Kör ni inte mer än 1500mil/år kan det vara lönt att välja en bil där det inte står serviceintetvall xkm eller 1år utan endast x km eller två år. Volvo tror jag vill ha in bilarna varje år även med long life (var så förut) men med audi tex kunde det gå 2år mellan servicarna.
 
Skoda octavia 08 etanol här och vi har kört en framvänd stol och en bakvänd i baksätet med möjlighet att sitta i framsätet (som stod i " längst fram" -läget) jag är 180 och det funkade.. men man ville gärna byta efter ett tag. Bakåtvända stolen är en britax hi way. Nu är bägge framåt i baksätet så nu åker man gött igen.

Bilen är en miljöbil och drar mellan 0,8 och 0,9l etanol/mil beroende på årstid. Den drar dock uppemot litern med släp. Vi har kört uteslutande på e85 även ner mot -30. Vi är nöjda men kolla efter galvsläpp. Vår har gått typ 14,8 k och då har vi kört 11k. Inga sura reparationer hittills, bara bromsskivor bak som var utslitna.. inte rostiga. Jo det var nåt relä som vi bytte i vintras som gjorde att bilen dog.. fick starta om så gick den igen. Kostade 350 kr att byta. :rolleyes:
 
magda136 skrev:
Tack för alla tips! Ska fundera på att fylla på gas, en firma i närheten undersöker ACn gratis och tar (från) 1.295 för att fylla på gasen.

Men på några månaders sikt är det nog ändå en "ny" bil som behövs...

En fråga dock om Skoda - dom har ju haft lite dåligt rykte men det var några år sedan. Hur är dom jämfört med Golf och Passat nu för tiden?
Dåligt ryckte? Måste vara 10 år sedan. Måste säga den är i minst samma klass som passat och golf. Samma tillverkare nu mer. Skoda säljer som glass i solsken numer och får bra betyg. I mitt tycke betydligt mer bil för pengarna än passat. Oftast mer utrustning som standard för betydligt mindre pengar. Skilde 50 000:- på en ny bil när vi bytte. Valde mellan passat och octavia.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Skilde 50 000:- på en ny bil när vi bytte. Valde mellan passat och octavia.
Nu är du lite orättvis mot Passaten!:)
Octavian har samma bottenplatta som Golfen, så det är inte så mycket det skiljer i pris, om du jämför bilar i samma storleksklass.
 
thomas33 skrev:
Nu är du lite orättvis mot Passaten!:)
Octavian har samma bottenplatta som Golfen, så det är inte så mycket det skiljer i pris, om du jämför bilar i samma storleksklass.
Kanske det...men tyckte inte de extra små centimeter var värd 50 000:- 😉
 
Outlander?
Rätt stor, går hyfsat billigt för en sådan bil, valbar 4wd, rätt kurs. Finns med 7sits tillval ( dåliga 6+7e säten men funkar för barn) Diesel är fram till nyaste modellen en 2,2L PSA 156 HDI= bra motor, bensinaren är en 2,4L mivec.
 
torparnorpan skrev:
Outlander?
Rätt stor, går hyfsat billigt för en sådan bil, valbar 4wd, rätt kurs. Finns med 7sits tillval ( dåliga 6+7e säten men funkar för barn) Diesel är fram till nyaste modellen en 2,2L PSA 156 HDI= bra motor, bensinaren är en 2,4L mivec.
Håller med, bytte själv till en 7 sits Outlander 2.4 bensinare när nr 2 var på gång och vi behövde plats för två stora stolar och två vagnar eller en dubbelvagn.

Då både jag och frugan är ganska långa gick v70 och liknande bort då varken barnstol eller fru fick plats i baksätet bakom mig. I Outlandern finns det massor med plats!
 
Intressant, har inte funderat på kompakt-SUV alls innan men nu blev jag sugen... :)
 
Tänkte slå ett slag för Ford S-Max. V70 bottenplatta men lite högre. Vi är grymt nöjda med vår (andra). Kör 2,2 diesel 0,65 förbrukning. Hade 2.5T motor innan, rätt törstig men kul.
Trodde inte jag skulle tycka "minibuss" va kul men det är personbilskänsla i bilen. Ingen fara med plats, vagnar går in lätt. Knappt fälla ihop dem, plus mera bagage. Individuella säten i mittraden. 2 extra säten fälls lätt upp ur bagagegolvet. Ta en kik vettja!
 
mycke_nu skrev:
För att nu vara lite tråkig..

Det är kanske värt att kolla om det bara är gas som saknas i AC:n. Fyll på för en tusenlapp och så kanske bilen kan tjänstgöra ett tag till. Värmen ger väl sig om några veckor.
En firma i närheter erbjuden "gratis AC-kontroll" och påfyllning av gas. Hade bilen där igår för kontroll och gaspåfyllning. Men.... enligt firman behövs en ny motor till ACn och en säkring. Det ville dom ha 4.300kr för att fixa. Gas fanns det mycket av i bilen. Så nu står jag ändå med min gamla Passat med dålig kyla i. Och att fixa det på en bil värd gissningsvis 20-25kkr känns ju inte så intressant. Hur mycket skulle ner lagt ner på en bil med det värdet?

ps. det har börjat rosta på vänster framskärm också. fan.
 
En begagnad ac pump kan inte vara så dyr att köpa om det nu behövs..prova byt säkringen först.
Jag tycker nog det är värt att kosta på en bil i prisklassen 20-25000 om man trivs med bilen i övrigt.
Det är ju inte gratis att köpa en nyare bil och dom har också en förmåga att gå sönder tyvärr.
 
magda136 skrev:
En firma i närheter erbjuden "gratis AC-kontroll" och påfyllning av gas. Hade bilen där igår för kontroll och gaspåfyllning. Men.... enligt firman behövs en ny motor till ACn och en säkring. Det ville dom ha 4.300kr för att fixa. Gas fanns det mycket av i bilen. Så nu står jag ändå med min gamla Passat med dålig kyla i. Och att fixa det på en bil värd gissningsvis 20-25kkr känns ju inte så intressant. Hur mycket skulle ner lagt ner på en bil med det värdet?

ps. det har börjat rosta på vänster framskärm också. fan.
Kompressor eller motor? För du kan komma åt spjällmotorn och manuellt sätta den på ac!
 
Motor sade dom på verkstaden. Kompressorn funkade. Och det är fullt med gas i ACn.

Är "spjäll", "spjällmotor" och "motor" samma sak..?
 
Ber om ursäkt för att jag missuppfattade motor som kompressor. :surprised:
Spjällmotor är väl den som styr luft spjället eller spjällen.
Spjällen är i sin tur dom som styr varm och kall luften.
Annars vet jag ej vad det är mer för motor dom kan mena ang. ac:n.
 
magda136 skrev:
Motor sade dom på verkstaden. Kompressorn funkade. Och det är fullt med gas i ACn.

Är "spjäll", "spjällmotor" och "motor" samma sak..?
Spjällmotor är det då, om man demonterar handsfacket så ser man två spjällmotorer med vita armar, om du kör värmen upp och ner så ser du vilken som sköter luften från värmepaketet och vilken som är spjället för acluft. Du kan våldsvrida den för hand och så kör du tempen på low och ställer lnskad effekt med fläkten bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.