BMW fahrer skrev:
Intressant poäng.
Förstår problemet.
Ej heller helt av godo att först göra si och sedan göra så - bättre tänka väl igenom före/innan.

Vad är den rimliga lösningen ?
Bör det göras skillnad mellan sol-el och vind-el/annan-el ?
Det är inte lätt att införa ett stödsystem som inte gynnar elen som matas in på nätet. Anledningen är att det är den del av elen som säljs som är minst värd och att det i dagsläget enbart är den delen som mäts med bra noggranhet.
En enkel lösning är såklart batterier men jag är skeptisk mot att ha sådana hos varje mikroproducent.

Det är ganska säkert att vi kommer införa ett stödsystem som stödjer inmatning på elnätet. Det måste utformas så egenanvändningen fortfarande är mer lönsam.
Risken är att en ny regering kommer införa nettodebitering.
 
@ HansR

En enkel lösning är såklart batterier men jag är skeptisk mot att ha sådana hos varje mikroproducent.

Det blir dyrt med batterier. Sen måste batterirummet/(batterier) troligtvis uppfylla vissa krav? Vet inte exakt vad som gäller i Sverige. Men det blir dyrt i alla fall, eller?
 
Ja det blir dyrt i allafall. Vet inte vad det ställs för krav på batteriutrymmet om några.
Vissa hävdar att man kan slå två flugor i en smäll genom att köpa elbil. De undersökningar/vetenskapliga artiklar jag sett visar dock att sådana hushåll har en större last nattetid än normalhushållet. Inget konstigt i det eftersom bilen laddas när man är hemma en längre period.
 
Jag har gjort en undersökning en gång. Samarbetade med kollegor som var el ingenjörer. Vad jag minns fanns det bland annat krav hur golvet i ett batterirum måste vara utförd osv. ... även temperaturkrav om jag minns rätt. Men det fanns vissa krav i alla fall. Vad jag minns kann det bli dyrt.

generellt kann man spara energi genom att minska kylbehovet, använda energieffektiv belysning (LED) och energieffektiva apparater, Ingen Stand-by TV osv. ... även kloka solskyddsystem osv. .... effektiv ventilationssystem (SFP värde) ... osv.
 
Ni kan ju roa er med att syna effektivitet, energitäthet, livslängd, LCA och för all del inför emergi osv för batterier av känd teknologi, skala sen upp det till de nivåer som förekommer i dagsläget i näten. Blir nog att gå på Ewalds linje då med besparing, minskning av nivåerna som gäller. Åtminstone i god dinosaurieteknologisk anda centralisera dessa lager till viss del både i form av batterier och andra former, ska bli intressant när (om?) elbilarna kommer fram lite, kräver nog lite andra synsätt vi vill ju så gärna att allt ska löpa vidare som nu i fossileran.
 
Ja när elbilarna blir var mans egendom blir det ännu mer spännande att forska om energisystem. Om vi bara inför elbilar och installerar solelsystem utan att tänka till kommer vi ha stora elöverskott under vissa dagar dagtid och stor last nattetid (elbil). Om vi då lever som idag kommer elbilarnas laddning ej matcha solelgenereringen. Om vi ska få till en bra matchning måste då bilens batteri vara urladdat och laddas dagtid. Det krävs sannolikt ändrade tankesätt, levnadssätt och affärsmodeller om det ska gå att få en bra matchning. Om det inte går att lösa blir elbilarnas energilager inte speciellt nyttiga ur ett solelperspektiv.

Jag tolkar din kommentar som att du tycket distribuerad lagring är det bästa. Det kan mycket väl vara så men är långt ifrån självklart. Det är inte ens självklart att man ur energisystemsynpunkt bör ha solceller på villor.
 
  • Gilla
jerk
  • Laddar…
El bilarna kommer nog mer och mer. Men t.ex. på vintertid måste man i alla fall köpa till el.

Om man jobbar skulle man kunna ladda bilen på jobbet. Men det förutsätter ju att det finns ett el uttag till bilen där ....
 
Redigerat:
HansR skrev:
Ja när elbilarna blir var mans egendom blir det ännu mer spännande att forska om energisystem. Om vi bara inför elbilar och installerar solelsystem utan att tänka till kommer vi ha stora elöverskott under vissa dagar dagtid och stor last nattetid (elbil). Om vi då lever som idag kommer elbilarnas laddning ej matcha solelgenereringen. Om vi ska få till en bra matchning måste då bilens batteri vara urladdat och laddas dagtid. Det krävs sannolikt ändrade tankesätt, levnadssätt och affärsmodeller om det ska gå att få en bra matchning. Om det inte går att lösa blir elbilarnas energilager inte speciellt nyttiga ur ett solelperspektiv.

