Hej!

Har köpt ett hus med bergvärme där förra ägaren lagt vattenburen golvvärme i hall och wc på entréplan för ca 10 år sedan. Ser lite hemmasnickrat ut. Vi renoverade huset och monterade då bort alla radiatorer, när vi sedan återfyllde systemet så har inte golvvärmeslingorna i hallen och wc varit varma sedan dess, misstänker att det är luft i dem. Så här såg det ut när vi köpte huset.

Andra bilden är efter renoveringen, inser nu att det hade varit bättre med en större inspektionslucka. På den andra bilden har jag skruvat bort en mutter längst till vänster, i den finns som ett uttag för en insexnyckel, kan jag öppna här när cirkulationspumpen är öppen för att lufta slingorna???

Bild 3 är radiatorgenomföringarna från källaren som går upp genom bjälklaget och kommer upp på bild 1 ur golvet på entréplan.

Hur ska jag göra för att få värme i slingorna igen??? Är det rätt att ta insexnyckel??? Tacksam för råd.
 
  • DSC_0119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000506.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det räcker ju inte med att öppna slingorna. Luften måste ut. Man får helt enkelt öppna muttrarna på sidorna när de varit så korkade och inte satt dit luftare. Och den fördelaren som är över den andra, har du lucka dit också? Annars har du problem, bara göra hål i väggen.

Jag rekommenderar att sätta dit luftare.

Det ser väldigt hemmagjort ut och det är väl vanlig PEX-slang och inte golvvärmeslinga om jag inte är helt snurrig i huvudet.
 
Efter att ha googlat lite har jag förstått att det borde varit en shunt någonstans men det är det inte och då krävs en strypning av flödet vilket är de 3 muttrarna med insexnyckel bakom. Så de har väl inte med luften att göra då.

Avluftare saknas som du påpekade. Och jag har bara lucka till den nedre fördelaren. Måste jag komma åt båda? Kan jag inte bara öppna muttern på den nedre som jag har lucka till? Annars är det inte hela världen, är bara en gipsskiva som är uppsatt framför.
 
Luften kommer att ställa sig i den övre av "naturliga" skäl eftersom luften alltid vill uppåt i vatten :)
Så tyvärr kommer du nog inte undan med mindre än att komma åt den översta inkopplingen oxå.
 
Då har jag två frågor:

1. I sommar kommer en rörmokaren och tömmer mitt radiatorsystem på allt vatten eftersom en radiatorn ska monteras bort, då ska jag alltså be honom sätta dit en avluftare på änden av fördelaren där det nu bara sitter en mutter? En avluftare vid varje fördelare?

2. Om jag vill vill få fart på golvvärmen redan nu och inte vänta på rörmokaren kan jag då lossa muttrarna för att lufta? Kommer inte massa vatten forsa ut då eller kommer verkligen all luft först och sedan skruvar jag fast muttern igen när vatten börjar komma?
 
Hade jag varit du skulle jag ta dit rörmokaren så han får göra om det där. Annars lär du sätta dit en rejäl inspektionslucka. Du måste ha tillgång till bägge fördelarna. En shunt används för att reglera temperaturen till golvvärmen om du har golvvärme och radiatorer blandat. Golvvärme använder oftast en lägre temperatur. Flödet justeras för att få balans i systemet. En kort slinga ska ha lägre flöde än en lång.
Svar:
1.
Det ska absolut sitta luftare.

2. Det kommer att komma ordentligt med vatten om du måste ta bort dom helt och hållet. Det KAN gå att lossa dom lite grann, risken är dock stor att du får läckage efter.
 
Mattiaz skrev:
Hade jag varit du skulle jag ta dit rörmokaren så han får göra om det där. Annars lär du sätta dit en rejäl inspektionslucka. Du måste ha tillgång till bägge fördelarna. En shunt används för att reglera temperaturen till golvvärmen om du har golvvärme och radiatorer blandat. Golvvärme använder oftast en lägre temperatur. Flödet justeras för att få balans i systemet. En kort slinga ska ha lägre flöde än en lång.
Svar:
1.
Det ska absolut sitta luftare.

2. Det kommer att komma ordentligt med vatten om du måste ta bort dom helt och hållet. Det KAN gå att lossa dom lite grann, risken är dock stor att du får läckage efter.
Tack för svaren. Då gör jag som så att jag låter rörmokaren sätta dit luftare på båda fördelarna nästa gång han är här. Tills dess har jag satt in en 300x400 inspektionslucka så att jag når båda avluftarna istället för den 200x200 luckan som sitter där nu. Jag gör inget åt golvvärmen i vinter eftersom jag inte vågar chansa på att det forsar ut massa vatten. Tack för hjälpen allihop!
 
Rörmokaren luftade när han var här nyss. Han tog två skiftnycklar och lossade lite lätt på kopplingarna så luften pyste ut och drog sedan igen kopplingarna igen. Verkade inte vara några konstigheter alls. Tur jag inte försökte själv.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
P
En klassisk bonnluftning funkar utmärkt om man ej har luftare tillgängliga. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.