Ska koppla in en diskmaskin i stugan.

Har en ny kranarmatur (Mora) med diskmaskinsavstängning.
Under vask ser det ut enligt bild. Lite frågor:
1. Armatur ser ut att ha en tredje stålspunnen slang som jag antar är till vatten t diskmaskin? Korrekt?
2. Avloppet är ju inte nytt precis. Till höger upptill i vaskens avlopp sitter en "utgång" med genomskinlig plastslang som löper ut i väggen. Är det en luftning eller ska den användas för avlopp till diskmaskin?
3. En lista på vad jag behöver i verktyg, material och förbrukning tas emot tacksamt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Visst är det så att den tredje slangen under diskbänken är vatten till diskmaskinen!

Beträffande avloppet så har det varit uppe förut.

http://www.byggahus.se/forum/vatten...gs-avlopp-hjalp-2.html?perpage=15#post1851951

Men jag vet inte hur det gick till slut. Ladda hem Jafos PDF så finns ditt avlopp med längst ner till höger!

Slangen som kommer ner till höger i bild brukar väl gå till någon form av kondensledning som brukar sitta ovan spis-fläkten?!
 
tack för svar och pdf-länk!
vet inte var denna slang löper ut men de borde vara möjligt då den 'ger sig av' i den riktningen.
 
Vet du inte vad som finns i andra ändan av den genomskinliga men gulnade slangen?
Det kanske vore en bra idé att ta reda på det.

Är slangen gammal kanske den bör bytas ut också.
 
Sitter det en VVX så är det med säkerhet en kondensledning från den. Mycket vanligt om VVX sitter över spisen men förekommer även om VVX sitter uppe på vinden.
 
elmont skrev:
Sitter det en VVX så är det med säkerhet en kondensledning från den. Mycket vanligt om VVX sitter över spisen men förekommer även om VVX sitter uppe på vinden.
Du menar väl FTX?
 
fikonspråk-lexikon, please!
ska kolla vart slangen går exakt, när tid finns!
i'll be back
 
VVX är en lite äldre benämning än FTX men det betyder samma sak.
 
VVX = VärmeVäXlare,
FTX = fläktstyrd Frånluft & Tilluft med värmeväXling
 
När jag var "ung" så fans det inte FTX utan bara VVX ( i alla fall ute i produktionen) så ni får väl förlåta en gammal räv dom gånger jag halkar tillbaka till forntiden i mitt ordval ;)
 
elmont skrev:
När jag var "ung" så fans det inte FTX utan bara VVX ( i alla fall ute i produktionen) så ni får väl förlåta en gammal räv dom gånger jag halkar tillbaka till forntiden i mitt ordval ;)
OK, jag ber om ursäkt för min näsvishet. Var ju inte alls meningen att vara elak :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.