Vi är mitt inne i en renovering av huset som är byggt 1958. Dörrarna är i väldigt fint skick men passar absolut inte in nu färgmässigt. Har länge tänkt måla, men vet inte ens om det går att måla dom så de blir bra, vet inte heller om de är billigare att köpa nya och sälja dom här. Eller om ens någon vill köpa gamla dörrar? Som ser ut så här. Slänger in en bild och hoppas på lite hjälp hur vi ska göra :) ImageUploadedByByggahus.se1404852832.877506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lämna dörrarna för sprutmålning, då får man snygga dörrar som direkt passar i de gamla karmarna. Sprutmålning kostar i Göteborg drygt 600:-/styck. Gamla dörrar brukar vara av bra kvalitet.
 
Givet att det finns någon som i detta ögonblicket står och svär och försöker skrapa en likadan dörr fri från färg skulle jag snarare ställa undan den eller försöka kränga den till någon som tar tillvara gamla dörrar.

Om du ändå målar tänk på att gamla dörrar som dessa brukar dessutom blöda igenom rätt ordentligt så man måste på ordentligt med en spärrgrund.
 
Ja 600kr/dörr låter ju inte så jättedyrt. Synd bara att vi har 7 dörrar! Men å andra sidan är de ju i så fall typ lika dyrt som att köpa nya dörrar. Dessutom är de ju rätt storlek då också.
Hur mycket skulle man få för en dörr om man skulle sälja den då?
Tror jag ger upp planen att måla om dom själva, känns som alldeles för mycket jobb och tid för mig som vill ha allt fixat på en kvart :)
 
Emmy1012 skrev:
Ja 600kr/dörr låter ju inte så jättedyrt. Synd bara att vi har 7 dörrar! Men å andra sidan är de ju i så fall typ lika dyrt som att köpa nya dörrar. Dessutom är de ju rätt storlek då också.
Hur mycket skulle man få för en dörr om man skulle sälja den då?
Tror jag ger upp planen att måla om dom själva, känns som alldeles för mycket jobb och tid för mig som vill ha allt fixat på en kvart :)
600kr låter som ett bra pris för att få det sprutmålat med ett fint resultat som följd! O det blir ju inga summor i sammanhanget o du kan säkert få det lite billigare om du lämnar alla dörrar samtidigt.

Och att börja byta dörrar och karmar kommer garanterat kosta mer i både tid och pengar. För du kommer inte då några gedigna dörrar billigare än vad målningen kostar!

Bara dörren är inte så intressant men ned tillhörande karm så skulle jag tippa på ca 200-400kr per dörr om du säljer, som kuriosa köpte jag en begagnad ytterdörr med sidljus för 300kr
 
Är det gabondörrar? Måla inte på dem, det är att förstöra gamla fina dörrar. Dessutom vet jag att både jag och Jäderberg råkar vara på jakt efter gabondörrar, och vi bor båda i Dalarna.

Är det dekorationslister som är limmade på dörrarna? Isåfall går de förhoppningsvis att ta bort.
 
Vet inte vad Gabondörr är för nåt, men när jag googlade så ser dom ju ut typ så. Samma färg och med randigt trä och så har mina pålimmade lister.

Det känns ju taskigt att måla om dom när dom ändå är rätt så fina, men det skulle varit så mycket finare med ljusare dörrar! Och jag vill gärna göra det enklaste och billigaste alternativet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.