Jag har ett badrum med en golvyta på 2,3x2,5m. Bytte ut golvspånskivan i ena änden av golvet för att komma åt att byta två golvbrunnar. Den nya skivan sitter fast i ena långsidan i en golvbjälke, men den andra långsidan kunde jag inte fästa i golvbjälke eftersom den sitter under väggen. Jag skruvade istället fast reglar på 45x90mm i golvbjälken och skruvade fast skivans andra långsida i dessa. Golvbrunnarna skruvade jag också fast i en ram av reglar på 45x90mm. Jag har sedan lagt armerat flytspackel på 15-35mm över golvet och sedan har mattläggare lagt plastmatta över. Jag har nu fått lite ågren över om min regelkonstruktion är tillräckligt stark? Kan jag gå in underifrån från krypgrunden och förstärka reglarna med ytterligare ett lager reglar som ska sitta limmade mot det översta lagret reglar och fastskruvade mot golvbjälken? Går det att rädda situationen om det är så att konstruktionen är för svag? Jag provade att gå och stampa på regelkonstruktionen innan jag la på golvspånskivan, och det var helt stumt. Det är alltså bara 60cm bredd det är fråga om, resten av golvet är intakt med golvbjälkar på avstånd cc 60cm.
 
Jag har även lagt tvärgående reglar med cc mellan 10-30cm mellan varandra. Dessa är fastskruvade med 90mm skruv i golvbjälkarna på bägge sidor, och ytterligare förstärkta med kraftiga vinkelbeslag.
 
Jag förstår inte riktigt din konstruktion. Har du skarvat nya och gamla spånskivan på en 45 bred bjälke? Jag antar att du inte kunnat fasa ihop nya och gamla spånskivan? I så fall skulle du kunna ha e akilleshäl här, skivorna vilar ju bara på 22 mm. Den nya skivan hade kortlingar på max 30 cc? I så fall är det säkert lugnt, men den gamla skivan? Om den ligger på bara 22 mm kanske du ska skriva på en längsgående balk så att den gamla golvskivan vilar på den också.

Sen är det nog inte lika viktigt att det är helt stumt om du har plastmatta. Små rörelser kan ju få fog mellan klinkers att spricka, men plastmattan borde hålla för mer. Tror jag!

Sen är det ju också skillnad on du ska ha ett stort badkar på eller inte.
 
Så länge alla kanter av skivan har stöd under, både runt brunnen och utefter väggar så skall det vara ok.

Och skall det inte vara klinkers på, så är marginalerna ännu större.
 
Nej, det ska inte vara någon klinkers på. Och det där med att förstärka längsgående lät ju klokt, det ska jag nog göra. Några tips på hur man kommer upp underifrån? Det är asfaltsboard underst, isolering gullfiber och säkert läkt som håller den uppe.
 
Jag skulle inte oroa mig, om du har limmat och skruvat.
Att skarva på en regel är ju rätt.
Och om jag tolkar dig rätt så har du kortlat med 45x95 reglar för att få stöd för skivan vilket också är rätt.
 
Jag tycker att du inte ska riva underifrån.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
JOW skrev:
Jag skulle inte oroa mig, om du har limmat och skruvat.
Att skarva på en regel är ju rätt.
Och om jag tolkar dig rätt så har du kortlat med 45x95 reglar för att få stöd för skivan vilket också är rätt.
Fast han har ju inte kortlat under det gamla golvet. Och jag antar att han inte kunnat skarva skivorna med lim och den fasning som finns utan fått såga till en rak kant?

Sågade du upp det gamla golvet med en sänksåg längs golvbjälken? Är det gamla golvet limmat och skruvat?

Jag säger inte att du måste förstärka, jag vet inte. Men det är möjligen en svag punkt.

Mvh, Andreas
 
Men nu var det ju tänkt att sättas plastmatta, ingen klinkers.

Normalt sett om de skulle sättas klinkers, så är detta också bra nog, eftersom det är flytspacklat 15 - 35mm över golvet. Då räcker det med cc60 mellan golvreglarna (för klinkers).
 
Fabrikssponten på spånskiva är hyffsat svår att göra själv på plats.
Skruvlimmad skarv på regel ser jag som ett fullgott alternativ.

Och om man antar att det gamla golvet ligger på cc60 så är även det med flytspackel fullgott underlag för klinker.
 
I slutändan är det TS som avgör.
Mina råd är endast en uppfattning och inte ett resultat av empirisk provning med exakt samma förutsättningar :)
 
Gick in underifrån idag och förstärkte med några reglar där konstruktionen var lite klen. Det var ett jäkla bök, så inget jag rekommenderar! Jag hoppas att allt håller ihop nu, för just nu känner jag mig rätt less på hela projektet. Om jag nån gång ska renovera badrum igen kommer jag nog försöka se till att ha gott om tid och pengar så att jag kan göra det ordentligt, lager för lager.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.