Har precis köpt ett 65kvm vinterbonat fritidshus i synligen bra skick. Har köpt med öppen besiktningsklausul och vidare teknisk undersöknig av krypgrunden gjordes idag. Det visade sig att besiktningsmannen missat att undersöka halva grunden som endast kunde kommas åt från en andra lucka. Där syntes riklig påväxt av vitt mögel på hela blindbotten, men ingen röta. Vid fuktmätning i isolering ovan blindbotten uppmättes dock ej riskvärden. Besiktningsmannen menar att det räcker att stoppa dit avfuktare. Jag pratade med en vän till familjen som är mögelexpert, han menar att allt angripet material måste bytas ut och att avfuktare absolut inte räcker. Vad säger ni, måste man alltid ta bort allt med mögelpåväxt? Ska jag backa från köpet eller kräva rabatt?
 
O
Nu är inte jag någon expert när det gäller mögel.... Men jag tycker det borde räcka med att torka ut och tvätta bort möglet... Skillnad är om det skulle vara träsvamp....
Men oavsett det är en del att göra....
Om du ska hoppa av eller inte avgör du själv... Men du kan naturligtvis alltid försöka pruta om du verkligen vill ha huset...
Du kan inte kräva att säljaren ska sänka priset.. Krypgrund är en känd riskkonstruktion.....
 
Att allt mögelangripet material ska bort och ersättas låter som en märklig regel som inte är sann. Det som behöver åtgärdas är miljön. Du måste se till att förutsättningar för påväxt inte finns. Då slutar det mögla och befintlig mögel dör. Konstigare än så är det inte.

Att försöka backa från köpet låter lite dramatiskt. Bättre att ta en diskussion med besiktningsmannen som uppenbarligen gjort en miss här. Säljaren antar jag inte har ett smack med detta att göra.
 
Verkar vara två skolor. En del rekommenderar starkt att allt material med påväxt ska avlägsnas.
Pratade med en besiktningsman som tyckte att vi skulle skicka möglet på analys - för 15 000.. Känns dyrt, och frågan är om det säger så mycket mer? Han säger för att utesluta hussvamp.
 
bilder?
 
Inga bilder på grunden, men ska tillbaka imrg, tar bild då.
Säljaren kan ej tänka sig att sänka priset pga detta. Är rädd att det ska gå på hundratusentalskronor att riva ut och byta, måste nog göras uppifrån. Jag vet inte vem jag ska tro på!
 
  • Gilla
Er Ar
  • Laddar…
Hur svårt, tidskrävande, dyrt är det själv att riva upp golv, isolering, etc och lägga in nytt material?
 
Hur är ventilationen i krypgrunden? Om man har isolerat så bra att man stängt av, eller påverkat, ventilationen blir det fuktigt med mögel som följd. Se till att ventilera krypgrunden på rätt sätt och tvätta bort möglet så är det ingen fara.

Men om du är nojig och inte vill chansa så är det lika bra att backa ur affären, för du kommer inte kunna sova gott i huset om du oroar dig.
 
Hej, en av två ventiler var stängd. Vissa av blindbotten brädorna kändes också fuktiga när man tog på dem.
Jag försöker avgöra vad värsta scenariot är, att behöva riva ut allt uppifrån antar jag. Men det kanske inte är så svårt att göra själv? Är ju inget stort hus.
Tack alla som svarar!
 
Om man har ca 50-80 cm plats så kan man göra det underifrån MEN det är 100 gånger enklare att göra det ovanifrån.

Jag hade gjort mer ventilation och tvättat av möglet. Och få ett pris avdrag eller att det ligger på säljarn att åtgärda problemet.
 
Om man isolerar golvet ovan krypgrunden så blir utrymmet kallare, vilket skapar kondens (särskilt nu när temperaturen börjar bli lite högre), som leder till att det börjar mögla om luften står stilla. Öppna ventilationen så du får drag, så är grunden ok! Snabbt och enkelt.
 
Jag hade hoppat av ett sånt köp om säljaren inte vill diskutera priset eller vidta åtgärder efter en så pass allvarlig grej vid besiktning.
Hur man än vänder på det så är ju upptäckt mögel en grej som kommer kosta pengar, problemet är ju att det kan vara svårt att sägas hur mycket.

Att komma åt besiktningsmannen skulle jag nog gissa på att det blir svårt, finns säkerligen en hel tjock bok med undanflykter.
Dock så är ju problemet upptäckt innan det var helt försent med.
 
Vilken typ av blindbotten har du? Det borde gå att riva underifrån.
Jag har rivit blindbotten av asfaltboard underifrån, det tog 5+5 timmar 45 m². Nästan lika lång tid för glasullen. Sen har jag inte kommit längre. Har funderat på att sätta vindduk sen spruta cellulosa om det går.
 
Hör till saken att säljaren fick 200-300 000 kr mindre än han räknat med / hoppats på, därför är han ovillig att sänka priset... Men jag ska göra ett till försök.
 
Det är ganska smala brädor. Men det är duktigt trångt där under, tror nästan att det är bättre att riva uppifrån, även om det är synd på golvet, hoppas det går att rädda.
Jag ska ta dit en ny besiktningsman i veckan för en second opinion, får se vad den säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.