blue.b skrev:
VW Touran. Funkar fantastiskt bra med barnstolar och det är massor av plats i bilen, en av få där jag kan sitta bakom mig själv och jag är 193cm lång.
Jag tycker dom bakre stolarna i Sharanen är lite för dåliga att sitta eftersom dom även ska gå att fälla ihop.
Skulle tyvärr aldrig någonsin rekommendera, inte ens min värsta fiende en touran... hade en, den va exemplariskt skött, vi som andra ägare, motorhaveri när den gått 13.000 mil och inga som helst försäkringar täckte... över 100.000 back på den bilen, jo man tackar... saab äger vi sen många år, en rymlig trotjänare och köpt en ford s-max, ännu rymligare och fungerar änsålänge :)
 
jag hade (har) en passat också, men jag byte till en land cruiser!

där ryms jag grabben och massor med annat helt utan bekymer, visst den drar lite mer men eftersom jag inte tillhör miljöpartiet så rör det inte mig i ryggen!

praktisk är den också! med ett takräcke model stort så lastar man allt från sj-pallar och plankor på bygghandeln och genar lite där man känner för!
tror det ryms en kubiktank där bak också man man tycker bensin är dyrt eller ska ge vatten åt kreatur.

förhållandevis billig att äga i skatt och försäkring samt en tålig bil gjord för att användas
 
vesa1981 skrev:
Skulle tyvärr aldrig någonsin rekommendera, inte ens min värsta fiende en touran... hade en, den va exemplariskt skött, vi som andra ägare, motorhaveri när den gått 13.000 mil och inga som helst försäkringar täckte... över 100.000 back på den bilen, jo man tackar... saab äger vi sen många år, en rymlig trotjänare och köpt en ford s-max, ännu rymligare och fungerar änsålänge :)
Tja, då kan man ju aldrig köpa en VAG bil, eftersom dom ju delar plattform. Tråkigt att motorn rasade för dig, mitt svänghjul sprack men jag tycker fortfarande det är en bra bil. Goda utrymme och trevlig drivlina om man som jag har diesel motorn på 140hk.

Varför rasade er motor, fick nin svar på det?
 
magda136 skrev:
Vi kör iofs max 1.500 mil per år (båda kan cykla till jobbet för det mesta), så är det värt att gå på diesel?
Kör man enbart korta sträckor skulle jag inte rekommendera diesel, den behöver gå lite längre sträckor och bli rejält varm för partikelfiltrets skull.

Min BMW 330D -06 ligger på ungefär 75 grader i temperatur efter 1,3 mil till jobbet en kall (-15) vintermorgon, arbetstemperatur är runt 96 grader, partikelregenerering sker vid 98 grader (vid varm motor och behov låter bilen temperaturen gå upp genom att senarelägga tändning så den får ut oförbrända avgaser som antänds i avgassystemet och sotar ur filtret).

Det GÅR ju att köra kortare sträckor ofta men då bör man köra en längre sträcka någon gång i månaden.
Jag kör långa sträckor i andra ärenden lite titt som tätt så jag ser att den sotar ut filtret som den ska, men som sagt, 1,3 mil räcker inte för mig att sota ur.

Enligt diagnossystemet har partikelfiltret 10.000 mil kvar på en bil som gått 14.000 mil så min körstil fungerar, men jag tror nytt filter kostar 12.000:- till min bil så det är ju bra att veta att man håller det friskt.

Men har man bara tänkt ha bilen ett par år går det ju.
 
För att nu vara lite tråkig..

Det är kanske värt att kolla om det bara är gas som saknas i AC:n. Fyll på för en tusenlapp och så kanske bilen kan tjänstgöra ett tag till. Värmen ger väl sig om några veckor.
 
blue.b skrev:
VW Touran. Funkar fantastiskt bra med barnstolar och det är massor av plats i bilen, en av få där jag kan sitta bakom mig själv och jag är 193cm lång.
Jag tycker dom bakre stolarna i Sharanen är lite för dåliga att sitta eftersom dom även ska gå att fälla ihop.
Har inte suttit några längre sträckor på tredje raden i en sharan men stolarna rymmer en vuxen och går att luta bakåt så jag tror dom är sköna. Det är smidigt att ha med sig stolarna även om man på kuppen inte får plats med ett reservhjul.

