slacker skrev:
Sockerbitar som skarv är väl inte helt ok....
Satte dit sockerbiten nu tillfälligt när jag tog bort uttaget för att knacka bort kaklet eftersom det fanns en vidarekoppling.
Det kommer en elektriker nästa vecka så han får nog dra om en hel del misstänker jag.
 
Gissningsvis är röd skyddsjord eftersom det var vanligt. MEN den kan även vara tändtråd ( bruten fas) i ojordade grupper. Så lita inte på färger (extra viktigt före 1970 talet).
 
Och kasta bort "sockerbitarna" när du drar om tråden och använd toppklämmor typ Wago/Helacon i stället
 
  • Gilla
Persko
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Gissningsvis är röd skyddsjord eftersom det var vanligt. MEN den kan även vara tändtråd ( bruten fas) i ojordade grupper. Så lita inte på färger (extra viktigt före 1970 talet).
Mäter noga innan jag gör något. Begränsar mig dock till byte av uttag och brytare.
 
Rör aldrig sådana trådar om du inte tänkt byta ut dom. Isoleringen tenderar att spricka, och med metallhölje runt dom, så får du en spänningsförande kabel.

Så jag tycker att, kostar man på sig att renovera ett rum, eller ännu hellre ett kök. Så kosta då på att byta ut gammal livsfarlig el.
 
Verkar som sagt att värmen gjort att isoleringen spruckit och man försökt skapa isolationsavstånd med någon slags tygtejp men jag undrar när man använde sån? Är huset byggt -66 och isoleringen försämrats efter en 10 år borde man haft tillgång till något bättre tycker jag, kanske någon hempulare som försökt fixa med någon annan form av "tejp"?
Eller är det rent av skarvat innanför tejpningarna, röret ser konstigt kapat ut, hur mycket byggde innertaket på?
 
scubasteve1983 skrev:
Rör aldrig sådana trådar om du inte tänkt byta ut dom. Isoleringen tenderar att spricka, och med metallhölje runt dom, så får du en spänningsförande kabel.

Så jag tycker att, kostar man på sig att renovera ett rum, eller ännu hellre ett kök. Så kosta då på att byta ut gammal livsfarlig el.
Man kan inte säga att den anläggningen är farlig förutom kabelskadorna vid lampan. När dom kablarna är bytta,då är den säker igen.

Sådana installationer från 60 -70 talet finns det gått om. Dom är normalt sett ganska ok.

Då är det betydligt värre med 40-50 tals elinst. Med gummi-tyg isolering i tjära, dessa ledningar är fullständigt söndertorkade idag.;
 
Slugge skrev:
Verkar som sagt att värmen gjort att isoleringen spruckit och man försökt skapa isolationsavstånd med någon slags tygtejp men jag undrar när man använde sån? Är huset byggt -66 och isoleringen försämrats efter en 10 år borde man haft tillgång till något bättre tycker jag, kanske någon hempulare som försökt fixa med någon annan form av "tejp"?
Eller är det rent av skarvat innanför tejpningarna, röret ser konstigt kapat ut, hur mycket byggde innertaket på?
Någon kan ha förbättrat ljuset i köket genom att byta 2 x 40 w till 2 x 75 w. Då blir det rejält varmt ovanför amaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.