Hej!

Elektrikern var här häromdagen och jordade ovanvåningen i huset. Huset har metalldosor och stålrör. I en av dosorna blev det riktigt proppat - 6 rör med jord, fas, nolla plus några tändtrådar. Han har kopplat med Helacon.

Nu får jag inte dit täcklocket igen. Det som satt innan var ett sånt med snäppfäste, men det går inte ens trixa in snäppdelarna.

Hur ska man göra nu?
 
Det finns täcklock med skruvfäste. (Om du nu bara har rätt skruvhål i dosan. )
 
Finns det plåtdosor att sätta skruv i? Jag har inte sett det men jag har ju inte sett en bråkdel av allt som finns.
 
Går kanske att sätta två små skruv lite försiktigt i gipsen utanför. Annars så finns det täcklock som bygger 1cm utanför utåt dvs.
 
Har stående spontade plankväggar beklädda med masonit så nog har jag något att skruva i. Vill dock att det ska se snyggt ut. Elektrikern pratade om att det finns förhöjda täcklock, är det något någon annan sett till?
 
=fullmoon=, nämnde det visst i förra inlägget och jag kan väl bara hålla med om att det stämmer ;)
 
Och då är frågan om det finns något ställe där jag kan köpa sådana täcklock. Nog för att jag tycker bra om min elektriker, en god vän till min svärfar, men han är inte helt gratis ändå att ha att flänga ut till mig för att prova ut täcklock.
 
D09
Har lite av samma bekymmer.

Var hittar man längre skruv än de som medföljer?

Vad är det för skruv man ska leta efter? :)
 
Elbutik tex. har till salu för en billig penning E1424330, man kan ta bort snäppfastsättningen och skruva fast locket. Dessutom kan man om det är trångt i dosan göra ledningarna korta och "planera" då brukar platsen alltid räcka till.
Det borde en elektriker göra på en gång om det blir trångt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Långa dosskruvar har alla grossister som handlar med el, troligen även dom allra flesta elfirmor och deras elektriker.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det beror på vilken dosa han har, det finns tre olika "gängor" m3 var den som alla g:a dosor hade (och även någon nyare lågprisdosa) sedan kom en 3mm dubbelgängad (det gick dubbelt så snabbt att skruva in/ut skruven) och på senare tid är det vanligasre en "trägänga".
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1404760705.875882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser den korta ut
 
Nog var den kort allt. Den bör vara minst dubbelt så lång för att nå fram till usb-kontakten. ;)
 
  • Gilla
Csre och 1 till
  • Laddar…
D09
Drömhus2012 skrev:
Nog var den kort allt. Den bör vara minst dubbelt så lång för att nå fram till usb-kontakten. ;)
Ha ha ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.