Har köpt ett 65 kvm vinterbonat fritidshus där vi upptäckt mögelpåväxt på blindbotten i ungefär halva krypgrunden. Har pratat med 5-6 olika besiktningsmän, ungefär hälften säger att man måste riva ut allt material med påväxt och den andra hälften (inklusive den som gjorde besiktningen på plats) säger att det räcker att lägga in plast och installera avfuktare.

Om vi skulle behöva riva ut allt. Hur svårt och kostsamt är det att göra för en lekman? Har gjort en del renoveringar men inget jätteavancerat. Det måste göras uppifrån då krypgrunden är för låg för att arbeta i underifrån.

Ska också nämnas att huset är påbyggt i omgångar och ca en tredjedel står på plint. Även där behöver asafbrädor och isolering bytas ut, men det känns mer hanterbart då det går lätt att komma åt underifrån och plintgrunden ventileras väl.
 
Ska du ändå byta golv skulle jag ta motorsågen och såga upp innifrån och sedan börja skotta sågspån (eller vad ni har för isolering) sedan riva bort det dåliga och börja om från början
 
Det är inte speciellt svårt, bara ett j-la skitjobb.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag har gjort något liknande med ca 40 kvm golv i ett mycket gammalt hus.
Det viktigaste tycker jag är att rensa ut ordentligt i krypgrunden när man har öppnat upp.
Dvs rensa bort allt gammalt byggspill, tompavor mm och helst jord och sten som hindrar ventilationen.

Om man sedan kan täcka marken med plast för att hindra markfukten från att nå bjälklaget kanske det kan bli riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.