MaxPax skrev:
Påminner mig om praktikanten som var med några veckor första året jag var lärling. Vi började misstänka att han inte kunde räkna, så vi kollade. "-Vi hade tolv säckar när vi började och nu är det tre kvar. Hur många har vi då använt?" gav en tom fundersam blick men aldrig något svar.

Han hade också hoppat av...
Under de förutsättningarna är det en prestation att han kommit så långt så att han kunnat hoppa av. Frågan är hur han ens kunnat börja.
 
Detta ämnet får mig att tänka på .....mig själv som PRAO-elev.
På gymnasiet utbildade jag mig till kock, och givetvis ingick det en hel del praotid på restauranger. En restaurang jag var på hade en kock som utnyttjade alla praoelever till max. Han utnyttjade eleverna istället för att lära dem, så även med mig. Man var inte så tuff mot ärrade kockar utan gjorde vad man blev tillsagd, som att diska, skala potatis, panta burkar till drickskassan(!)städa där ingen annan i hela världen hade städat osv. Vad som gjorde mig mest arg var att jag aldrig under en månad fick gå sju minuter tidigare någon gång för att hinna med tåget hem, utan fick vänta i över en timme på nästa tåg.
Utom sista dagen, wow!
Då sade kocken att när jag hade gjort färdigt bearnaisesåsen fick jag gå. Inget tack för denna tiden eller hej då, bara att såsen skulle bli klar för det var bråttom eftersom det snart kom gäster. Sedan gick han iväg till sitt. Det var en rejäl kittel med bea som skulle räcka länge, säkert mellan fem och tio liter, om inte mer. När jag var klar ropade jag hej och skyndade mig för att hinna med tåget. Innan jag gick kom kocken snabbt fram och smakade på såsen. "Du får salta mer, och rör om ordentligt" sade han och han visste om att jag hade bråttom. Jag slängde snabbt i mer salt och rörde försiktigt om. När han såg att jag var klar kom han igen och smakade. "Lite mer salt, sedan är det bra. Du kan gå efter det" sade han och flinade lite och gick sedan ut ur köket, väl medveten om att jag knappt skulle hinna om jag inte skyndade mig väldigt mycket. Det var då jag blev "värsta praktikanten".
Saltet stod i en tunna vid sidan om och skopan var typ en rostfri godisskopa med några deciliters rymd.
"Du skall nog f*n få din bea saltad" tänkte jag och öste i flera skopor salt, närmare två kilo blev det nog.
Jag hann med tåget hem, vilket nog var tur. Inte ens råttorna hade kunnat äta den bearnaisesåsen :) :) :)
Undras vad gästerna fick för sås den dagen?
Jag trodde att kocken skulle ringa och skälla, men jag hörde aldrig något från honom. Han fattade nog vinken, fast den var fin. Har aldrig ångrat det tilltaget fast det fick dåliga effekter för restaurangen den dagen.
 
  • Gilla
13th Marine och 17 till
  • Laddar…
Nu handlar det här inte precis om värsta pratikanten, men det är jobbrelaterat kan man säga. Sekreteraren till Vd:n för företaget, inte speciellt litet, behövde en bärbar dator och vd:n säger till supportteknikern att hon skulle få ta hans. Men, säger teknikern, vad ska du då ha? Den där, och pekar på bildskärmen, hon kan ta den, den ligger ju bara där säger han och pekar på den bärbara datorn i dockningsstationen. Hur fan kunde han bli vd?
 
M
Kurtivan skrev:
Nu handlar det här inte precis om värsta pratikanten, men det är jobbrelaterat kan man säga. Sekreteraren till Vd:n för företaget, inte speciellt litet, behövde en bärbar dator och vd:n säger till supportteknikern att hon skulle få ta hans. Men, säger teknikern, vad ska du då ha? Den där, och pekar på bildskärmen, hon kan ta den, den ligger ju bara där säger han och pekar på den bärbara datorn i dockningsstationen. Hur fan kunde han bli vd?
Det bevisar väl intelligensnivån som krävs för den positionen....
 
