jag hittade hussvamp i min blindbotten/krypgrund.

har rivit ut allt golv på nedervåningen, samtliga innerväggar samt delar av ytterväggar.

arbetet påbörjades i april och jag håller nu på lägger in nya golvåsar, det är inte svårt men tar mkt tid... jag är själv ingen snickare heller utan jobbar på kontor så det är ju en utmaning å :)

hoppas bara det inte är hussvamp... det är inte alls nå roligt....
 
Hur såg det ut? Såg ni att det var hussvamp på en gång?
Det här är ett tunnt vitt pulver på blindbotten.
 
Jag läser i tråden:

1. Mögelväxt i form av tunt vitt pulver på blindbotten (asfaboard?)
2. Ingen fukt uppmätt i konstruktionen.


.....och här pratas det om att riva hela huset för att byta skivor ovanifrån. Låter helt ovettigt och oproportionerligt sett till fakta i målet.
 
Det är smala träplankor som blindbotten.
Nej, riva ut gör man ju inte som första åtgärd, men jag kan fortf backa från köpet och jag försöker få grepp om vad som skulle kunna krävas om köpet går igenom och jag blir ägare.
 
O
Jag skulle bara tvätta, le och se glad ut... men framförallt, ändra miljön i krypgrunden.
Att byta ut allting som är drabbat av mögel känns överdrivet...
Jag förstår att säljaren inte vill sänka priset.... Krypgrund är en känd riskkonstruktion...

Men jag skulle nog ändå föreslå att du hoppar av köpet, Din oro för detta visar att det är nog bättre å hoppa av... För ditt eget välmående!
 
tecknaren skrev:
Har precis köpt ett 65kvm vinterbonat fritidshus i synligen bra skick. Har köpt med öppen besiktningsklausul och vidare teknisk undersöknig av krypgrunden gjordes idag. Det visade sig att besiktningsmannen missat att undersöka halva grunden som endast kunde kommas åt från en andra lucka. Där syntes riklig påväxt av vitt mögel på hela blindbotten, men ingen röta. Vid fuktmätning i isolering ovan blindbotten uppmättes dock ej riskvärden. Besiktningsmannen menar att det räcker att stoppa dit avfuktare. Jag pratade med en vän till familjen som är mögelexpert, han menar att allt angripet material måste bytas ut och att avfuktare absolut inte räcker. Vad säger ni, måste man alltid ta bort allt med mögelpåväxt? Ska jag backa från köpet eller kräva rabatt?
du kan backa från köpet om du INTE har blivit informerad om detta innan, däremot har husägeren rätten att fixa till problemet innan du kan backa ut helt.
 
eller testa Boracol
 
Besiktningsman nr 2 var där idag tillsammans med en mögelhund. Känns lugnt nu, hunden markerade mot en kortsida, och inte i hela huset. Vi fullföljer köpet. Tack alla som svarat i tråden, ni hjälpte mig bli lite lugnare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.