Hej!

Vi har ett två-vånings putshus från 40-talet med originalfönster. Huset är idag en gul-vit sliten färg med röda fönster. Målarna kommer på måndag och jag trodde jag hade bestämt mig för att måla allt i "utevitt" 0502, både fönster och fasad. Men nu är jag osäker! Hade gärna haft gråa fönster men eftersom vi inte har nån ram runt dem är jag rädd att det kommer se ut som små gluggar bara, som det gör idag. Ska jag istället måla om huset i grått och ha fönstren vita eller funkar det med allt i samma vita nyans? Nån som har ett hus de kan visa?
 
Nu har jag inte sett ditt hus, men jag tycker det är något speciellt med allt i samma färg.
Själv kommer jag lägga på ny panel på huset och då blir foder, panel ja allt på fasaden i samma vita kulör. Tycker det blir stil rent och snyggt.
 
Ja visst kan det bli snyggt!
Nu när fönstren är i en mörk röd färg ser de om möjligt ännu mindre ut.
Vilken vit hade du tänkt dig? Nån erfarenhet av "utevitt" på fasad?
 
Hemmakatten
Vårt förra hus byggt 1964 var smutsbeigeputsat med bruna fönster och fönsterluckor. Tog bort fönsterluckorna, lagade putsskador och målade ALLT vitt, både fasad, fönster, fönsterkarmar och ytterdörr. Till detta köpte vi vita fönstermarkiser. Blev mycket snyggt, tom så snyggt att en inredningstidning ville fota huset.. Så kör du på vitt genomgående.
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Vårt förra hus byggt 1964 var smutsbeigeputsat med bruna fönster och fönsterluckor. Tog bort fönsterluckorna, lagade putsskador och målade ALLT vitt, både fasad, fönster, fönsterkarmar och ytterdörr. Till detta köpte vi vita fönstermarkiser. Blev mycket snyggt, tom så snyggt att en inredningstidning ville fota huset.. Så kör du på vitt genomgående.
Va kul! Kommer du ihåg vilken nyans på vit ni tog? Tänker om den här utevit kommer se gul ut emot snö eller om det funkar?
Jag har lite gråa detaljer och grå grund så tänkte svart eller mörkt grå ytterdörr och mörkgråa markiser.
 
Hemmakatten
Tror det var 1000 eller möjligtvis 1002-Y, dvs lite mer svart i. Färgen blir mycket vitare på plats. Har man för vit färg kommer det att upplevas som ett kritvitt "grekiskt"hus.
 
Redigerat:
Så här blev vårt hus. 0502y o samma färg på fönsterkarmarna.
 
  • 1405173798703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Moki skrev:
Så här blev vårt hus. 0502y o samma färg på fönsterkarmarna.
Ser det hemskt smutsigt ut när det är snö?
 
Skulle ha visat en bild på snö o huset också, men vi hade så lite snö i vintras så jag har inga bilder på det. Jag uppfattade inte det som att det såg smutsigt ut. Nu är det omputsat med sto lotusan genomfärgad puts och 'självrengörande'.
 
Moki skrev:
Skulle ha visat en bild på snö o huset också, men vi hade så lite snö i vintras så jag har inga bilder på det. Jag uppfattade inte det som att det såg smutsigt ut. Nu är det omputsat med sto lotusan genomfärgad puts och 'självrengörande'.
Ok, det lutar åt att det blir 0502y eftersom snickerierna redan är målade i den kulören. Det ser inte gult ut på håll men visst ser man att det är lite mildare vit. Hoppas det blir bra!
Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.