Med alla stolar uppe i en Sharan har man fortfarande ett hyfsat bagage. Vet inte hur touranens bakersta stolar är för vuxna. Har för mig att man var tvungen att lyfta ut dom? vilket jag tror ger att man aldrig har stolarna där man behöver dom dvs mest i vägen i garaget.

Dessutom är skjutdörrarna guld på parkeringar där allt går snabbare och man slipper dörruppslag på grannbilar. Optimalt på familjebil.
 
Nidhögg skrev:
Kör man enbart korta sträckor skulle jag inte rekommendera diesel, den behöver gå lite längre sträckor och bli rejält varm för partikelfiltrets skull.

Min BMW 330D -06 ligger på ungefär 75 grader i temperatur efter 1,3 mil till jobbet en kall (-15) vintermorgon, arbetstemperatur är runt 96 grader, partikelregenerering sker vid 98 grader (vid varm motor och behov låter bilen temperaturen gå upp genom att senarelägga tändning så den får ut oförbrända avgaser som antänds i avgassystemet och sotar ur filtret).

Det GÅR ju att köra kortare sträckor ofta men då bör man köra en längre sträcka någon gång i månaden.
Jag kör långa sträckor i andra ärenden lite titt som tätt så jag ser att den sotar ut filtret som den ska, men som sagt, 1,3 mil räcker inte för mig att sota ur.

Enligt diagnossystemet har partikelfiltret 10.000 mil kvar på en bil som gått 14.000 mil så min körstil fungerar, men jag tror nytt filter kostar 12.000:- till min bil så det är ju bra att veta att man håller det friskt.

Men har man bara tänkt ha bilen ett par år går det ju.
Ser man det i displayen på BMW!? Grymt bra att kunna förbereda sig för den kostnaden. Men 12000:- är inte det väldigt billigt? Har hört siffror som 1-2:-/mil för ett filter dvs 30000 eller mer (inte gått på djupet dock).
 
vesa1981 skrev:
Skulle tyvärr aldrig någonsin rekommendera, inte ens min värsta fiende en touran... hade en, den va exemplariskt skött, vi som andra ägare, motorhaveri när den gått 13.000 mil och inga som helst försäkringar täckte... över 100.000 back på den bilen, jo man tackar... saab äger vi sen många år, en rymlig trotjänare och köpt en ford s-max, ännu rymligare och fungerar änsålänge :)
Är också intresserad av vilken motor och vad som gick sönder och vad förklaringen var?
 
Vi köpte en V70 2,5FT i vintras. Gott om plats för barnvagn och barnstol. Rolig motor på 231hk och billig i skatt. (skattefri 5 år? sen 1280kr/år). Har dragit ca 1,15-1,2 l/mil på E85 sen vi köpte den (6vxl manuell). Med dagens etanolpris på 9 kr mot bensinens 15kr så lönar det sig.

Dock är det serviceintervall på 1500mil eller ett år. Men då vi inte kör mer än 1500mil/år med vår så är det inga problem. Ett alternativ om man inte vill köra diesel. Bilarna är ofta ganska utrustade och ligger rätt bra i pris.

Momentum är minsta paketet om man vill ha xenon, vi tog en Summum för att få lite mer utrustning och helskinn.
 
Jag kan ha fel här, men jag tror att kombinationen av xenon, skinn och max 6000 mil kan vara lurig. Om ni tittar på 2-3 år gamla bilar så har ju alla 3 år gamla tjänstebilar att välja på. Och väljer man att köpa en bil med xenon och läder så är det ofta någon form av exclusive-paket, och sannolikheten för att man väljer det ökar nog med ökad körsträcka. Vår Citroen C5 diesel, som har xenonljus, hade gått 10000 mil när vi köpte den begagnad.

