Jag håller på att sätta bröstpanel i delar av ett gammalt torp, och nu har problemet uppstått hur man gör övergången till dörrfodret. Dörrfodret kommer att vara samma 95(?) mm allmogelist som används som golvlist.

Golvlisten ligger utanpå panelen, och när den sedan går upp (fortfarande utanpå panelen) längs dörröppningen så blir det förstås en jättestor glipa ovanför bröstpanelen. Jag kan komma på fyra lösningar här:

1. Göra om dörrsmygen så att den sticker ut lika mycket som panelen. Sedan sätta en oprofilerad list som bygger ut lika mycket, på den delen av dörrfodrets "ytterkant" (bort från dörren) som sitter ovanför bröstpanelen.

2. Spika upp en oprofilerad list av samma dimension som dörrfodret ovanför bröstpanelen.

3. Sätta golvlist och dörrfoder direkt på väggen i samma nivå som bröstpanelen.

4. Göra ett "trappsteg" på dörrfodret där bröstlisten tar slut.

Vad är "standardlösningen"; hur "brukar" man göra? Och vad blir bäst/snyggast?

Nr 1 känns som den bästa lösningen, och det kommer jag nog att använda i den dörröppning där jag ännu inte satt dörrsmygen (om ingen kommer med en bättre lösning). Men jag skulle ogärna riva upp det befintliga dörrfodret på den andra dörren - så hur gör man där?
 
B
Jag har som nr 3 och det ser helt ok ut...

Edit: blev tvungen att kolla hur det ser ut, var visst slät sockel där panelen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.