Godkväll alla som läser!det är så att jag är novis på det här med husköp och har lite panik här på fredagskvällen. Vi har tillträde på tisdag och ska träffas på banken med husägaren. Vi ska låna av SEB, och har inte haft ett möte ännu om hur vi ska lägga upp bolånet och vice versa. Men på deras hemsida Står det att detta ska vara avklarat senast fem dagar innan tillträde...eftersom det är semestertider har vi haft två olika handläggare och den som går på semester nu har skrivit att vi ska skriva på bolånehandlingarna en halvtimme innan tillträdes - mötet börjar. Har vi gjort nåt fel som inte ringt till banken och begärt möte för att lägga upp lånet?kan de vägra att låna ut pengar på tillträdesdagen på grund av detta och vad blir följderna med husköpet då?tacksam för svar...är extremt nojig.
 
Antar att det var klart med banken när ni skrev kontrakt?
Det är såhär det tillgår, iaf när jag köpt hus, man skriver på lånepappren innan man gör upp affären.
 
Ja allt är klart med banken, vi har betalt kontantinsatsen. Men blev konfunderad då det står att mötet angående bolån ska vara avklarat senast fem dagar innan tillträdesdagen på SEB:a hemsida, och så ska vi skriva på papper angående bolånet samma dag som tillträdet...
 
Man kan väl anta att det är lånelöfte eller så som lär vara klart. Det är helt normalt att styra upp lånet strax innan man gör upp affären så länge ni fått lånelöfte. Det är väl bra att tänka ut hur ni vill ha det inför mötet, typ hur mycket ni vill amortera, om ni vill binda lånet, om ni skall ha någon försäkring (banken brukar vilja sälja in det) eller så. Sedan är det ju en massa papper som skall skrivas på innan ni träffar säljaren så fixar banken resten sedan.
 
Ja vi har lånelöftet klart också. Då kan jag andas ut lite, trodde att vi hade gjort fel som inte har bokat in mötet tidigare. :)när vi Fick lånelöftet fick vi också kalkyler på hur kostnaden kan se ut. Pappa berättade att de hade 16 procents ränta på ett bolån de fick när de köpte hus 1989. Tur att räntan är lägre idag!tack för svaren:)
 
Får jag ge ett litet tips som inte direkt berör lån och bank, men väl tillträdet:

Bestäm träff med säljaren vid huset på morgonen innan ni skall ses på banken.
Så ni får möjlighet att kontrollera lite översiktligt att allt ser riktigt ut på tomt och i hus.

Dvs att tomten är avstädad utan massa skräp, att huset är någorlunda flyttstädat,
och att inget annat ser annorlunda ut än som ni förväntar er.
T.ex. att TV-antennen är nerskruvad, elelement, disk- och tvättmaskin borttagna osv.

En snabb rundvandring alltså.
Lättare att kolla sådant innan ni skrivit på, för efteråt blir det en besvärligare process.

PS
Glömde skriva det: Välkommen till Bygga Hus-forumet Banshee!
Och lycka till med det nya huset :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Sent svar men tack för "lycka till:et"! Allt har löst sig och nu äger vi vårt första hus. Jag kan tänka mig att det är som att få sitt första barn med släktingar som kommer med goda råd och talar emot varandra (du ska ha luftavfuktare i källaren i förebyggande syfte säger pappa medan svärfar säger tvärtom eftersom det inte är fuktigt i källaren) nu har man ju lyckats gått och blivit arbetslös mitt i allt men det är ett billigt hus i Blekinge så även om man får leva spartanskt ett tag så slipper vi i alla fall livnära oss på havregryn och makaroner;-)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Banshee skrev:
...Allt har löst sig och nu äger vi vårt första hus...
Grattis!
Och det är väl en himla tur att du blev arbetslös just nu.
Det finns säkert massor att göra på det nya huset, så du skall nog inte behöva ha långtråkigt :)


Jag minns Sven Lundins, numera Sven Yrvinds första essä i Kryssarklubbens årsbok.
De var tre arbetslösa grabbar som gled omkring i en gammal raggarbil på Göteborgs båtuppställningsplatser.
Så hittade de en gammal hamnbogserare från Bremen, som sedan blev segelfartyget Duga och med vilket Sven och en av hans kompisar seglade till Brasilien.

Den tredje killen fick inte följa med,
för han hade oturen att få jobb som tredjestyrman på en lastbåt :confused:

Se http://www.yrvind.com/my_life/
Sök rubriken A BIG BOAT där Sven berättar en något friserad historia om äventyret.

(Varför hamnar jag jämnt ute i havet :surprised: )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.