Har någon haft problem med att panelen på er Automower 220 strular.

Mitt problem är att vissa av knapparna inte svarar. Det har varit lite olika knappar som inte svarar. Oftast auto, man och yes. Men även 3, 6, 9. Hur som helst blir det problem att larma av. Efter en stund kan den fungera igen och man tror allt är ok.

Har varit på service och de bytte panel för 650 kr. Limmas på ngt sett. Men felet kom tillbaka. Ny panel i veckan men idag samma fel. Givetvis fungerar maskinen när den kommer till verkstad men jag har filmat som bevis.

Min maskin är inne på sin 4 säsong och har gjort sitt jobb fantastiskt. Har inte bytt batteri ännu och här kommer en fråga. Kan de vara så enkelt att batteriet är dåligt? Har läst nåt om det här på forumet.
Nu visar felet sig både vid fulladdat batteri och när det behöver laddas, men det kanske är en effekt.


Erfarenheter kring paneler tas tacksamt emot för min verkstad verkar inte veta.

Följde detta forum innan inköp och det har hjälpt en del i planeringen i trädgården. Nu hoppas jag på svar i denna problemfråga.:rolleyes:
 
  • Gilla
Jimpa77
  • Laddar…
K
Hej
Har exakt samma problem och byte av panel hjälpte kort stund men sen kom felet tillbaka igen.
Tycker det verkar vara mer problem fuktiga dagar, men idag är det snustorrt och det strular ändå.

Fick du ordning på det?

Någon annan som har något tips?

// kg
 
Mitt problem kvarstår. Ger jag maskinen några knuffar och slag drar den igång igen.
Har läst att dåliga batteri kunde skapa problem med paneler, förstår inte hur, och mitt är inne på 4:e säsongen.
Dessutom uppstår det även när maskinen står i laddstationen
Känner att det nog är mer läges och temeperatur relaterat.

//Robert
 
K
Plockade isär och gjorde rent samt "ruckade" lite på alla kontaktdelar från panelen, och den funkar nu bra på yes-knappen varje gång jag testar, men inte på 3 6 9
(tur att man har en pin som inte använder dessa siffror)

Känns lite som att det kan vara fukt/glapp som orsakar detta eller fel på panelen igen. Gissar att 3, 6 och 9 ligger på närliggande plats på panelen/kontakten och att det därför är dessa som drabbas och inte andra siffror.

Funderar på att byta ut panelen inkl plastkåpan själv för att säkra hela den kedjan, eller ev skicka till GPL som verkar väldigt kunniga på denna typ av klippare och som varit superba vid tidigare kontakter.
Alternativt försöka mäta om det kommer signal från panelen på alla siffror för att säkra att det inte är senare i kedjan felet ligger.

Var dock vääääldigt länge sedan (decennier) jag gjorde något sådant så jag är lite osäker på hur jag skall hitta och testa.

// kg
 
Jag har samma funderingar men har inte hunnit. Har också haft dän och ruckat på kontakter.
Frågade min verkstad efter en test panel men det var inget de hade.

Har också funderat på att kontakta GPL men känner att min verkstad har ett garantiåtaganden för den service som det utfört och debiterat. Tyvärr hjälper inte det för de har ingen aning............

Jag ska fiska lite och om jag får träff lägger jag det här direkt.

kämpa på.
 
Fungerar klipparna nu?

Har själv liknande problem med min Automover 220 inköpt 2011.
Ifjol bytte jag batteri för att det gamla började ta slut. Klipparen orkade inte alltid tillbaka till laddstationen.
I år har YES knappen börjat strula. Jag har fått tryck upprepade gånger för att tryckningen ska ta.
Trodde att displayen var trasig så lämnade in den för byte av display. Den byttes och kontrollerades på verkstaden. Då fungerade den. Jag kontrollerade själv
När jag kom hem så var YES knappen tvärdöd!
Vad ska jag göra? Tänkte höra med Huskvarna om den har koll för felet verkar ju vara ganska vanligt? Finns det något jag kan göra utan att service?
 
JoOh01 skrev:
Fungerar klipparna nu?

Har själv liknande problem med min Automover 220 inköpt 2011.
Ifjol bytte jag batteri för att det gamla började ta slut. Klipparen orkade inte alltid tillbaka till laddstationen.
I år har YES knappen börjat strula. Jag har fått tryck upprepade gånger för att tryckningen ska ta.
Trodde att displayen var trasig så lämnade in den för byte av display. Den byttes och kontrollerades på verkstaden. Då fungerade den. Jag kontrollerade själv
När jag kom hem så var YES knappen tvärdöd!
Vad ska jag göra? Tänkte höra med Huskvarna om den har koll för felet verkar ju vara ganska vanligt? Finns det något jag kan göra utan att service?

Förra året hade jag flertal problem med knapparna och panelen byttes av verkstad
Fick för mig att batteriet skulle kunna påverka, men det kom tillbaka.
Vid något tillfälle stannade den också och hackade sig fram, kom utanför sitt arbetsområde osv.
I år gick gräsklipparen utan problem från april till midsommar då den började stanna och hamna utanför arbetsområde igen.
Var då inte svårt att konstatera att problemet var kablage till brytaren till Stopknappen som gått av. Varje gång klipparens hölje rör sig så böjs kabeln till brytaren vilket skapar problem om det glappar.
Bytte brytare själv och efter detta har den inte stannat en gång. Går varje dag. Knapparna i panelen har också fungerat.
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Glapp låter som trolig orsak.
Efter några dagar i garaget så fungerade yesknappen en stund. Jag fick i gång gräsklipparen. Skulle göra ett nytt försök att starta om och knappa i kod. Då var det kört. Larmet gick igång. Omöjligt att få av. Slängde den tjutande klipparen i bakluckan och åkte till serviceverkstaden. Självklart fungerade det där klockrent att använda yesknappen.
Där fick jag stå med dumstrut! Hypotesen är att det är något som glappar och när gräsklipparen skumpar runt så uppstår glappet.
Nu kunde jag alla fall programmera om den till snällare inställningar som inte kräver lika många användningar av yes knappen.
Körde hem försiktigt men då funkade det ändå inte att få igång direkt. Men efter upprepade försök så gick det till slut.
Nu kör jag så länge det går under grässäsongen så får den servas sen. Felsökningen känns trixig..
Jag undviker att slå av den
 
Min 220 gladdade på några knappar länge.
Tröttnade till slut.
Tog isär den och lossade bandkabeln som går från panelen till kretskortet, såg direkt att bandkabeln hade ärgat/oxiderat lite. Putsade runt ytan, kopparytorna alltså och monterade ihop samt sprejade på lite elektroniksprej.
Har fungerat kanon i ett år nu sedan dess.
Har nog kommit lite för mycket vatten i min, då jag brukad skölja av den med högtrycken. Förbjudet enligt instruktionsboken, och det förstår man då det finns "ventilations hål"

Men nu börjar den slira mellan hjul och fälg istället. Löst det med att skruva fast fälg i däcket, men skall nog limma ihop dessa istället under vinterdvalan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.