Hejsan!

Är ny här på forumet. Har sökt men inte funnit.

Jag har en enormt liten gräsmatta som är delvis i skugga och delvis i sol (när den lyser)

Problemet är att det är nog olika sorters gräs i mattan, då det blir långa grässtrån på några ställen och tät tät grön matta på några ställen Detta gör att mattan ser inte speciellt fin ut.

Finns det något bra gräsfrö som "tar" över allt och som man kan sprida ut? Eller har ni några andra förslag på hur man kan gå till väga?

Tacksam för hjälp

Fredrik
 
Gräsmattefrö (om du läser på förpackningen) består alltid av en blandning av olika grässorter.

Någon av dessa sorter kan sedan ta över mer beroende på skugga, sol, torka mm.

Om du tex vill ha en golfgreen-kvalite som ska tåla kort klippning måste du välja en speciell blandning för detta, men har då kanske sämre motståndskraft får hårt slitage typ barn & hundar.

Alltså olika blandningar för olika ändamål, men alla har olika sorters gräs i blandningen men olika % inblandning.
 
Men det känns som att det är för stor skillnad på gräset. Det är alltså en del strå som blir 20 cm höga och en del som är som vanligt gräsmattegräs , om du fattar.
 
Ja, alltså.... allt gräs blir högt om man inte klipper det.

Om du låter det bli 20 cm högt då är det ingen gräsmatta, då kallar jag det för äng. :cool:
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 1 till
  • Laddar…
Jag har lite liknande problem. På 2-3 veckor så är det vissa strån som blir 15-20 cm, medans resten av gräset växer i någorlunda "sansat" tempo. Men jag tror det beror lite på vädret.
 
Jag har fått in hundäxing i min gräsmatta. Det är rätt kraftiga tuvor som växer tre gånger fortare än den omgivande gräsmattan. Jag brukar ge dem en omgång med ogräsjärnet ibland.

Det kan vara något liknande som TS har råkat ut för.
 
Kan vara tuvor av kvickrot också. Försvinner om du klipper lite oftare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.