Hej,
Har haft en automower 305 sedan försommaren. Jag placerade laddstationen under altanen och gjorde en öppning för klipparen. Enligt manualer och rekommendationer ska man inte göra detta men efter ihärdigt googlande kom jag fram till att det ändå skulle gå.

Nu till problemet som jag inte blir av med.
Maskinen går in i hålet och backar mot laddstationen men väl där verkar det som den inte hittar kontakt med laddstationen utan håller på att köra ut och in flera gånger innan den börjar ladda.
Kan det vara fel på metallblecken som skapar kontakt eller liknande?

Tacksam för hjälp!
 
OpiMaza
Min har precis samma problem, har gått helt perfekt i början av sommaren men börjat strula nu sista veckorna.
Den går in o sen går den ut igen ett par gånger för att sen meddela att laddstationen är blockerad.
 
Hej, har precis samma problem med min Gardena 70Li. Hittade ni någon lösning på ert problem? Jag har felsökt detta länge utan att hitta någon lösning och har idag lämnat in maskinen för felsökning hos återförsäljaren.
 
Prova att böja ut blecken på laddstationen lite så att den får kontakt! Hade det problemet med min R70li, att den inte laddade som den skulle i början, nu laddar den som den ska.
 
Den kommer inte så långt, det som händer är att precis när den vänt 180 grader för att börja backa in så backar den inte utan istället åker den framåt igen. Det kanske fungerar 1 av 4 gånger. Jag misstänker att signalen (F-signalen) är för svag från laddstationen.
 
Jag kom till slut på att det hela orsakades av att laddstationen ej stod 100% rakt i sidled vilket gjorde att bakhjulet halkade åt ena hållet och därmed orsakade urspårning. Böjde också ut blecken, sedan ändringarna är det felfritt till 99,5%.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.