Jag tolkar din kommentar som att du tycket distribuerad lagring är det bästa. Det kan mycket väl vara så men är långt ifrån självklart. Det är inte ens självklart att man ur energisystemsynpunkt bör ha solceller på villor.
Nej, om något så skulle jag lite så här oövertänkt förespråka viss centraliserad energilagring, och främst då inte till största del i batteriform. Om och när vi ändå får en avsevärd kapacitet i fordonsflottan kommer det precis som du säger i andra lägen. Men den kristallkulan har jag inte tillgång till som skulle hjälpa oss i modeller eller spekulationer, vi får som vanligt se tiden an.

Ofta intressant att se dina inlägg här vad gäller tex solceller som verkar vara din arena.
 
El bilar som duger är nog fortfarande för dyra. Den enda som skulle duga till mig är Opel Ampera. Då kan man nämligen kombiniera el och bensin. Då är man verkligen flexibel! Har man tillgång till (billig) el tankar man el, annars bensin.
 
På 1890-talet var samtliga taxibilar i New York el-drivna. Se'n kom T-forden...
 
M
Ewald skrev:
El bilar som duger är nog fortfarande för dyra. Den enda som skulle duga till mig är Opel Ampera. Då kan man nämligen kombiniera el och bensin. Då är man verkligen flexibel! Har man tillgång till (billig) el tankar man el, annars bensin.
Det kallas seriehybridbil. Det finns nog fler modeller än just opel ampera att välja på. T. ex Chevrolet volt, Toyota Prius, etc.
 
MaxPax skrev:
Det kallas seriehybridbil. Det finns nog fler modeller än just opel ampera att välja på. T. ex Chevrolet volt, Toyota Prius, etc.

Jag har själv funderat på att köpa en Toyota Yaris Hybrid en gång, men hörde sen att det kan vara nackdelaktigt. Bilister som jag som kör långa sträck har ingen nytta av en Hybrid bil. Bilen nyttjar ju bara t.ex. bromsenergin ... och el motorn har ju en viss vikt som sen måste "flyttas" hela tiden.

Om jag nu inte har fel information kan Toyota Yaris Hybrid inte anslutas till ett el uttag, utan den har "bara" en inbyggd hybrid motor/el motor som t.ex. nyttjar bromsenergi.
Är det korrekt?
 
Redigerat:
@ MaxPax

http://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius

Den har ett 201,6V batteri av typ nickel-metallhydrid (NiMH) som laddas av bensinmotorn, eller genom att elmotor MG2 utnyttjas som generator vid inbromsning (motorbroms) upp till ca 21 kW. Prius bensinmotor använder Atkinson förbränningscykel och vevteknik.

Det betyder alltså att t.ex. Prius inte kan anslutas till ett externt el uttag. Alltså till ett vanligt el uttag. Den kan bara tankas med bensin. Om man t.ex. vill nyttja solel krävs det dock att bilen kan anslutas till ett stickkontakt/externt el uttag.
 
Redigerat:
http://www.opel.se/fordon/opel-modellprogram/bilar/ampera/index.html

Eldrift på ett nytt sätt
Hjärtat i Opel Ampera är E-REV-drivsystemet – världens första eldrivna system med stickkontakt och utökad räckvidd i en seriebil – som ger Opel Ampera en räckvidd på mer än 500 km1.


http://www.opel.se/fordon/opel-modellprogram/bilar/ampera/features/everyday-use.html

Glöm oron över att bli stående
Med Opel Ampera kan du köra upp till 80 km enbart på batterikraft. När batterikraften är slut strömförsörjer en bensindriven 1.4 ECOTEC®-motorgenerator på 63 kW (86 hk) bilens elektriska drivenhet mer än 500 km2 på en full bränsletank, genom att hålla batterikraften på en tillräcklig nivå tills bilen kan laddas eller tankas. Detta skiljer Opel Ampera från helt elektriska bilar, som inte kan fortsätta användas när det saknas laddningsmöjligheter – exempelvis vid strömavbrott eller på en längre resa.


Tror det finns inga andra bilar som fungerar som Opel Ampera i nuläget.
 
Redigerat:
M
Jag ser nu att Chevrolet Volt är samma bil som Opel Ampera. Bara olika emblem på. My bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.