Jag äger två torp med tillhörande ladugård och två uthus. Rätt mycket takyta och alla mina resurser är inpumpade i andra hål. Däribland min kommande permanenta bostad i staden.

Vi bytte huvudbyggnaden förra sommaren med hantverkare. Nu behöver det gamla torpet bytas, ladugården är av äldre konstruktion och behöver också bytas. Ett av uthusen är inte lika akuta men måste också fixas inom något år. Vad kostar det att lägga ett ladugårdstak som är ca 25x16m?

Jag är nybörjare och har enbart boken "Bygga tak" från Ica förlaget. Jag har gjort en lista med prylar jag ska skaffa och måtten som jag hittat i boken. Jag måste göra detta själv och till ett så billigt pris som det bara går. Problemet är att jag inte har hur mycket tid som helst men får ju ta det lite då och då tills det är klart. Hoppas jag hinner få det klart innan något händer bara. Ladugårdstaket buktar in svagt så jag är rädd att det kanske måste riktas. Funderar på att försöka jobba extra så jag kan anlita folk att fixa just ladan.

Påpeka gärna om det är något som fattas eller verkar skumt. Här kommer listan:

Trapetsprofilerad plåt
Bärläkt 25x38 eller bärreglar 45x70
Ströläkt 25x25
Underlagstak board eller duk, 20mm nedhäng
Spik 100x34 eller 75x28 (med eller utan ströläkt)
Nockplåt
Vindskivor
Vattbräda med plåt (vad kallas plåten)
Cirkelsåg
 
Hur är taket uppbyggt idag? Gamla ladugårdar känns det som att man inte vill lägga mer pengar på än att riva av nuvarande tak ( tegel?) och skuva dit ny plåt. Ofta ligger det gammalt sticketak under och det kan du låta ligga kvar. Byt ev bärläkt om den är dålig på sina ställen och kolla över takbjälkarna.
Leta efter andrasorteringsplåt som går att köpa för ca 30-35 kr m2
 
Idag ligger ett gammalt tegeltak uppe på ett gammalt sticketak som är obefintligt på många ställen. Läkten är också helt slut på många ställen. Det är ett under att pannorna ligger kvar. Därtill är teglet gammalt kass felbränt sekunda tegel som köptes in pga pris på 70-80 -talet. Jag byter säkert ut 40 pannor varje vår. Detta måste få en lösning. Det nya skyddet måste vara lätt. Alltså plåt. Är rädd för att konstruktionen inte klarar ett tjockt snölager annars även om det nuvarande skyddet har klarat många vintrar med mycket snö.

Ladugården byggdes av min mormors far på trettio eller fyrtiotalet. Takets konstruktion är från den tiden med andra ord.

Går det att lägga plåt trots att taket uppskattningsvis buktar in några centimeter? Vindskivorna och vattbrädorna på bortre gaveln av ladugården är så slut att jag knappt vågar titta när jag kommer dit för att inte få en depression. Är rädd för att om jag väntar för länge med detta så kommer man inte att våga sig upp på taket då det säkert är 8m högt i den änden upp till nock. Just ja, nockbrädan sitter löst med. Fan .
 
Bort med teglet, -se över läkten och dra dit plåten. Så är det gjort här. På vissa delar saknas sticketaket så man ser plåten. Har aluplåt och aluklockspik. Har säkert suttit i 50 år och är fortfarande tätt.

Tog nog ett tag att lägga. . Är inte så stort som ditt tror jag kanske 7
-8 x 20 per sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.