Med båda mina Festoolsugare (CTL26 + MIDI) med "filtpåse" tycker jag att man tappar rätt mycket sug om man kör fint damm en längre stund. Dammet verkar sätta sig på insidan på den del av påsen som sugs upp mot filtret. Brukar lösas genom att man öppnar dammsugaren (håller för slanghålet) och skakar om ovansidan på påsen lite. Rätt störigt då jag fick för mig att Festool marknadsförde de nya filtpåsarna som en lösning som skulle sjunka ihop när man slog av sugaren och därmed skaka sig själva lite. Löser Autoclean-funktionen detta problem månne?
 
Phl, menar du fint oorganiskt damm, typ betong- och spackeldamm, eller gäller det även MDF-damm och fint damm från ex. bordssåg? Cyklon är ju helt överlägset, men inget man gärna släpar runt på.
 
Menar oorganiskt damm som du så fint uttrycker det :)
 
phl skrev:
Med båda mina Festoolsugare (CTL26 + MIDI) med "filtpåse" tycker jag att man tappar rätt mycket sug om man kör fint damm en längre stund. Dammet verkar sätta sig på insidan på den del av påsen som sugs upp mot filtret. Brukar lösas genom att man öppnar dammsugaren (håller för slanghålet) och skakar om ovansidan på påsen lite. Rätt störigt då jag fick för mig att Festool marknadsförde de nya filtpåsarna som en lösning som skulle sjunka ihop när man slog av sugaren och därmed skaka sig själva lite. Löser Autoclean-funktionen detta problem månne?
Intressant. Filtpåsen du beskriver, är det samma som den sk "long-life påsen"? Har för mig att jag läst att just den lämpar sig bäst för lite "grövre" damm? Och i så fall har du märkt samma fenomen med de "vanliga" påsarna?
 
Filtpåsen jag syftar på är den vanliga dammsugarpåsen för CTL26 och de andra sugarna av nyare generation. Vitt non-woven-material. Kallade den för filtpåse för att skilja den från de vanliga papperspåsar som åtminstone förr användes till CT22:an.
 
Tack samtliga för goda råd och erfarenheter.
Jag har bestämt mig för att det blir en vanlig Ctl 26e och lägger den extra pengen istället på en longlife påse
 
Lite sent svar kanske, men Autoclean fungerar perfekt om du kör mycket betongslipning, finslipning med t ex Festools (eller någon annan) långhalsslip med stora mängder damm.
Den "vanliga" 26'an med standardpåsen funkar perfekt, du behöver inte autoclean. Bra val!

Filtpåsen är "standard" på CTL nu, däremot tycker jag att longlife påsen är perfekt när man kör grövre, typ klyver, hyvlar och liknande. :)
 
Tack återigen för alla bra tips. Nu blev det en helomvändning hos min lokala handlare då det skulle handlas Festool dammsugare. Han vet att jag håller på för fullt hemma och behövde maskinen, och i stället för att vänta på en CTL 26e som han då skulle ta hem åt mig så gav han mig ett väldigt bra pris på en CTL 26 Autoclean han hade uppackad i butiken. Jag slapp då att vänta på den andra så jag slog till...! Hoppas bara att det inte blev tokigt, men som jag förstår det så är det samma maskin förutom att den här har autoclean funktion? Hur som så funkar den kanon, men just autocleanfunktionen lär jag inte behöva så ofta utifrån mina behov:) ?
 
Bara tacka o ta emot.... (y)
 
  • Gilla
runohm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.