Håller på att planera för nästa vårs stora projekt, Rätta till framsidan.
Tidigare ägare tyckte de var fint med lite höjd på framsidan, och visst kan de vara de om det inte vore för att hela gräsmattan på framsidan lutar mot huset så allt regnvatten rinner ner mot huset.
Så tanken är att schakta av jorden med ett lätt lutning mot gatan sen lägga på dekorgrus.
I dekorgruset var/är tanken att det ska bli rabatter eller planteringar. Vi har gått runt i området och tittat på andras lösningar och nästan alla har planterat (tillsynes) rakt i gruset.

Vi har tänkt behålla muren mot gatan men sänka den 1 sten, direkt innanför plantera Hosta som en häck/kantväxt.
Bakom brevlådan blir en lavendeläng på ca 6kvm, en sockertoppsgran ska vi klämma in någonstans och så har vi en del växter på baksidan huset som ska få flytta fram. Har en stor vit sten som är tänkt att den ska ligga bortanför entredörren med bland annat purpurklätt runt sig.
Bifogar 2 bilder, en Som de ser ut nu och en som vi ritat i ett spel, dock inte så flexibelt.. Screenshot-9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har sen denna skiss bytt plats på den stora stenen och lavendelängen.

Men nu sitter vi fast.
Kommer det att se ut som en gårdsplan pga av den stora yta? 4,5*19m.
Hur förhindrar vi den känslan?
Någon som gjort något liknande? Tips idéer önskas!!

Tack på förhand!
 
  • Framsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dekorgrus? Hur länge kommer det att vara dekorativt?
Det kommer väl att växa ogräs, maskrosor, mossor och lavar där liksom på andra ställen,
och det kommer väl att behöva ogräsrensas?

Mitt förslag till denna lite nakna och kala framsida är en rad buskar längs gatan.
De bör inte bli så stora, så spireor går nog bort.

Jag är inte bra på buskis :)
men andra trädgårdsintresserade har säkert några bra förslag
 
Jo men rent praktiskt fungerar det nog om ni har en bra markduk under gruset (alla är inte starka och täta nog för att stoppa kraftiga rotogräs som t ex tistlar). Mossa och lavar är inget problem på grus som krattas ibland.

Jag är ingen designer så jag har ingen helhetslösning men några synpunkter i alla fall.

Längs muren är det antagligen för soligt och torrt för att hosta ska frodas fint och dessutom gör sig hosta bättre i grupper än på rad. Jag skulle sätta lavendeln där i stället, inte så originellt kanske men snyggt och funkar bra. Jag tror hur som helst att ni tänker rätt att inte ha något högt där.

Det är stor yta så jag tror att grusplanskänslan är en risk om man gör det på fel sätt. Smådutta inte med saker överallt utan strukturera och gruppera. Men struktur betyder inte att det ska vara regelbundet och symmetriskt utan tvärtom, det ger mer liv i kontrast till det sterila gruset. Gör ett fåtal planteringar av olika storlek och form. Ha hellre tre stora stenar än tio halvstora utspridda.

Ha inte bara låga planteringar utan även två eller tre större växter av olika sorter, jag tänker buskar och/eller små träd. Detta är för att det ska bli mer variation i höjd, något som också motverkar grusplanskänslan.
Jag tänker inte börja föreslå sorter, det finns så mycket, men jag tänker såna som gör sig bra som solitärer och inte blir för stora (träd 2 - 3 meters höjd, buskar kanske 1,5 m). Om ni har ett bra trädgårdsställe att handla på, förklara för personalen hur ni tänkt och be om förslag.

Sockertoppsgran skulle jag inte välja för jag har sett alltför många som fått stora bruna partier efter en ogynnsam vinter och sedan blir de aldrig riktigt fina igen.
 
  • Gilla
MiniMii
  • Laddar…
Tack för era svar!
Knock on Wood vi vill ha grus dels för att gräset bränns sönder samt att det är en krånglig del för vår framtida robot att komma åt ;)
Tror de håller sig snyggt länge, en syster till mig har haft sitt i 6 år och det är fortfarande snyggt :)

Farzan Lustigt att du skriver just det då vi idag diskuterade om en lavendelhäck då vi såg en på promenaden idag! Det är riktigt snygg och skulle nog passa kanon med murhöjden.

