Hej!

Vi är nya husägare sen ett år tillbaka och har nu lyckats förvandla vår friggebod till en fin gäststuga!

Det som är kvar är att dra el till stugan, som ligger ca 9-10 meter från huset.

Vad vi vill ha:
* 2 eluttag inne i gäststugan
* en fasadlampa ovanför ytterdörren

Dessutom tänkte vi passa på att koppla in en extra fasadlampa på villan.

Jag vill gärna ha lite tips och råd innan jag börjar leta efter en elektriker.

Sköter elektrikern allt? Gräver ner kabeln på tomten, installerar/skruvar upp fasadlampor eller gör vi som beställare det själva, efter att allt är inkopplat?
Ungefär vilken prisklass hamnar ett sådant här uppdrag på?
Bör vi passa på att göra en besiktning av hela husets el eller går elektrikern igenom det på automatik när de ska dra nytt? Huset är sen -42 och vi är inte riktigt säkra på hur elen är dragen då tidigare ägare har inrett vind och då dragit om en del ledningar. Vi har totalt 3 säkringsskåp i huset på olika ställen...

Tack på förhand!
 
Att dra el till friggeboden är ganska enkelt. Jag tror att ni måste gräva upp, sedan lägger elektrikern ner ett rör med lämplig kabel t.ex ekkj 4*2,5 + 2.,5 eller nx 1v 5g 2,5 kan vara lämpliga kablar som tillåter 3 fas i framtiden.

När det gäller resten av elsystemet är det svårt att bedömma kondition . Men elarbeten som är utförda 1942 innehåller elkablar som är direkt dåliga idag. Dom har en torkad gummiosolering som bara faller av när man rör kablarna. Så fort ni rubbar på en sådan ledning vid lampmontage eller renoveringar så går isoleringen ofta sönder. Dom kablarna skall man betrakta som utjänta. Det saknas sannolikt jordfelsbrytare. Det montaget kan bli komplicerat ihop med befintliga elcentraler eftersom separat nollskena troligtvis saknas i dessa gamla elcentraler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.