Vad kul att allt går bra.
Vi skrev precis på här i dagarna o ska bygga ett movehome 7,
Så nu sitter vi o väntar på att nästa steg ska ske :D
Dom borde hunnit en bra bit hos er?
Mvh
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Christopher Engström skrev:
Vad kul att allt går bra.
Vi skrev precis på här i dagarna o ska bygga ett movehome 7,
Så nu sitter vi o väntar på att nästa steg ska ske :D
Dom borde hunnit en bra bit hos er?
Mvh
Hej igen!

Åh vad roligt! Gratulerar till kommande bygge och framtida hem 👍😀!

Vi har faktiskt varit i ett MH 7, en familj här nere i Skåne som har byggt och var schysta att visa oss 😊!
Ett mkt fint hus som kändes större tack vare sin öppna planlösning och de stora fönsterpartiet i vardagsrummet!
Det kommer att bli kanon!

Vårt bygge har stått stilla ett tag nu. Dels för att det ska bli torrt och fint men även pga semestertider...
Lite jobbigt att vänta, man är ju så ivrig nu men vi har ju fått vårt inflyttdatum o det är ju det som gäller 😊.

Vi är jätte nöjda med huset så här långt och ser verkligen fram emot att få flytta in i okt!

Lycka till med ert och berättat gärna hur det går!

Vänligen C
 
Hej på er 😊!

Bygget har stått helt stilla under en ganska lång tid men nu har man börjat jobba lite igen och det känns roligt 😊. Är nog först i augusti dock som de börjar på heltid igen.

Under tiden har vi gått och funderat på tomt och garage samt på hur och vad vi har möjlighet att göra.
Då vi fick huset sålt till en liten förtjänst har vi gått vidare och tagit i hand med Trivselhus på ett garage som kommer att uppföras under hösten 😄.
Känns ffa skönt att ha någonstans att stoppa allt bröte som vi lyckats samla på oss här, i livet på landet 😝.
Offert togs även in från Mellbygarage men det var betydligt billigare, vilket förvånade oss lite, att bygga med Trivselhus 😊.
Det blir ett garage på ca 50 m2 inklusive förråd.

Tråkigt nog verkar inte slantarna räcka till iordningställande av tomten och detta får således vänta till våren 😪.
Rådfrågade en granne på forumet om hur de hade gjort och han nämnde att de hade angripit projektet i fel ordning och det känns som vi också har varit helt fel på det 😏.
Det bästa hade nog varit att man i samband med schaktning av tomten även hade förberett med ev bortforsling och påfyllnad av matjord. Hade garanterat blivit billigare då maskinerna ändå var på plats.
Nu har tomten stått så länge att det har börjat växa i den jord som man schaktat bort, jord som vi hade tänkt använda...

Vi fick följande offert från ett företag som sysslar med anläggning av trädgård och som verkar kompetenta och seriösa.

"här kommer offerten, jag har räknat med allt arbete maskiner frakter och bortforsling av
överblivna schaktmassor.
Vi gräver och schaktar av ytor till gräsmattan och tar bort ogräs vi lägger ut stenmjöl på
ytor som underlättar för plattläggning längs hus ev garage.
Vi lägger ut jord som går att använda av er hög.
Vi kompletterar med 80 ton jord och drar jämt med.
Vi kommer och välter gräsmattan efter ni lagt den.
Pris gräs 650 kvm 17000 kr (26,50)
Pris övrigt arbete och material 63000 kr inkl moms."

Man hamnar med andra ord i runda svängar runt 80 000 kr för ovanstående arbete och då hade vi planerat rulla ut den färdiga gräsmattan själva.
Möjligen får vi, efter närmare betänkligheter, vänta i 5 år för att ha råd med detta så att vi kan tillämpa ROT 😂 😰😂.

Ville dela med mig av offerten för att ge ett exempel och illustrera vad det faktiskt kostar. Ovanstående gäller ju det basala och inkluderar ingen rabatt eller stenläggning.
Känns som vi har varit aningens naiva i sammanhanget trots att vi har läst mkt.
Den dystra verkligheten är att man kan utan svårigheter spendera hundratusentals kronor om man önskar stenläggning, trädäck, och rabatt.

