Två års garanti är väl enligt lag och vad jag vet kan man inte kräva servicebok utan bara att service gjorts och på ett fackmannamässigt vis.
 
M
vedit skrev:
Två års garanti är väl enligt lag och vad jag vet kan man inte kräva servicebok utan bara att service gjorts och på ett fackmannamässigt vis.
Garanti är alltid frivilligt.

Det som finns lagstiftat är en 3-årig reklamationsrätt.
De första 6 månaderna ligger det på säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt. Resterande 2.5 år ska köparen bevisa att felet är ursprungligt.
 
vedit skrev:
Två års garanti är väl enligt lag och vad jag vet kan man inte kräva servicebok utan bara att service gjorts och på ett fackmannamässigt vis.
Finns ingen lag om två års garanti, endast ett år till privatperson. Däremot har man enligt konsumentköplagen reklamationsrätt för ursprungsfel i upp till tre år, men då ligger bevisbördan också helt på konsumenten. Om man bara ger ett års garanti kan man inte kräva att service skall vara gjord men ger man längre garanti kan det vara förknippat med särskilda villkor typ service på auktoriserad verkstad.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Finns ingen lag om två års garanti, endast ett år till privatperson. Däremot har man enligt konsumentköplagen reklamationsrätt för ursprungsfel i upp till tre år, men då ligger bevisbördan också helt på konsumenten. Om man bara ger ett års garanti kan man inte kräva att service skall vara gjord men ger man längre garanti kan det vara förknippat med särskilda villkor typ service på auktoriserad verkstad.
Auktoriserad verkstad är inget krav enligt en fällande dom mor Kia.
http://www.teknikensvarld.se/2012/1...iserad-kia-verkstad-inget-tvang-for-garantin/

Garanti är frivillig, reklamationsrätt är alltid 3 år.
http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/
 
Redigerat:
Kollade med Honda support idag och det stämmer inte med vad min ÅF sa dvs 5 års garanti ifall man lämnar in den varje år för översyn. Så Honda ger 2 år på Miimo. Rätt skall vara rätt.
 
Chappe 4 skrev:
Kollade med Honda support idag och det stämmer inte med vad min ÅF sa dvs 5 års garanti ifall man lämnar in den varje år för översyn. Så Honda ger 2 år på Miimo. Rätt skall vara rätt.
Jo, det var väl ungefär vad jag skrev i inlägg #8 ;)
 
miksil skrev:
Garanti är alltid frivilligt.

Det som finns lagstiftat är en 3-årig reklamationsrätt.
De första 6 månaderna ligger det på säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt. Resterande 2.5 år ska köparen bevisa att felet är ursprungligt.
Exakt rätt! Många tror att garantier är nåt lagstadgat, men är alltså helt frivilligt. Ofta är det tillverkaren men även en distributör eller återförsäljare kan lämna garanti.
 
För oss som inte är jurister är väl orden inte så viktiga. Jag brukar reagera när det dyker upp krav på "auktoriserad" service för att garanti/reklamationsrätt/whatever ska gälla.
Jag servar allt själv och reklamerar sällan vid fel. Det är både besvär och kostnader förknippade med att lämna in saker som gått sönder.
 
Så nu har minst tre fyra stycken skrivit samma sak, att garanti är frivilligt och tre års reklamationsrätt är lagstadgad.
När vi nu vet det är du trevligt att det finns företag i robotklipparbranschen som litar så på sina produkter såpass att de förbehållslöst (aktsamhetskrav gäller förstås) lämnar upp till tre års garanti. Alla gör ju inte det som bekant :rolleyes:
 
Har haft min 230 i snart 3 sommar. Har ju skrivit innan i denna tråd om problem men de är borta nu (frånsett att åskan slog ner i ena guidekabeln men funkar bra med 1). Struntade i billiga ÅF där jag köpte klipparen, tog med den till Enaders i Borås, förklarade vart jag köpt den och lämnade in klipparen på service och vinterförvaring. De bytte lite saker som fuktskydd för knappar, lyftcensorer mm och det var väl använda 2 300 kr. Proffs eller inte men i sommar går klipparen som en liten blå utan problem.

PS - Deras priser är nu justerade kraftigt uppåt efter att Skene Järn köpt upp dem. Både på service, förvaring och tillbehör.
 
Redigerat:
Garanti och reklamationstid er jo en ting. men det man bør tenke på er at man velger et fabrikat som har en uppegående serviceverkstad och at de har reservedeler i månge år framover.

Den viktiste reservedelen er batteriet. Blybatterier tåler kansje 4-500 ladesykluser ... Li-Ion klarer flere.

OBS: Enkelte produsenter gir ikke garanti på batteriet av den grunn at de vet det ikke vil vare lenger enn garanttiden.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
johnjensen skrev:
Har haft min 230 i snart 3 sommar. Har ju skrivit innan i denna tråd om problem men de är borta nu (frånsett att åskan slog ner i ena guidekabeln men funkar bra med 1). Struntade i billiga ÅF där jag köpte klipparen, tog med den till Enaders i Borås, förklarade vart jag köpt den och lämnade in klipparen på service och vinterförvaring. De bytte lite saker som fuktskydd för knappar, lyftcensorer mm och det var väl använda 2 300 kr. Proffs eller inte men i sommar går klipparen som en liten blå utan problem.

PS - Deras priser är nu justerade kraftigt uppåt efter att Kinds Järn köpt upp dem. Både på service, förvaring och tillbehör.
Det är väl Skene Järn som köpt upp Enanders och inte lilla Kinds Järn här i Svenljunga?
 
Stämmer. Ska rätta mitt inlägg. skene ska det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.