GRUNDTANKE_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har börjat gräva ut för en liten för att gjuta källargrund för en liten tillbyggnad. Tanken var att kombinera källargrund och krypgrund, men nu när jag börjat gräva inser jag att det var mindre berg än vad jag förväntade mig och att det under entretrappan fans en gammal oljetank som vilade på en rätt stabil betongplatta. Nu funderar jag på om jag ska bygga de bärande väggarna på själva bergrunden. Tänker mig att gjuta i grundelement borde vara det enklaste.

Sen tänkte jag nyttja den befintliga plattan genom att lägga på lite celplast (ca 10 cm) och sedan ett tunt betonggolv på det (ca 5cm) detta skulle ge oss ca 217 i takhöjd vilket är marginellt mindre än i övriga källaren.

Min tanke är att mura upp en innervägg av lekablock så att utrymmet blir lite smalare i halva delen (kan nyttjas för att hänga tvätt).

Är detta en bra idé?
 
Plan B NY Vriden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här kommer grunden att användas.
 
Har varit inne på en butik för markarbeten och fått rådet att gjuta med sk väggelement direkt på stengrunden och armera dem med rostfritt mot berget.
 
Är det ingen som vågar sig på ett hissa eller dissa min förslag om innanvägg?
 
Det är nog ingen som begriper det du skriver.
Men vi vågar inte säga det, för att inte uppfattas som korkade :surprised:
 
411 personer har i skrivande stund varit inne på denna tråd, det är nog jag som är korkad om jag inte lyckas formulera mina funderingar bättre. Det jag undrar över är följande:

Är det en dum idé att bygga en extra invändig vägg enkom för att inte ha en bergknalle som sticker upp i källaren?

räcker det med 5 cm källargolv? Tänker gjuta väggarna först direkt på berget med väggelement som fästs med rostfri armering mot bärget och sedan 5 cm källargolv innanför väggarna.
 
(y)
 
Jag har en vän som hade en "bergknalle" eller snarare en bergvägg i sitt dåvarande hus.
Det var i Luzern i Schweiz. Källaren användes delvis som vinkällare, så lite fukt och kyla var inte ovälkommet.

Så en bergknalle i källaren är väl bara trevligt :)

Huruvida 5 cm betong räcker som källargolv beror nog helt på hur underlaget är beskaffat,
och hur golvet skall belastas.
 
Kan du inte hyra en uppsättning stenkilar och bergsborr och knacka bort berget som sticker upp?
 
Nu har vi redan en fin vinkällare så efter att jag fått fart på kobran så borrade jag ett gäng hål och fyllde med snigeldynamit i gårkväll. Utrymmet ska fungera som tvättstuga och vi kommer även att hänga en del tvätt i det så det är nog lämpligt om jag får så lite fukt som möjligt.

Har dock två andra frågor, tänkte ansluta ett avlopp till intilliggande tvättstugan. Om jag lägger det under plattan så kommer jag inte få något fall till befintligt avlopp. Kan jag gjuta in ett smalt avloppsrör (typ 110) i plattan som gjutes i efterhand? En del av grunden kommer att bli krypgrund, intilliggande husgrunden står på sprängsten som utfyllnad i bergets "dalar" och sprickor. Kan man padda sprängsten? Måste den vara helt fri från betongkross och jord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.