I dag börjar vår första semesterdag och vi tar nu en liten paus från allt vad bygge heter 😜. Om ca 2 veckor börjar sambon dock att måla huset. Han kommer att hyra en lyft så han smidigt kan komma åt att måla gavlarna. Därefter får vi förhoppningsvis lite förstärkninga av sambons familj till att måla resten av huset 😊!
Ser fram emot detta 😄!

Må så gott i sommarvärmen 😊!
/C
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
...
Man hamnar med andra ord i runda svängar runt 80 000 kr för ovanstående arbete och då hade vi planerat rulla ut den färdiga gräsmattan själva.
Möjligen får vi, efter närmare betänkligheter, vänta i 5 år för att ha råd med detta så att vi kan tillämpa ROT �� ����.
...
ANLÄGGNINGSARBETE
Anläggning och reparation av trädgård, uppfart, gångar och murar ger inte rätt till skattereduktion.
Citat från
https://www.skatteverket.se/privat/...lparotarbete.106.7afdf8a313d3421e9a9256b.html

Så den gubben går nog inte :(
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Citat från
[länk]

Så den gubben går nog inte :(
Hahaha 😂. Nej det förstår jag nu och när jag läste så hade jag det nog någonstans i bakhuvudet, kändes bekant 😏.

Inte särskilt realistiskt att vänta i 5 år med att anlägga gräsmatta kanske... Men jag läste om någon som hade byggt fritidshus och som menade att man kunde bygga "billigt" genom att bygga långsamt.
Det ligger ju ngt i det, skynda långsamt helt enkelt.
Inte så lätt då jag är en ivrig och otålig person.
Under tiden försöker vi spara varenda liten krona och skrapa en och annan triss 😝.

Tack för uppdateringen!
 
Vi gjorde vår tomt själva med hjälp av lite inhyrda maskiner. Kostade ca 21000 för finplanering av tomten och göra uppfarten och diverse förberedelse till plattsättning. Krattade och sådde gräs som jag köpte för 1000 kr säcken.

Tycker nog att ni ska göra detta själva och spara en hel del och så är det roligt.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
sventable skrev:
Vi gjorde vår tomt själva med hjälp av lite inhyrda maskiner. Kostade ca 21000 för finplanering av tomten och göra uppfarten och diverse förberedelse till plattsättning. Krattade och sådde gräs som jag köpte för 1000 kr säcken.

Tycker nog att ni ska göra detta själva och spara en hel del och så är det roligt.
Mm, den som kan han spar 😊👍!
Den summan lät ju väldigt mkt mer överkomlig 😊!

Vi har pratat lite om det och tanken var från början att vi iaf skulle så gräset själva, en tanke vi nog måste återgå till oavsett.
Men i övrigt känns det svårt då vi har förstått att man behöver vara minst två personer när man fixar...
Och så ska man kunna använda maskinerna 😝. Tror ju och för sig att sambon skulle klara detta utan större problem då han är uppvuxen på landet med traktorer och annat 😊.
Men problemet återstår att man skulle behöva vara ngr stycken. Vi har tyvärr inga anhöriga där vi bor och inga vänner som vi känner att vi kan be om den typen av hjälp.
Tror att vi får fundera vidare helt enkelt!

Tack för tipset 😊.
 
Vi hade förare till våra. visst jag kan köra både lastare och grävare men går mycket snabbare om man har folk som sysslar med det dagligen. Jag gick med kratta och fixade med lasern.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
sventable skrev:
Vi hade förare till våra. visst jag kan köra både lastare och grävare men går mycket snabbare om man har folk som sysslar med det dagligen. Jag gick med kratta och fixade med lasern.
Ah, då förstår jag 😊.
Låter som ett bra alternativ.
 
