Hur är det att elda eur-pall, nu menar jag inte bara brädorna, de går klart men vissa pall har klossar av spånskiva, är dessa någon hit för kaminen eller förstör man kamin/skorsten?
 
Det beror nog på vad du har för panna och skorsten.

 
Klart att det går att elda.. men det finns inte mycket energi i en pall. Ska du dessutom lägga ner jobb på att såga sönder dom så tjänar du nog mera på att annonsera ut dom och köpa riktig ved för pengarna ;)

/Danso
 
Är inte spånklossarna limmade ihop?
vad tycker pannan om det?

Hur är det igentligen med andra byggmaterial.. tretex, plywood, masonite?

Ibland hade det ju varit skönt att bli av med skiten, utan att behöva lägga på
hög och köra iväg så fort man får lite spillbitar över..

/Daniel
 
Nej Pallar spikas i stort sett alltid ihop. inte roligt att få bort all spik.
(då jag sprider askan på gräsmattan)
Visst kan de eldas.
Jag eldar bara små spillbitar med spånskiva i bland men det blir mycket varmt en kort tid och man får vara försiktig så man inte skadar kaminen!
"Riktiga" pallar får man bra betalt för och därmed köpa/ byta till sog riktig ved för de pengarna.
 
[quote author=JanneT5 link=1164037149/0#4 date=1164078912]Nej Pallar spikas i stort sett alltid ihop. quote]

Läs frågan innan du svarar...  >:( ;)
Det finns pallar med klotsar av spån, och dessa innehåller lim...
Jag vet inte hur kaminen/skorstenen mår av att elda dessa (eller spillbitar av spånskiva), däremot tycker jag att man kan ägna en tanke åt miljön  ::)
Alltså... de hör hemma på återvinningen, eller sälj pallarna å elda med riktig ved
 
Jag brukar elda "riktig" ved under den kallaste tiden och köra med pallved resten. Har i stort sett obegränsat med pallvirke gratis och det har hållt mig varm de sista 10 åren. Min gamla Egor bara gapar och sväljer glatt. Återvinning när det är som bäst. ;D
 
ingen som hämtar returpapper och eldar det? ;)
 
Just nu eldar vi 99% virke..
vi har 2 stycken rum som är 4*5m styck, och dom är fyllda upp till taken med virke
sen sommarens husrenovering.. bara obehandlat.. får se hur länge det räcker i vinter..

allt målat, oljat, lackat och tryckt (6 stycken 10m3 containrar fulla) har vi redan forslat bort, det kändes inte som det var så lämpligt att elda..

Det enda problemet vi märkt av är att det lätt tänder fyr i hela pannan direkt, och inte bara i botten så som det gör med "riktig ved"..

/Daniel
 
pellefant skrev:
ingen som hämtar returpapper och eldar det? ;)
Jag har provat värmepellets gjorda av returpapper. Här där vi bor tillverkas i en liten fabrik pellets av detta papper som är 8cm breda och 5-20cm långa. De används i värmekraftverk och var lite väl tröga att starta gång och få fyr på i pannan, kan vara att fukthalten är för hög när de inte fått torka ordenligt (vilket arbetrarna på fabriken inte visste någoting om).

Skall prova och ta hem några kilo till och torka ordentligt, vore smidigt och billigt då 1 ton kostar 300 kronor :)


Vänl,,,
Tobbe
 
300:- för ett ton?
Vad är det för något, var finns det att köpa så man kan prova?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.