R
Jag har några plankor som sitter under barkiser osv som är svåra att lossa. (Jag kan inte bända på ett bra sätt med kofot). Finns det något verktyg eller liknande för att enkelt få spikhuvudet att sticka ut såpass att jag kan dra ut dem med baksidan på hammare??
 
R
där ser man kanon, en fråga, verktyget från jula verkar helt enkelt vara så att man man hjälp av nyparen kommer djupt in i träet eller?

Men verktyget från clasohslon ovan fattar jag mig inte på, hur använder man den?
 
Ja precis. Atle-modellen (finns ju kopior, jag har Hultaforsen, vet inte hur bra dom andra är) nyper på spiken. Man behöver inte slå djupt in den, bara till papegojnäbben får tag i spiken. Oftast behövs ganske lite.

CO verktyget används väldigt ofta inom byggnadsvården där man t.ex. vill ta loss fönsterlister och dylikt, men utan att skada för mycket. Den kallas också en "japansk spikutdragare".

Här är en annan bild på den:
utdragare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till ditt projekt användas klöven. Den funkar lite som en vass kofot, och där ska väldigt lite till att den tar ordentligt grepp om spiken. Man slår in den med hammaren, och sen används hävkraft till att lossa spiken.

Jag använder oftast den japanska -- bor i äldra hus där jag försöker att bevara tidstypiska detaljer. Men Atlen dra utan problem 5" spik ut, så då och då får den också komma fram.
 
Redigerat:
R
Jag vet inte hur kvaliteten är på Biltemas Atle-kopia. Om inte den är bra, t.ex. om näbben är lös/sladdrig, då blir den snabbt jobbig att arbete med.

Det är svårt att göra fel med den japanska varianten, och till 40 spän har du väldigt lite att förlora :)
 
R
ok, så den japanska är den för 119kr då antar jag.
 
Den japanska varianten är den til 40 kr, Atle-kopian är den til 119 kr. Till ditt projekt och utan att känna kvaliteten på Atle-kopian, rekommenderar jag den til 40kr.
 
R
men den ser ju ut som en kofot och i mitt fall är liksom spiken islagen med rejäl kraft så den har liksom sjunkit in i träet så man måste in en bit i träet isåfall om man ska få grepp. Men tar man klöven först och borrar in sig bakom och sen näbben för att dra ut?
 
Har du verkligen försökt att bänd loss brädorna med kofot?
Aningen följer spiken med ut, och kan slås ur från baksidan,
eller så sitter spiken kvar i underlaget, och du får ett hål som du täpper till med lite utefog.
 
spik1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spik2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spik4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spik3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spik5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:D Virket här var lite murket, vanligtvis får man inte så stora skadar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Titti65
  • Laddar…
R
krr tag för att du tog bilder, just så gjorde jag och jag köpte just det verktyget, det funkar fint så tack så mycket till alla som engerade sig, plankorna är nu borta och jag håller på att förbereda de nya!
 
Hej! Tar upp denna gamla tråd, som tyvärr inte givit mig svar.
Jag har 5 cm tjocka plank, som ska flyttas. Jag har bänt upp några, men spikskallen har då krupit in i trät, kanske nån cm. Det är smidda spikar fr 1850. Jag har sett bilderna, i tråden, men hur gör man när skallen inte finns/syns?
Hoppas någon svarar!
 
Spikutdragare Bacho 38. Den är inte helt lätt att manövrera den där mackapären, men när man väl kommit på det går det att få ut det mesta utan att göra stor skada på plankan.

0100337_bahco-38-spikutdragare-stor-450mm_550.jpeg
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.