Vill ni ha mycket bil för pengarna så skulle jag titta på Ford Mondeo, de har ofta rätt risigt andrahandsvärde vilket är samma sak som attraktivt begagnatpris. Det är en stor och rymlig bil där man lätt får in barnstolar, barnvagnar och en massa prylar.
 
blue.b skrev:
Tja, då kan man ju aldrig köpa en VAG bil, eftersom dom ju delar plattform. Tråkigt att motorn rasade för dig, mitt svänghjul sprack men jag tycker fortfarande det är en bra bil. Goda utrymme och trevlig drivlina om man som jag har diesel motorn på 140hk.

Varför rasade er motor, fick nin svar på det?
Är tydligen ett vanligt känt fel hos wag 140 tsi. Kamkedjespännaren har inget backstopp så den fastnade i ej spänt läge vilket innebar att kedjan rappade o h slog sönder 10 av 16 ventiler, turbo... = total haveri. Hade första ägaren vetat om det så hade dom fått en ny gratis motor. Vi letade motor till den överallt ink tyskland men våran motorkod va omöjlig att få tag på. Finns renoverade förstärkta motorer men i slutänden skulle det kosta mer än va bilen va värd, det va en touran 08 140 tsi. Det som va värst va att vi lagt ut några tusenlappar några månader tidigare på ny lack. Försäktingsbolaget hade hört om detta tidigare. Så summasumarum.... köpt dyrt, haft den ca 1 år, sålde den till en lettisk bilskojare för 15000 kronor och nu kör vi ford s-max med panoramatak till barnens lycka :surprised:
 
Tack för alla tips! Ska fundera på att fylla på gas, en firma i närheten undersöker ACn gratis och tar (från) 1.295 för att fylla på gasen.

Men på några månaders sikt är det nog ändå en "ny" bil som behövs...

En fråga dock om Skoda - dom har ju haft lite dåligt rykte men det var några år sedan. Hur är dom jämfört med Golf och Passat nu för tiden?
 
pelpet skrev:
Jag kan ha fel här, men jag tror att kombinationen av xenon, skinn och max 6000 mil kan vara lurig. Om ni tittar på 2-3 år gamla bilar så har ju alla 3 år gamla tjänstebilar att välja på. Och väljer man att köpa en bil med xenon och läder så är det ofta någon form av exclusive-paket, och sannolikheten för att man väljer det ökar nog med ökad körsträcka. Vår Citroen C5 diesel, som har xenonljus, hade gått 10000 mil när vi köpte den begagnad.
Intressant. Kanske får gå upp ett par tusen mil för att få med xenon o skinn...
 
Jag ställde xenonljus som ett krav när jag köpte bilen för att jag ville ha bra belysning då det blir en del nattkörning, men jag börjar fundera på om det var relevant. Jag tror att jag har xenon på både hel- och halvljus.

När det gäller helljuset så var syftet att få riktigt bra belysning och bra längd, men den stora olycksrisken vid nattkörning är djur som hoppar upp ur diket. Så ur säkerhetssynpunkt är bredd viktigast. Och då hade det bästa varit att eftermontera en bra fjärrljusramp som framförallt ger bredd. Lång ljusstråle upplever jag mer som en komfortfråga.

När det gäller helljuset så var syftet att få till ett bra halvljus och långt synfält, särskilt vid mötande trafik vid mörkerkörning. Men där undrar jag om xenon är så mycket bättre än halogen egentligen? Belysningen är ju ändå nedåtriktad och jag blir störd av mötande bilens strålkastare.
 
Redigerat:
magda136 skrev:
En fråga dock om Skoda - dom har ju haft lite dåligt rykte men det var några år sedan. Hur är dom jämfört med Golf och Passat nu för tiden?
Hade en Superb -12 som tj.bil på förra jobbet. I princip samma bil som Passat dock mer utrymme i baksätet och mer utrustning. Förr byggde Skoda på gamla VW-prylar numer har de direkt tillgång till allt. Ända negativa skillnaden är något högre vägbuller än Passaten.
Andra Skoda modeller har jag ingen erfarenhet av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.