Är det tillåtet att dra starkström i t ex 12mm flexslang? Skulle vilja dra kabel till en strömställare men måste fräsa i en spontad plankvägg som dessutom är bärande åt en stålbalk. Vill därför göra så lite åverkan som möjligt.

Om det är tillåtet, finns det övergångar mellan 12mm och 16mm?
 
Inget som hindrar dig från att använda sån slang, övergång är svårare att skaffa men det finns. Du får nog enklast fixa till något lämpligt själv isf.

Men nog kan du lika gärna använda 16mm slang, fin avpassad spårning och vertikalt i huvudsak så ska väl inte hållfastheten bli så mycket lidande
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Du kan inte göra ett par hål i plankväggen längs med tänkt dragning och sedan fiska in och ut en 16mm-slang genom dessa?
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Tack för svar! Bra att veta att det inte är helt fel regelmässigt.

phl, ska se om din metod kan funka, värt att prova men tror det blir svårt.

Edit: Skickar med en bild!
Edit igen: Vilket trassel med bilder! Bilden är rättvänd på datorn men inte i inlägget av någon outgrundlig anledning. Jag ger upp.
 
  • 20140708_123112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kör trådlös strömbrytare annars. Lite dyrare men funkar fint.
 
Ja, jäklar, den varianten hade jag glömt bort! Tack, ska fundera på det!
 
Schneider connect... heter den trådlösa du skall köpa.
 
Tack för tipset! Har kikat på Nexa förut men Schneider låter helt klart mer intressant. De måste börjat ganska nyss med trådlöst antar jag.
 
Nja, jag mins inte exakt men nog var det 10 - 15 år sedan som jag var på en "visning" med bla trådlösa brytare.
 
Hehe, ok. Har inte hört om dessa när jag kollat upp trådlöst. Är de kanske betydligt dyrare än Nexa?
 
Jag har aldrig handlat trådlösa brytare så jag vet inte.
 
Eltako är ett annat alternativ, och de har batterilösa sändare, men det har kanske de andra också?
 
Varför trådlöst? Det kan väl inte vara något problem att dra ett rör där? Det var väl en dubbel plankvägg? Jag blir dock nyfiken på hur det ser ut i övrigt när du har en sån stor balk där. Tagit ner en vägg? Vad har du för takhöjd under balken?
 
Huset är från -39, plankväggen är 45mm tjock. Jo, jag har tagit bort en bärande vägg, bjälklaget är skarvat ovanför den grova balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.