Hej!

Har ett gammalt 1700-tals torp som vi tänkte fixa iordning köket på, börjar med att fixa tak och vägg,
men det är mycket sprickor i träpanelen i skarvar och det. Samt mycket gammal färg.
Hur går man lämpligast tillväga med detta? Min tanke var att skrapa, sen fylla i med latexfog på dom ställen där sprickorna är som störst.. Att få väck all gammal färg känns svårt, då det är tjocka lager. ja, ös gärna på med tips här :)

mats

bild-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 1-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fjanten
  • Laddar…
Jag hade nog bytt panelen om det är sprucket på många ställen, det brukar inte bli så bra med en massa lager färg på vartannat.
Skrapa färg är ju ingen höjdare... :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Inte fylla sprickor med latexfog. När träet rör sig, trycks fogen ut och det blir bucklor i stället för spricka. Särskilt viktigt när det är ett torp som används ibland, växlingar mellan varmt och kallt. Att målningen blivit ful beror på att man har målat för tjockt och troligtvis med fel typ av färg, en färg som lägger sig ovanpå och bildar ett skikt, ett skikt som rivs sönder när panelen rör sig. Om du byter panel eller skrapar rent så använd lindoljefärg som du stryker ut tunt, tunt. Inte moderna färger som bildar skikt, för då får du samma problem igen.

Byta panel eller inte? Att skrapa rent en pärlspont är inget kul. Svårt skrapa pärlan. Men om det är en gammal panel av dimension som inte längre finns att få tag på så kanske det kan vara värt besväret.
 
  • Gilla
Pontus Öström1
  • Laddar…
Tack för svar!

Ok, så latexfog var inget bra då.. Finns det nåt annat man kan använda till sprickorna?
Om jag väljer att måla med linoljefärg, måste jag skrapa bort all gammal färg då, eller fäster den på den gamla färgen? Tänkte om jag skulle sikta in mig på att försöka få trärent i runt pärlan, o sen lämna det andra som det är.. Det är inte så stort kök detta, ca 10 kvadrat skulle jag tippa.
 
Kan du inte bara låta sprickorna vara? Träet vill röra sig? Har du många sprickor så är det ett jättejobb att fylla och då är det förargligt om det blir fult ändå. Har själv gjort misstaget att fylla sprickor med latex, vilket jag ångrar.
Jag tror det har funnits en diskussion kring detta i en annan tråd (hittar inte just nu) och där framfördes förslaget att använda linoljekitt till att täta sprickor med. Har ej testat själv.

Jo, linoljefärgen fäster på den gamla färgen, men om du bara skrapar pärlan så blir det en kant mellan det målade och det skrapade som du kanske måste spackla över, eller åtminstone slipa ned. Om du lyckas skrapa pärlan utan att förstöra träet så är det enkelt att även skrapa resten. Du behöver en varmluftspistol och en bra skrapa. Kanske att du under färgen hittar intressanta kulörer som visar hur köket tidigare sett ut?
 
Precis Sommartorparn, är ju också ett alternativ att låta dom vara.. ska ta mig en närmare titt och fundering i helgen.
Tack för svar!

mats
 
vi fuskade och skrapade bort så mycket som man orkade sen slipade lite grann och sen tryckte i lite spackel,stör inte mig att det syns lite granns,hellre det än o ta bort allt..Väggarna däremot tex i köket var fulla med spikhål från masonit och allt möjligt så det håller vi på o byta ut,hittade en såg som kunde göra likadan t sjyst pris,svårt att hitta 22mm tjock pärlspont nuförtiden..

Fast kanske är mer ok att vi fuskar har ju ett modernt hus från 1910
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.