Jag ska bygga om min lekstuga till hönshus, och håller nu på med att isolera. Jag tänkte först spara in på pengar så jag istället för plastfolie så köpte jag täckplast och tänkte plasta väggar och tak med, men märkte att den plasten är väldigt väldigt tunn.
Men är det någon som vet ifall den plasten skulle duga ändå?

Och om den inte gör det, så är min andra fråga:
Är det viktigt att jag plastar väggar och tak på detta bygget?

Det hela är ju ett budget-bygge. Jag har hämtat en lekstuga som en skänkte bort, och ska bygga om den till hönshus. Men jag vill ändå ha ett någorlunda bra hönshus som håller några år.

Mvh
Johan
 
Du behöver ingen plast i hönshusväggarna.
Och egentligen ingen isolering heller, hönsen är bra på att hålla värmen och sitter tätt när det är kallt.

I vårt hönshus (egentligen ett litet stall) är det ofta is i vattenskålarna på morgonen när det är vinterväder.
Vi hängde in en värmare över den populäraste sittpinnen en gång, men det var ingen höna eller tupp som ville sitta i värmen. De flytta undan i stället.
Att det är dragfritt och vindskyddat är dock mycket viktigt!
 
Hej och tack för ditt svar!
Jag tänker ändå ha en liten fläkt på vintern så det slipper bli så kallt, och därför vill jag isolera så värmen inte bara försvinner ut.
Men så läste jag att det är risk, ifall man inte har plast, att fukt inifrån går ut i väggen och in i isoleringen, vilket då förstör isoleringen och dessutom så är det ju då massa elak fukt i väggen som kanske kan ställa till med problem med mögel och röta. Vad tror du om det?

Ska även tillägga att jag ska måla med våtrumsfärg på alla innerväggar, och kanske det också kan hindra fukt från att gå igenom väggen?
 
Det är väl egentligen bara om man ska ha byggnaden uppvärmd till minst 10 grader året om som man ska sätta plast i tak och väggar.
 
Varför inte kakla när du ändå håller på :)

Nej, det skall inte vara varmt i hönshuset,
alltså behövs ingen plast.
Ventilation däremot är viktigt.
Annars kommer det att lukta apa, eller hönsskit.
 
  • Gilla
Joakim Elfving och 1 till
  • Laddar…
Ok, då kör jag utan plast, fast med isolering. Jag ska inte ha varmt därinne, men vill iaf ha plusgrader.

Men då till nästa fråga, hur mycket ventilation måste jag ha? Skulle det räcka med ett hål i väggen?
 
Detta med värme och ljus i hönshuset beror också på hur och varför man har egna höns.
Vill man ha ägg året om så skall det vara varmt och ljust året om,
men då blir också hönorna "utslitna" efter ett år eller två.
Och då kan man lika gärna köpa ägg i affären.

Annars låter man djuren följa en naturlig årsrytm med mindre värpning under november december,
för att sedan "vakna till" frampå vårkanten. Mellan påsk och midsommar värper de då mest.

Läs gärna lite här
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/234542-vara-nya-familjemedlemmar.html
och här
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/234341-dagens-fixeringsbild.html

Och ja, en ventil uppe under taket för frånluften
och en längre ner för tilluften blir bra.
Man kan också ha dörren eller hönsens lucka lite på glänt.
Det behöver inte vara så perfekt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.