ChristinaH skrev:
... Om ca 2 veckor börjar sambon dock att måla huset...
Är det så klokt att måla huset innan slutbesiktning? Tänkte att det kanske är något fel som sen inte syns. Eller om någon skada sker, alternativt ni beskylls ha skadat något som redan är skadat, osv. Funderade nämligen lite på detta då vi (snickarna) också bygger just nu.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi gjorde en besiktning med snickarna innan vi började måla och skrev ner allt som hittades.
 
  • Gilla
ducc1 och 1 till
  • Laddar…
Hej på er!

Vi har också funderat på detta! Det gäller nämligen också om man ska sätta igång med trädgården och så, då vill nämligen Trivselhus att vi gör en besiktning innan så att de har ryggen fri om det skulle bli ngt problem. Fullt förståligt.
Hörde om ett bygge nere i Malmö som hade en olycka precis innan slutbesiktningen.
En av hydralslangarna på en av maskinerna klipptes typ av och flera hundra liter hydralolja pumpades ut på husfasaden. Som tur var hade förtaget entreprenadförsäkring som täckte åverkan.
Men måste ha varit förfärligt tråkigt för husägarna.
Vi kommer att göra en delbesiktning innan vi skrider till verket, bäst för alla parter 😃.
 
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Christopher Engström skrev:
Hej hur har de gått för er?
Vi väntar på bygglovet just nu,,
Mvh
Hej på dig Christopher!

Tack, det går fin fint!
Bråda dagar nu dock 😊!
Sambon håller på att måla huset exteriört men vädret har ju tyvärr inte varit det bästa plus att vi tyvärr blev en man kort...
Har emellertid haft god hjälp av svärfar men det tar betydlig längre tid än vad man tror 😬.

Har dessutom gått vidare med planerna för garagebygget och håller på att förhandla om priset för själva uppförandet...
Vi får se om vi klarat av att fullfölja projektet i år eller om vi får vänta 😏.
Hade ju onekligen varit fantastiskt skönt att få upp det med förrådsdelen och så 😊.
Har dessvärre beslutat oss för att avvakta anläggandet av gräsmatta och trädgård i år då detta visat sig överstiga våra resurser för tillfället.
Lite trist men bättre att satsa på annat just nu tror vi 😊.

Som framgår av bilden har tomten blivit rejält vildvuxen och liknar mest en blomstrande äng just nu 😂. Detta är något som vi borde ha budgeterat för och planerat bättre! Lätt att vara efterklok är jag rädd 😏
ImageUploadedByByggahus.se1408565638.355100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är det allt som ska fixas rent praktiskt! Uppsägningar, anmälan, adressändring, avfallshantering, fixa med fasadsiffra och brevlåda haha 😂Ja, listan kan göras lång och så ska vi lämna över vårt hus till den nya ägaren i fint skick 😓.
Däremellan tar jag hand våra 3 små som för stunden inte lämnar oss med mkt tid över 😜.
Har tyvärr inte haft möjlighet att dela med mig av vårt bygge som jag från början hade tänkt, hjulen snurrar för fort helt enkelt.
Ska försöka göra en liten slutsummering och uppdatering när vi har landat 😊.

Är i alla fall så här lång mkt nöjda med vårt bygge!
Vi har haft en fantastiskt fin kontakt med vår byggledare 👍😊
Och killarna som snickrar och jobbar på plats är otroligt effektiva och duktiga 😃.

Tillträdet blir den 10/10 om allt går som det ska. Ska bli så oerhört skönt 😊!

Så roligt med ert och att ni har gått vidare 😊!
Lycka till med bygglov och annat 😄!

😃 - Hälsningar C
 
Kul att få se era framsteg:)
Har ni flyttat in nu? Har allt rullat på som det ska?

Vi har äntligen fått bygglov och huset ska levereras v. 7 eller 8.
Ingen spade är satt i marken än men snart hoppas vi...
Hittills tycker jag att det har gått väldigt segt, men det kanske vänder när bygget väl är igång!?
Vi väntar på att få ett inflyttningsdatum men räknar med att få flytta in i sommar.

Det är många saker att tänka på när man väl är på plats. det är ju inte klart för att huset är färdigt.
Men allt får väl ta sin tid.. så man kan få in pengar om inte annat:)

mvh christophers fru ( Malou)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.