Hej. Har ett parti med gräsmatta i södersluttning (ca 40%) som gärna torkar ur varma sommardagar. Förut har jag alltid klippt lite högre, men efter att ha skaffat robot, så klipps ju allt i samma höjd. Och det blir för högt att klippa allt i den höjd som sluttningen kräver. Det rör sig bara om ca 20 kvm, så även mer avancerade övningar går att genomföra. Ska man toppdressa på något speciellt sätt, mycket sand t.ex? Eller vad kan man göra? OBS. Det går inte att skugga detta med växter/trän. Tacksam för råd. Mvh Lasse
 
Redigerat:
kan du inte ta och avgränsa det området från roboten o handjaga dom få kvadraten själv? kanske är enklast? finns ju tråd som gör att den inte klipper där
 
skulle hitta ngt raster som man kan lägga på gräsmattan annars, så roboten kommer upp en bit så strånaklipps högre. typ finmaskikt armeringsnät eller ngn sorts hönsnät eller putsnät som ändå inte sjunker ihop av tyngden av en robot
 
Hej Meckis. Det var kreativa förslag, 😀 men jag vill kunna fortsätta att kunna gå på den och roboten behöver kunna klippa och åka till andra områden. Andra idéer?
 
Köp tunn pemslang som du gör drösvis med hål sen gräver du ner en slinga som täcker hela området så kan du vattna matjordsskorpan utan att ha en spridare som står där och som måste flyttas när klipparen kommer.
 
Det finns ju fuktslang för ändamålet som är avsedd att gräva ner till gräsmatterbevattning.
 
Lutte skrev:
Köp tunn pemslang som du gör drösvis med hål sen gräver du ner en slinga som täcker hela området så kan du vattna matjordsskorpan utan att ha en spridare som står där och som måste flyttas när klipparen kommer.
Bra idé, men ett problem är att ytan ligger 30 meter bort från tappkranen.

Det går inte att skydda/förbättra jorden på ett mer passivt sätt, mot uttorkning?
 
Det är "bara" att gräva ner 30m 25mm PEM-slang från tappkran fram till slänten, sen så kopplar du på fuktslangen för nedgrävning där, eller någon form av lämplig sprinkler som vattnar ovanifrån.

Skuggning är väl annars ett alternativ, men det var väl inget alternativ i detta fallet?


Har själv en slänt med liknande problem där det är dränerande sandjord under & så fort det blåser torkar det ut totalt eller när solen tittar fram så bränner det gräset. Så även jag är intresserad av om det finns något "magiskt" att t.ex. toppdressa med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.