Har en rododendron som ska flyttas från baksidan huset den kanske kunde få flytta fram och växa till sig?
Även ett mindre träd ca 1*1 meter så klassas nog mer som buske. är dock inne på att hoppa över all lövfällande buskar och träd eftersom de "smutsar" ner gruset.

Tack för infon om granen!
 
S
skiss? tror nog det är sims :)
 
  • Gilla
MiniMii
  • Laddar…
med markduk och kantsten runt planteringarna samt till höger om entrén där gruset ska sluta så ska det nog gå bra.
går ju att koka upp vatten tillsammans med vägsalt för att döda det som så småningom kommer börja växa där eller att du kör roundup på icke önskad vegetation.

däremot hade jag inte valt några höga växter med löv då du kommer få ett H-vete att få bort alla löv från dessa, utan jag hade satsat på två stora planteringar med låga blommor som kommer upp ur täckbark, och täckbark bryter av lite mellan allt grus.

alternativ två som jag ser det är att ordna fallet så det inte är mot huset sen anlägga "paradgräsmatta" till grannarnas förtret och plantera bolltujor längs med muren för att sedan ha två större krukor, större än dom ni har nu! och där i plantera färgsprakande säsongsblommor det skulle ge ett enligt mig pampigare intryck samt försköna det annars lite tråkigare teglet
 
  • Gilla
MiniMii
  • Laddar…
SBH Huuuur Kan du tro det?? *ler* Jo de är de, mycket smidigt att "anlägga" där för de är smidigt att ändra så kan rekommendera det ;)

Lutte, Kommer nog inte bli några lövfällande grejer mer än blommor.
Kortet är från mars och ett mäklar kort så vi har redan ändrat lite ;) Men en paradgräsmatta låter spännande men då måste vi lösa ett hållbart bevattningssystem eftersom gräset bränns :(
Grannarna retar sig lite på att mina petuniahybrider, Surfinia, har växt sig stora som buskar medans deras ser ut som som fotbollar *skrattar rått* ne allvarligt skämtat så vill vi mest fixa bort gräsmattan och få en framsida som kräver jobb mer sällan än gräsklippningen gör idag även om man skulle lägga en längre stund just då..

Vi tänker oss till nästa vår stora balkonglådor under fönstren och stora krukor till entren med sommarblommor i.

Så ni ramar in många tankar vi har så vi kanske inte har kört fast så mycket bara att vi inte får de på print..
 
Sänka muren!? Höj den istället. Fyll upp med dekorsten, ställ dit ett par riktigt stora betongkrukor. Kör kanariepalm på sommarhalvåret, och något barrträd med på vinterhalvåret. Lys upp eländet underifrån. Lägg ut skifferplatter som trampstenar fram till krukorna.
Så har vi haft i tre år, och jag har inte hittat tillstymmelse till ogräs än..
 
Liemannen skrev:
...
Så har vi haft i tre år, och jag har inte hittat tillstymmelse till ogräs än..
Nog unnar du väl oss en liten bild ;)
 
Tre år senare och inget dekorgrus än... Många andra katastrofer har kommit emellan. Typ läckande tak och översvämningar i källaren.
Sen kom en bebis också som inte blev en katastrof!

Lite fixande har det blivit på framsidan men nu i höst är det tänkt grävning och sen blir det fix!
Muren blir kvar samt en likadan innanför för att skapa en upphöjd rabatt så jag kan fortsätta ha mina älskade surfinior där.
Det blir en mega buxbom och ett par bolltujor.
Plattång till vänster med endast krukor och trappen ska gjutas om så man kan gå upp från vänster också.
På höger sida blir paradgräs. Robotklipparen har inga problem alls att ta sig fram och klippa som vi tidigare trodde!

MEN!!! vi ska måla om lite. Fönster, dörren och källaren samt nya markiser.. Men i vilka färger? Fick I en annan länk till en inspirationsblanket i en annan tråd men den funkar inte längre!
 
  • Ett hus med tegelfasad och trädgård i förgrunden med murad upphöjd rabatt och lila blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.