Om vi går över på jobbrelaterat så frågades det en gång om thailand är med i EU

Och angående hur snubben kunde bli VD...
Att han var totalt ointresserad av Datorer och "bara" använde dom har väl inget med hans intelligensnivå att göra....
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
D09
Zixten skrev:
Om vi går över på jobbrelaterat så frågades det en gång om thailand är med i EU

Och angående hur snubben kunde bli VD...
Att han var totalt ointresserad av Datorer och "bara" använde dom har väl inget med hans intelligensnivå att göra....
Är inte Thailand med i EU??? :/

Kina då?? :p
 
D09 skrev:
Är inte Thailand med i EU??? :/

Kina då?? :p
Kina måste ju vara med i EU allt som tillverkas där är ju CE märkt :wow:
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
CE betyder Chinese Export nu för tiden.
 
  • Gilla
gimmok
  • Laddar…
Ironi när den är som bäst!
 
En "nörd" fick anställning som vaktmästare en sommar. Han gick flera dagar och tittade upp i taket så jag frågade vad det var. Han skulle byta lysrör men visste inte vilket han skulle ta för han visste bara vilka lysrör som skulle vara på kontor och i matsal. När jag så åt honom att titta på det trasiga lysröret och byta till samma så ville han inte tro mig så jag gick därifrån. Till slut blev lysröret byt men jag vet inte av vem. Han var pliktrogen i varje fall och posten skulle lämnas vid ett visst klockslag. En dag när någon hade lånat vaktmästarens bil såg jag honom cykla med postsäcken på ryggen ner mot centrum. Han jobbade bara den sommaren.
 
Redigerat:
På jobbet skulle man komplettera med några rördragningar i taket så rörisarna bad att få låna en stege. När de var klara började man undra var de hade lämnat stegen. Det visade sig att de hade kopplat rören mellan stegpinnarna så stegen gick inte att flytta. Rörisarna som kom dit och fick åtgärda det skicka foto på det till en facktidning. De valde att kapa stegen istället då jobbet i övrigt var bra. Vet inte om det var en praktikant med.
 
Redigerat:
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en kille som skulle tvätta demo-bilar under sommaren. Han fick instruktioner om hur det skulle utföras. Avfettning, spolning, schampo osv.
Det första han gör är att öppna bagageluckan på en kombi, varefter han fyller hela utrymmet med avfettning! Kanon (y)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Vi hade en kille som skulle tvätta demo-bilar under sommaren. Han fick instruktioner om hur det skulle utföras. Avfettning, spolning, schampo osv.
Det första han gör är att öppna bagageluckan på en kombi, varefter han fyller hela utrymmet med avfettning! Kanon (y)
Shit pommes frites!

Hur dum får man bli??
 
Tänkte på våra kära praktikanter innan jag somnade.

Vi hade en adligt och korrekt uppfostrad yngre herre som rakryggad klev in på kontoret och bad att om att få låna en lampa. -Jaha, vad är det för lampa du behöver? (i 9 fall av 10 får dom vara springpojkar för glödlampor) -Jag behöver en portabel lampa. -Okej, en sån där sladdlampa kanske frågade vi? -Nej en portabel lampa utrustad med batterier. -Du menar inte en ficklampa? -Jo det är korrekt...

En annan kille kom till jobbet iklädd långkalsonger och t-shirt? Frågan varför, kom ganska naturligt upp. -Jag har tvättstugan idag!

Ganska tacksamt att lura i dom yngre dumheter. En stackars kille hade en mekaniker skickat in på reservdelslagret med följande uppdrag: Jag skulle hämta ut 1 kg körnslag, klassiker!
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
D09
Denna veckan var jag på snudden som värsta praktikanten ;)

Ska göra en ändring imorgon i ett datasystem och för att det inte ska bli allt för tokigt så skulle jag torrsimulera innan.

Så jag fick tillgång till ett simuleringsprogram att ändra i ( ser precis ut som vanligt med samma data etc ) och för att inte blanda ihop detta med det riktiga så markerade jag detta fönster med tydlig gul färg och det skarpa med grönt.

Efter att ha hållt på och lekt lite i ca 5 min så reagerar jag på att vissa saker saknas i det "skarpa" programmet.

Inser att jag har ändrat i fel program..

Blev tydligen något fel när jag loggade in mig på det skarpa och simuleringsprogrammet och det skarpa skiftades av systemet ha ha

Efter 5 min ringer telefonen 🙀🙀🙀
 
  • Gilla
orparn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.