Hej jag har skaffat en mobil ac där man måste få ut den varma luften. Finns de någon nackdel med att dra in röret i kaminen och få ut värmen den vägen?
 
var får du in "kylluften", alltså den som bara passerar kondensorn och inte kyler rummet
 
finns ingen kylluft som ska tas nånstans ifrån när det är en mobil ac.
Finns det ingen friskluftsventil att koppla utblåset till tror att det kan vara svårt att få det tätt i nån koppling mellan kamin och slangen sen är ju frågan hur mycket kondens det kan finnas i utblåset och det är nog inte det bästa att mata ut via skorstenen
 
Den varma luft som blåses ut, var kommer den ifrån om det nu inte är "kylluft".
Om den tas från rummet så betyder ju det att det måste dras in extraluft som ska kylas ned, eller? Annars blir det väl lufttomt till slut???
 
"Alla" AC som jag sett suger in rumsluften, kyler den, och blåser tillbaka den kylda luften i rummet.
Kvar blir kondensvatten som lagras i en tank eller leds bort genom en slang.

Men detta är kanske en annorlunda variant?
 
KnockOnWood skrev:
"Alla" AC som jag sett suger in rumsluften, kyler den, och blåser tillbaka den kylda luften i rummet.
Kvar blir kondensvatten som lagras i en tank eller leds bort genom en slang.

Men detta är kanske en annorlunda variant?
Omvandlar den värmen till vatten? :)
 
Den tar luften från rummet och kyler den. Och kondensen hamnar i en behållare under som man tömmer. Har inga frisklufts ventiler i mitt hus de som är problemet. De ända utblåset jag har är kaminen eller ett fönster men de ser inte så snyggt ut. Men man får kanske borra ventiler och dra ut de där annars.
 
Om det inte sluter riktigt tätt finns det en risk att kylluften delvis blåser tillbaka i rummet jämte en del aska och röklukt. Du kan ju alltid prova, men jag tycker det låter som att det är risk för att det luktar rök i rummet. Kondens lär knappast vara ett problem i den värmda avluften.
 
A
Den varma avluften innehåller huvuddelen av fukten från den kylda och avfuktade rumsluften
Och ja det måste finnas tilluft till rummet för det är inte någon obetydlig mängd luft som evakueras
Om skorsten fungerar eller inte vet jag inte, men så länge avluften håller högre temp än skorsten bör den försvinna ut dock kommer det i samma hastighet kondenseras fukt på skorstensväggarna och till slut rinna ner i kaminen, inget trevligt.
 
Låter som att de är en dålig idé med andra ord. Blir väl att borra hål i väggen och göra ventil. Men man hade ju velat ha röret bakom acn och inte vid taket. Aja de tål att fungera på. Finns Här någon som vet hur man ska göra så pass stort hål i väggen på bästa sätt.
 
Gäller det alla portabla AC att det blir fukt i avluften? Det måste ju göra AC:n lite mer komplicerad jämfört med om man bara släpper ut varmluften ock samlar upp kondensen.

Det vanliga är väl ändå att man hänger ut slangen genom fönstret. Det är ju inte så många dagar om året som det behövs AC. Om å andra sidan behovet är stort kanske det är läge att satsa på en fast AC.
 
Jag provade en gång att leda ut avluften genom en ventilationspipa i skorstenen men det fungerade dåligt, strömningsmotståndet blev för stort så aggregatet kylde dåligt, blev en tillsågad plywoodskiva med ett lämpligt hål att sätta i fönstret istället.
 
Inte mer fukt i avluften än i den övriga rumsluften.
 
VikHe skrev:
Omvandlar den värmen till vatten? :)
Nej den kyler luften.
Ungefär som man gör i ett kylskåp, du vet troligen hur sådana fungerar.
När man kyler luft, som har t.ex. RH 60%, några grader tills RH når 100%, så kondenseras vattenångan.
Och kondenserad vattenånga = vatten, som måste ledas bort på något sätt.
Därför får man vatten som måste samlas upp i en tank eller ledas bort via en rörledning.
Förstår du nu? Annars tar vi det en vända till.
Detta är elementär fysik som det är bra att känna till :)
 
KnockOnWood skrev:
Nej den kyler luften.
Ungefär som man gör i ett kylskåp, du vet troligen hur sådana fungerar.
När man kyler luft, som har t.ex. RH 60%, några grader tills RH når 100%, så kondenseras vattenångan.
Och kondenserad vattenånga = vatten, som måste ledas bort på något sätt.
Därför får man vatten som måste samlas upp i en tank eller ledas bort via en rörledning.
Förstår du nu? Annars tar vi det en vända till.
Detta är elementär fysik som det är bra att känna till :)
Jodå, att varm luft rymmer mer vatten än kall har jag koll på, och även hur ett kylskåp fungerar, och det var litegrann dit jag ville komma.. :)

Ett kylskåp "skapar" inte heller kyla; värmen flyttas bara från insidan av skåpet till baksidan där kondensorn sitter.
Därför har alla (åtminstone de jag sett) portabla AC ett utblås där den varma luften hamnar, och den luften bör släppas ut utanför det kylda rummet, annars kommer rummet att bli ännu varmare än utan AC.

Var kondensvattnet tar vägen verkar variera från modell till modell, jag har en modell där kondensvattnet följer med avluften.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.