Har under ett års ändrat användning av en (villaförberedd) byggnad till villa. Bygglovet för dettta har gått igenom både bygglov och anmälansprocessen hos denna skånska kommun.

Igår hade vi slutbesiktning och allt såg grönt ut. Jag skulle härmed få mitt slutbevis - trodde jag. Bygglovsinspektören meddelar att jag kan få ett interimsslutbevis i ungefär två års tid vartefter jag ska göra en energideklaration som påvisar att energiberäkningen stämmer för byggnaden. Detta var något som just denna inspektören hade börjat med för att uppfylla dennes uppfattning om lagen.

Jag ser inga konstigheter med att upprätta energideklarationen inom 2 år - däremot en hel drös med orosmoment med att inte ha mitt slutbevis
- t.ex vid försäljning inom 2 år
- eventuella lovfria åtgärder på byggnaden får inte göras under pågående bygglov
- min budget/tidplan hade inte med detta från början (inte under någon av våra sittningar med kommunen har detta uppdagats)
- Jag är kvar i kommunens grepp och har en känsla av att lite vad som helst kan dyka upp kravmässigt från kommunen genom denna hanteringen.


Hur ska jag attackera detta - jag ska naturligtvis skriva till inspektören och argumentera mitt fall. Jag vill ha mitt slutbevis.


Ideer och input mottages tacksamt.
 
Nu är jag inte påläst men det måste finnas regler runt hur slutbevis resp interimskt slutbevis kan, får och ska utfärdas.
 
Redigerat av moderator:
Du får ett interimistiskt slutbesked (besked...). Där skall det stå att du får godkänt allt utom energidelen, alltså kan de inte komma senare och klaga på något annat.

Det finns delade meningar om hur det med energi skall hanteras, men många kommuner har valt att göra som din, så det är inte bara det att du har haft otur med handläggare.
 
Innebär det att jag rimligen skulle kunna utföra en lovfri åtgärd på byggnaden under denna tiden? Med stöd i att beskedet godkänner alla delar utom energideklarationen?
 
Dynga är det man tydligen ska få nerkört i halsen när man byggt nytt för ett par miljoner. Sånt här gör mig synnerligen upprörd.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Beltis
  • Laddar…
Och gällande det här med 2 års tid - det är rimligt att vänta en stund innan man deklarerar en stenkåk - men kan kommunen ställa krav på att jag verkligen ska vänta? eller kan jag inhandla en energideklaration imorgon och få saken ur världen? Dvs om nu handläggaren har lagtligt stöd i att inkräva energideklaration - kan denne även ställa krav på väntetid i samband med denna?
 
Poänget med att vänta är att nu skall den faktiska förbrukningen mätas. Du måste alltså bo där mins ett år innan resultatet blir klart.
 
Vill man göra så som man själv vill föreslår jag att man bygger i Somalia eller däromkring. Väljer man att göra det i Sverige väljer man samtidigt att göra det enligt de regler som gäller här.
 
Redigerat av moderator:
jo - jag är med på poängen. Men om vi tittar på själva lagstödet kommunens har i detta. att de kan ställa krav på en energideklaration må vara hänt - men om en certifierad energideklarationsfirma känner sig bekväma i att räkna ut och extrapolera siffror efter 3 månader så borde väl det gå också? Dvs kan kommen ställa tidskrav också??

Kompletteringsfråga: Om kommunen inte nämnde detta på våra tidiga träffar - kan de då ta upp det nu - "2 minuter i tolv"?
 
haavard skrev:
Vill man göra så som man själv vill föreslår jag att man bygger i Somalia eller däromkring. Väljer man att göra det i Sverige väljer man samtidigt att göra det enligt de regler som gäller här.
Naturligtvis måste man följa reglerna men det finns absolut inget som säger att något är "bra i största allmänhet" eller ens genomtänkt och neutralt analyserat bara för att det är en regel. Om ingen någonsin protesterade skulle vi, för att ta området byggnation som exempel, inte få bygga någonting utom möjligen ett standardhus. Det finns alltid människor det kliar i fingrarna på för att få reglera, förbjuda, kontrollera, och dessa fingrar sitter ofta på politiker och tjänstemän.
Regler måste därför ständigt genomlysas av alla och envar.
Grundregeln för en fri medborgare i ett demokratiskt fritt land måste vara att få göra som man själv vill i största rimliga utsträckning, annars kommer vi långsamt men säkert driva mot diktaturen.
Tack, åter till ämnet.
 
TS: Så som jag har uppfattat det är det inget man skall räkna ut. Den verkliga energiförbrukningen skall registreras och kontrolleras mot tillåten förbrukning.
 
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av detta.

Hade själv slutsamråd nyligen och hade räknat med interimsslutbevis för just energideklaration men även radonmätning. I min kommun hade de däremot slutat med att ge interimsslutbevis för detta eftersom detta skapade extra pappersarbete för kommunen och att de hade svårt att göra något om nu energideklarationen gör att man inte uppfyller kraven. Man kan ju inte gärna be folk flytta ut ur sitt nya hus efter 2 år för att det gick åt för mycket energi. Känns som ett logiskt resonemang. Vilket ju iofs inte alltid biter på alla typer av människor.

Du kanske kan använda dig av det resonemanget och se om det hjälper. Framförallt borde detta inte vara baserat på handläggare utan det borde ju iaf vara en policy som är samma för hela kommunen.

/Ola E.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
I Princip alla kommuner har interims ang energideklarationen, den skall ju stämma då en del byggisar fuskar med detta,
sedan är det en annan sak om vissa kommuner skippar interimmen.

Med vänlig hälsning//Goerana
 
Redigerat av moderator:
OpiMaza
Va snälla och trevliga mot varandra

//Moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.