Hej,

Jag tänkte köpa ett utomhusspa och undrar vad folk har för erfarenheter och rekommendationer?

Budget ligger på runt 50 000kr. Kan eventuellt sträcka mig upp till 70 000.

Tanken är att spabadet skall vara på året om så bra isolering och strömsnålt är viktigt.

Jag har sneglat på spabaden hos Bauhaus och Skånska byggvaror. Någon som har erfarenhet av dessa?
 
Jag skulle nog kika lite på fler märken innan, finns catalina spa;s som säljs på vissa ställen till bra priser, dom har bra isolering jämfört med nämnda märken. Sen beror det på vad du vill ha, med finesser osv...:):wow:
 
Tack för svar. Ja jag kanske borde nämna lite om finesser.

Har väldigt dålig koll på vad man "bör ha". Men tänker mig att jag inte är beroende av massor av jets. Behöver plats för 4-5 pers.
 
Jag har köpt ett från saspa.se, eller från deras butik rättare sagt. Allt såg bra ut med isolering osv. Modellen jag köpte kostade 46900kr. Jag satt riktigt bekvämt i karet med bra skålade stolar, samt väldigt bra sittdjup (93cm) vilket inte bauhaus och skånska byggvarors kar har. Tror de ligger på ca 80cm djup, så är du lång så finns det en risk att man hamnar ovanför vattenytan med axlar. Jag valde mitt kar av dessa anledningar + att jag har service från butiken om något går sönder under garantitiden.

Har du en budget på nära 70k så finns det ju en lite större marknad än för mig som hade en tightare budget. Hydropool har ju en modell för 49000kr + tillägg för Ozonrening, Artesian Spas från USA har ju ett gäng runt 65-70k. Folkpool har ju några modeller för 70k. Där är några alternativ så välkända märken.
 
Artesian 735 L , bra pris och mkt spa för pengarna.
 
Tack för svar.

Har kollat på Artesian 735L. Ser att det är tillval på Thermolock som klarar -30C. Någon som vet vad det som ingår klarar?

Har även kollat på Hydropool Serenity SE5 (http://hydropool.se/produkt/hydropool-serenity-se5/)

Sa Spa SAA410 (http://www.saspa.se/saa410/32-0)

Har även sneglat på en begagnad Arctic Spa Frontier LE för 75 000. Nypris skall vara över 200k


Känns som det står mellan Artesian och det begagnade. Eller vad tycker ni?

*Edit. En till kandidat: http://www.saspa.se/sas516x/39-0
 
Redigerat:
saspa är kina kar ,så dom kan du glömma...

Vad menar du med att thermo lock är tillval på artesian ?
sist jag kollade så ingick lock ?
 
Är själv i precis samma sits men då vi bara har folkpool i Sundsvall så lutar det åt ett spa från dem.

Encore är det jag tittat på och det kostar 60k.
Föga förvånande så är folkpool bäst enligt dem själv ;) men ska man vara seriös så ser det bra ut, med bland annat energitester på just detta spa. 300 kWh per månad med två bad per vecka, tid för rening och 2-3 vattenbyten per år. Placering motsvarande Stockholm i testet så det blir lite mer för mig.
 
johanmarsta skrev:
saspa är kina kar ,så dom kan du glömma...

Vad menar du med att thermo lock är tillval på artesian ?
sist jag kollade så ingick lock ?
Skulle tro att i stort sett alla spabad är tillverkade i kina så de känns väl inte som ett väldigt starkt argument för att avfärda de ena eller andra?
 
Pannlampa skrev:
Skulle tro att i stort sett alla spabad är tillverkade i kina så de känns väl inte som ett väldigt starkt argument för att avfärda de ena eller andra?
Artesian tillverkas i las vegas
Folkpools bad i californien
Coast spa i canada osv.

Så att alla spa tillverkas i kina... nej.
Och dom som görs där bör man undvika,sämre limningar ( på waterway kopplingarna i usa/canada baden är lim insticket ca 45mm , på kinabaden ca 25mm. Waterway kopplingarna kan man även värma loss om det börjar läcka,gör man det på kinabad blir kopplingarna bara svarta.
Sen har dom mkt sämre sk "whirlpool" pumpar.
Kass cirkpump som låter mkt och drar 450-600w ( lx50 är den vanligaste,sitter bla i denform baden)
Många kör med rå virke som inte är tryckt eller en tafflig stål konstruktion som inte ens är rost skydds behandlad
Ingen isolering.
Listan kan göras lång....
 
Redigerat:
Skoel skrev:
Då är frågan. Vad är mest värt av dessa:

Ny Artisan 735L
Pris: 64 900kr

Begagnad Arctic Spa Frontier LE
Pris: 75 000kr
Skulle valt ett nytt Arteisan alla dagar i veckan. Tycker att det begagnade såg riktigt gammalt ut?
 
Har haft ett spa från Sundance spa (cameo) och var väldigt nöjd. Mycket hög kvalite men kostar mer tyvärr. Man får vad man betala känns det som. Byt upp mig till optima från samma märke idag faktiskt. Man märker skillnaden när man bada att det är klart bättre spa. Priset kan nog avskräcka en del tyvärr. Termolocken skall man tänka på att byta efter 3-4 år för de består av frigolit eller liknande som krymper och suger in regnvatten. Man märker det att de blir tyngre att ta av. Kontrollera så det spa ni tänker köpa både kan leverera luft som vatten i massagen, inte alla som gör det.
 
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
hur gick det med spa bads inköpet..

Folkpool fick jag inte direkt något förtroende för ! inte butiken jag besökte iallafall
 
Undrar också hur det gick. Går i spabadstankar själv men det är ingen brådska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.