Hej!

Jag har precis fått el till stugan och kommer (lite i taget) övergå till en annan vattenlösning än den jag har idag (min befintliga 12-voltslösning)

Dagens lösning är att pumpa upp vatten från brunnen (jag får ut kring 25-30 liter per pumpomgång på grund av sugpump och höjdskillnad). Vattnet går till ett trädgårdskärl på 200 liter. Därefter sitter en tryckvattenpump på 12 volt som för vattnet in till kranen i köket. Det ger kring 4 liter vatten per minut (inte mycket men tillräckligt blött för våra behov + att vattnet räcker länge). Enligt spec går den upp till 2.4 bar.

Nu tänkte jag koppla på en varmvattenberedare av enkel modell (Tesy, Biltemas eller liknande) och undrar om varmvattenberedaren måste bli matad med ett visst tryck (eller ett visst antal liter per minut) för att den skall fungera? Det står inget om detta i manualer till varmvattenberedare generellt.

Jag har även en genomströmningsberedare av gasolmodell som jag använder fristående till lite duschning. Den kräver mer än 4 liter per minut för att lågan skall komma igång för att köras effektivt och jag vill därför försäkra mig om ifall en vv-beredare också behöver något minimitryck/minimiflöde för att fungera. Till gasolberedaren har jag en pump som ger 12 liter per minut. Även den ger 2,4 bar.

Samma fråga gäller egentligen också min lilla bänkdiskmaskin jag precis införskaffat på blocket. Behöver den också något minimiflöde/tryck utöver det lilla jag har enligt ovanstående?

Tacksam för alla svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
CK’s
  • Laddar…
VVB fungerar från 1bar något, sålänge du har tryck och ser till att den inte är tom så fungerar den.
Den har inget minimiflöde, då termostaten reglerar effekten automatiskt.

Diskmaskin är nog lite värre med, men troligen räcker 1.5bar för att fylla på, sen körs tvättcyklen med inbyggsa pumpen som klarar högre tryck. Kanske blir svårt med spolvattnet, om det tas direkt från ledningen?
 
En beredare är ju bara en behållare, så något särskilt krav på tryck och flöde kan knappast finnas. Men litet tryck ger litet flöde och även beredaren stryper ju flödet något. En genomströmningsberedare däremot är sannolikt anpassad för ett visst flöde. För lågt flöde i det avseendet torde snarare ger för varmt vatten.
 
I bruksanvisningen till min fyra år gamla Cylinda diskmaskin anges:
Vattentryck 0,3 - 10 kp/cm2 (Bar)
 
Hej!

Det fungerade bra med min lilla pump. Ger kring 4 liter per minut. Vattnet räcker länge :)

Testade även bänkdiskmaskin med bra resultat.

Tack för alla svar!

/H
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.