Blev uppringd av en försäljare från Telia som ville att jag skulle byta teleabonnemang vilket skulle sänka mina räkningar med den otroliga summan av en-två hundringar i månden. Något som hette komlett skulle vara bättre.
Frågan är bara vilket är Telias verkliga motiv?
Knappast att minska på mina räkningar utan det måste vara några andra fördelar för dem?
 
Är det mobiltelefoni? I sådana fall, hur mycket surf har du i ditt nuvarande abonnemang och hur mycket ingår i det som dom vill att du ska gå över till?
 
Jag antar att du i samband med abonnemangsbytet även blir uppbunden en viss tid? Detta är en viktig del för teleoperatören.
 
Jag skulle tro att Telia precis som många andra mobiloperatörer jobbar väldigt mycket med att analysera kundbeteenden för att både behålla sina befintliga kunder och locka till sig nya. Så i ditt fall kan det vara så enkelt att du sitter på ett ofördelaktigt abonnemang utifrån ditt verkliga förbrukningsmönster och de är medvetna om att sannolikheten är stor att du kommer att upptäcka det för eller senare. Antingen själv genom att jämföra olika abonnemang eller att en konkurrent ger dig ett mycket bättre erbjudande. I bägge fallen är sannolikheten att du känner dig missnöjd och byter till en annan operatör stor. Så det handlar troligen om en preventiv åtgärd för att få behålla dig som kund. (Förutsatt att säljaren inte försöker blåsa dig ;) )
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag är trogen teliakund sen massor av år tillbaka och har alltid haft abonnemang och då satt jag i samma sits som dig där dom ringde hela tiden och efter lite funderande bytte jag då dom lovade dyrt o heligt att det skulle vara precis som det gamla men fast pris på prat o sms.

Jo tjena fick bara 0,5 gb surf istället för mitt gamla som var 5 så det blev endå dyrare i slutändan
 
Har hört att Telenor dammsuger marknaden för att bli av med abonnemang med allt för fördelaktig surf. En bekant erbjöds x antal tusen för att köpas ut från sitt nuvarande abonneman, till ett annat.
Jag var dum nog att byta från 299:- per månad inkl fri surf!
 
T
Gissa om att Tele2 var på mig när min bindningstid gick ut och försökte med allehanda halvsanningar få mig att byta abonnemang.
Jag har ett 4G-abonnemang med 10GB surf och fria samtal till alla nät som bara fanns ett kort tag medan Tele2 lanserade sitt 4G-nät, månadskostnaden motsvarar ett abonnemang idag med 2GB surf.

Sen ska man rent generellt se upp med telefonförsäljare av mobilabonnemang, 0700 har haft en drive nyligen och en del av deras säljare har haft "ovanan" att låtsas ringa ifrån ditt befintliga bolag och erbjuda "billigare" abonnemang.
 
Verkar som om det har med surferiet att göra.
Jag betalar idag 20 kr/MB vilket kan tyckas dyrt, men det finns ett pristak på 9 kr/dygn vilket i praktiken innebär fri surf för under 300 spänn i månaden.
Det man ville sälja på mig innehöll 0,5 GB/mån (samt fria samtal och SMS) för 199/mån, efter att 0,5 gig uppnåtts stannar vad jag förstått trafiken och man får "köpa extra surf"...låter mer 2001 än 2014 i mina öron.
Jag behåller nog det abonnemang jag har.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Det beror ju på hur mycket man surfar mobilt.

Jag nästan alltid tillgång till WiFi och kommer därför aldrig upp i ens halva potten. Däremot ringer jag mycket så Komplett för 199 kr passar mej utmärkt.

Annars är det ju helt klart så att många äldre abonnemang kan vara rejält fördelaktiga.
 
trattalask
Telenor ville "uppgradera" mitt abonnemang för snart två år sedan och det skulle kosta mindre. Lät konstigt så jag frågade om just datatrafik men det skulle va samma som det jag hade. Det vill säga ingen begränsning. Givetvis va det så sa försäljaren. Så jag bytte och va nöjd ett tag. Sen började jag tycka att det gick lite långsamt att surfa och ladda upp bilder. Körde lite tester och kom fram till att jag hade en begränsning på 1Mbps ner och något löjligt lite upp.

Kontaktade kundtjänst som inte kunde hitta något fel. Den tredje eller fjärde jag pratade med såg till slut att det va så mitt abonnemang va utformat.

Försökte diskutera och resonera med dem men det va förgäves. Så i augusti byter jag operatör och inser att jag fått lära mig läxan att inte ha med telefonförsäljare att göra.
 
Har rubbet hos Telia. Blev också uppringd och genom att enbart använda Komplett och avsluta bredbandstelefonin skulle jag spara, men det upplägget passar inte mig.
Då det inte fanns något bra annat alternativ fick jag några hundra i samtalspott istället.
 
tullemannen skrev:
Har hört att Telenor dammsuger marknaden för att bli av med abonnemang med allt för fördelaktig surf. En bekant erbjöds x antal tusen för att köpas ut från sitt nuvarande abonneman, till ett annat.
Jag var dum nog att byta från 299:- per månad inkl fri surf!
Woa, tack för varningen! Har ett mobilt bredband från dem och vet inte om de råkat göra fel eller om det var så då för hundra år sedan men jag har inget tak för surfen för 199 spänn i månaden. :) Förvisso 3G och inte särskilt fort men det duger finfint för att streama och eftersom det inte finns någon gräns så kan jag kolla hur mycket jag vill. (y)

(Lite humor ändå att jag som inte har någon gräns tillhör den kategorin som vägrar ladda ner av princip, tur det finns Netflix och liknande!)
 
Dalbotös skrev:
Lite humor ändå att jag som inte har någon gräns tillhör den kategorin som vägrar ladda ner av princip
Jag tillhör samma kategori. Troligen har det också att göra med det faktum att jag inte vet hur man gör...
 
  • Gilla
zoral
  • Laddar…
...och för oss som inte tillhör kategorin OCH vet hur man gör är det ju tur att det finns fiber......
 
Har ett guld-abb från telenor, och jag är nästan ledsen jag inte skaffade två likadana! ..så skulle jag kunna haft ett i mobilen o ett i dongeln(som är kopplat till routern) Abbet är Telenor Surf som inte finns kvar, såldes typ 2011. Tror abbet riktades till folk som köpte surfplatta, men det går att sätta simmet var som helst, i dongel eller i nallen - går att ringa också med simmet för vanlig taxa. Betalar 79kr månaden o det är äkta fri surf :D ...upp till 6mb/sek. Ska man ha ett abb idag med i princip fri surf så får man väl betla 450kr i månaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.