9 expanderbultar för en fläkt...verkar som om fläktfabrikören och bulttillverkaren är i maskopi med varandra.
 
Kakis håller med, vår kåpa sitter med 4 infästningar förvisso väggmonterad men 90 cm bred.
 
enklaste sättet är att ta en slägghammare och slå den i sidled en sju -åtta gånger så att man mjukar upp stålet .sedan är den ganska mör och faller av lätt inne vid "roten"om man så säger.
;)
 
Byggaren skrev:
9 stycken låter som en väldig massa expanderbultar för att klara en stackars köksfläkt.

Är du säker på att det är expanderbultar och inte s.k. Mollyskruv?


Om de sitter i ett tak som inte är av betong eller tegel, är det inga expanderbultar. Då är det sannolikt Mollyskruv.

Är det expanderbult så kan du skruva ut skruven eller av muttern och slå in dem med hammare. Då far skruven in och drar med sig expanderdelen. Sen är det bara att ta ut hylsan med tång under vridning.

Är det Mollyskruv får du skruva ut skruven så att den nästan tappar gängorna och sen bunka på den med hammaren så att rosetten på baksidan dras ut och då kan du ta ut Mollyskruven ur hålet med lite vickande i sidled runtom.


:cool:
Det är betongvägg och expanderbulten ser ut så här typ:
http://www.skbvast.se/showprod.asp?ID=D08115E&benem=EXPANDERBULT M 8x115 FZB

Just nu har jag problem med att skruva ut skruven från hylsan som sitter i taket. Jag får inget bra grepp med nånting för att skruva ut den. Höll på med en tång och gav upp efter en halvtimme då jag hade lyckats få ut skruven 3 mm...

Nån som har ett förslag på hur jag får ut den gängade skruven för att sen göra som Byggaren föreslår?

Kuriosa: Min sambo har tillgång till flytande nitrogen och det fryser ner saker till -183Celsius. Kanske skulle köra det på metallen i expanderbulten för att får det att spricka?


PS, vet inte om jag nämnde det men köksfläkten är 90 cm bred och är frihängande. Med tanke på vridmomentet som uppstår på infästningen om nån nuddar till den på sidan. Kanske därav 9 stycken expanderbultar?

 
Om den som har monterat expanderbultarna varit lite förutseende så är hålen tillräckligt djupa så att expander lätt kan knackas in i hålet och i princip "förvinna"
 
Tack för alla toppensvar och ideér. Även om jag i slutändan fick ut dem enligt Byggarens förslag kom alla förslag och info till nytta när jag tillsammans med en kompis demonterade expanderbultarna och monterade dit fläkten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.