Hej!
Vet ej om detta är rätt forum, men det verkar finnas massor med kunnigt och trevligt folk så jag provar.
Jag har köpt en båt med däck i mahognyplywood. Då båten är ifrån slutet på 60talet börjar playwooden lysa igenom efter alldeles för mycket slipande. Nu är frågan, går det att slipa lite till för att få det snyggt igen eller skall man försöka slipa ner det så att det blir plant och limma på någon typ av fanér?
Alla tips och föslag mottages tackasamt

Mvh
Martin
 
Tack för svaret.
Har försökt där men inte fått några svar än, så jag tänkte kolla runt lite mer.

Någon annan som kan ha något tips eller erfarenhet

 
Jag hade förut en kustkryssare i mahogny från 1960-talet med plywooddäck. Det började ruttna i hörn och kanter, så jag bytte hela däcket. Det tog en sommar... men var väldigt roligt och lärorikt och socialt. Köpte marinplywood hos en välsorterad brädgård. Eventuellt var det hos ett möbelsnickeri? Mässingsskruv och massor av Sikafläsk och sådant. Jag använde det gamla lossbrutna däcket som mall för att såga ut de nya bitarna.

Ååh, det var en rolig sommar... :D
 
Det går att limma på ett nytt skikt men det är inte helt enkelt.
En annan variant är att limma på tunna ribbor så att det ser ut som ett ribbdäck, det är förmodligen lite lättare att genomföra än att limma stora fanerbitar.

 
Vår första båt var en salongsbåt i trä på 12 meter.
Den var billig, alltså ingen möbel direkt..... :)

När vi lagt upp den på hösten tyckte jag att det var en konstig fläck i förruffens tak och efter lite gnuggande var fläcken borta men tyvärr var större delen av taket det också.

Eftersom att det är opraktiskt att åka båt utan fördäck var det bara att sätta igång.

Från början var det oregonpine på ekspant. Eftersom oregonpine kostar skjortan gjorde vi en budgetvariant.
Spanten var fina så de fick bara ny färg efter upptorkning och slipning. På spanten lade vi plywood, kommer inte ihåg material eller dimension men jag tror att det var 6mm teakplywood så den fick att böja lätt i däckets form. Sen skaffade vi riktig, tätvuxen kärnfura i samma bredd som de tidigare oregonpineribborna - ca 45 mm breda - från Fanerkompaniet. De fick en not för nåtning hos en snickare. De fäste vi sen i plywooden med PL400 för att slippa spika eller skruva någonstans ovanifrån. Sen nåtade vi, lät torka och slipade hela med bandslip och rondellslip. Sist lades 6-7 lager fernissa.
Det blev faktiskt jättebra resultat. Helt vattentätt. Och stadigt.
Och kärnfura är väldigt lik oregonpine.

Men, för att besvara din fråga...prova samma metod fast med mahogny- eller teakribbor. :)
 
Tackar för svaren. Att limma tunna ribbor låter intressant
Vad pratar man för ribbor och någon som har ett hum om kostnad.

/Martin
 
Ring Erlandssons brygga och fråga...de bör vara billigast på teakribb. Mahognyribb är känsligare och dyrare, men vill du ha det får du fråga nåt båtbyggeri eller Fanerkompaniet.
 
Har fått ett tips ifrån annat håll om något plast liknande matrial som heter flexiteek (www.flexiteek.se)
Någon som har nån erfarenhet?

Kanske är en förenkel lösning ?
 
Säkert bra men inte så billigt, och det är ju inte trä ;)

Det beror helt på hur noga du är med utseendet, du får ju ett nästintill underhållsfritt och halksäkert däck.

Riktig teak kan vara lite knepig att limma då det är ett ganska "fett" träslag, det behövs förmodligen en del skruv också.

Furu eller mahogny kan du sätta direkt i sikaflex eller epoxilim utan skruvar och slipper därmed en del jobb. Viss reservation för kärnfuru som också är ganska fett

Man kan göra som så att man drar spännband runt hela båten, ganska tätt, och med hjälp av kilar klämmer du fast däckribborna mot underlaget. Då får du bra anliggning utan att behöva skruva.

Ytterligare en variant är att som komplement spika i nåten, alltså dåld spikning. Då sitter grejorna garanterat kvar.

 
Dåld stavas för övrigt dold ;D
 
Frasse: Du skriver inte så billigt, jag har pratat med tillverkaren om pris. för ca 2.5 kvadrat som jag räknar med att det är max skulle det gå på ca 4000, vilket iofs jag inte tycker är billigt.
Men om man ska ta trä, vilka summor pratar vi då?
trodde att det var betydligt dyrare

/Martin
 
Det behöver det inte bli, jag har tyvärr inga priser i huvet men jag tycker nog att du bör komma betydligt billigare undan med trä.
Fast trä måste ju bearbetas, om du inte har möjlighet att göra detta själv utan måste leja bort det till en båtbyggare så kostar ju det en slant.

Om du bor i Stockholm kan du ju kolla med t.ex Pondus snickeri, ligger på kungsholmen. De kan säkert ge prisförslag så att du har nåt att jämföra med
 
Tackar ,det ska jag göra. Ambitionen är väl att jag ska göra det själv/ med vänner släkt eller andra man kan utnytja. Är absoult amatör inom detta men någon gång ska vara den första.

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.