Haller som bast pa att renskrapa min norra gavel..men josses det tar tid...och nu ar vi redan inne i augusti...
Jag undrar nu vad man gor om man inte hinner fardigt...jag skall mala med linolja efterat, bor jag grunda med ra linolja innan jag malar...
Kan man tex mala det man redan skrapat for att skydda det under vintern och sa fortsattas nasta sommar,,eller racker det med olja....hoppas nagon har lite rad... :-?

Tack forresten allihopa som gav rad nar det galler timmervaggar inomhus...det blir definitivt lerklining i host!! :)
 
Fasaden tål att stå en säsong omålad om inte virket är av sämsta kvalitet.
 
Brukarvärma min råa linolja till ca 60 grader och endast stryka ändträ och ev sprickor. Försök få på en strykning i år.

Magnus
 
Vi köpte en speedheater för att fixa en del färgborttagning. Den är fantastisk. Har inte givit mig på en hel vägg, men jag undrar om det inte skulle underlätta väsentligt även där.

Manicken är dyr (typ 3500 kr) men jag är övertygad om att den går att sälja till ett bra pris efter genomfört projekt.

Hjälper dig inte med frågan om vad du ska göra med det du inte hinner, men är kanske ett tips för att hinna.
 
Jag skulle köpt en speedheater (finns på Gysinge) och sett till att bli klar i tid. Varför skjuta upp till i morgon som du kan göra idag?
 
Säg till i den lokale färgaffären. De brukar ta hem till samma pris.

magnus
 
Vi skrapade vår södersida och har målat 2½ varv. Jag skulle måla 1 varv iaf. Målandet går betydligt snabbare.
 
Jag skulle välja att inte grundmåla i år.
En fasad mår inte dåligt av att stå omålad ett halvår.
Då man ska måla med linolja brukar det rekomendera att måla en omgång efter grundmålning under samma år. Grundfärgen kan ha en tendens att bli hård om du väntar förlänge till nästa strykning och det innebär att färgen inte fäster så bra.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.