Hej,
Är det någon som har erfarenhet av denna maskinen??
Verkar vara en Stiga i förklädnad. Klarar 3 zoner...
Heter visst AR1-500


//Henrik
 
Redigerat:
Kan vi få en länk till den så underlättar det en del.
 
Både Alpina och Stiga är varumärken i GGP-koncernen. Alpina används knappt på svenska marknaden då stiga är ett starkare varumärke här, men det kan dyka upp hos kedjorna som gör centrala inköp i europa.
 
Tyckte mig se den hos en ICA Maxi Mellbystrand som jag handlade hos för någon vecka sedan. Fanns även med i en annons i Hallands Posten (idag?), så den är nog påväg in till vår Svenska marknad
 
Pratade med försäljaren idag. Han sa att det inte gick att använda den när klipparen inte kan ta sig mellan gräsmattorna. Han föreslog att man köper två.......
 
Isåfall blir det en dyr lösning om man behöver 2st.
 
SpiderTheSwede skrev:
Pratade med försäljaren idag. Han sa att det inte gick att använda den när klipparen inte kan ta sig mellan gräsmattorna. Han föreslog att man köper två.......
Hur kan den ha ter zoner men kan inte ta sig mellan dem?
Säljaren kan ju ha fel ... ???
 
Varför köper man sig en robotgräsklippare; för att den är billig, imponera på grannen, slippa klippa gräset, vara en miljövän ?
 
Den hanterar två ytor på samma vis som Stigas maskiner gör.
 
boltis skrev:
Den hanterar två ytor på samma vis som Stigas maskiner gör.
Av trådarna att dömma verkar du insatt i Stigas sortiment :)
Fungerar Stigas zon delning även om man behöver bära dit klipparen?
En annan fråga, reservdelar, passar delar från Stiga?
Finns det någon i Stigas sortiment som motsvarar AR1-500??

Tack på förhand.
 
Haha, jo, man kan väl säga att jag har hyfsad koll på dom grejorna... ☺ Gör så gott jag kan...
Sekundära områden blir ganska överflödiga om du ändå måste bära över klipparen. Tanken med det är ju att den ska kunna ta sig dit själv. Då gör man istället det området som maskinen inte kan ta sig till själv till ett sk avstängt område och det är väl egentligen den funktionen som denna alpina saknar jämfört med stigamaskinerna. Normalt sett med avstängt område väljer man just avstängt område i menyn och väljer tex 40minuters klipptid. När dessa 40 minuter är till ända stannar maskinen. På denna maskinen får man helt enkelt lyfta över maskinen under dess ordinarie klipptid och starta den. Sen får den klippa så länge den orkar. Den kommer leta efter laddningsstationen och bara gå runt runt eftersom den inte kommer hitta någon sådan.
Den maskinen finns inte i Stigas sortiment i dagsläget men lär säkert komma och kommer förmodligen kompletteras med ytterligare en med högre kapacitet. Stiga ville inte "branda" den med stiga redan första säsongen då det är en modell..
Gällande reservdelar så är det i mångt och mycket samma. Hjulmotorerna tex vet jag är samma som i tex 127-127-325...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.