Försökte klippa en vall med en trädgårdstraktor men gräset blir ju bara småbitar men undrar om man kunde ta bort kåpan över knivarna för att förhindra att det sker eller är det helt enkelt omöjligt med en gräsklippare...
 
Det låter livsfarligt tycker jag.
 
Det låter spännande tycker jag, och lite livsfarligt. Håller man sig på säkert avstånd från knivarna och med skydd mellan dem och levande varelser så kan det kanske funka. Blir ju som en röjsåg. Men gräset kanske fastnar i det roterande?
En slåtterbalk vore mer lämpad för ändamålet.
 
Slåtterbalk är som gjord för ändamålet, likaså en lie. :p
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Har funderat på en "hand driven "slåtterbalk tycker det är för dyrt med en till traktorn eftersom jag har så lite åker. Men ändå är det ca 3ha som det är handlar om och frågan är ju då hur jobbigt det är med en sådan 😊
 
Till 3ha är jag tveksam till en handdriven slåtterbalk, tar rätt lång tid. Kör med en AL-KO BM 875 hemma men då bara max någon 1000-tals m2/år. Är förvisso inte särskilt jobbigt då den driver sig själv och det bara är att traska bakom. Men det beror ju också på hur jämn marken är.
Har du ingen granne med riktig traktor och slåtter som kan köra det åt dig om du inte vill investera i större maskiner?
 
Redigerat:
Jag vet inte om det går, men hyra en slåtterbalk för en helg är kanske ett alternativ så att du kan bestämma själv om du tycker att arbetsinsatsen är ok, det är väldigt individuellt.
 
Ja just Ja, Tack för tipset 😊
 
En bonde i närheten slår dina 3 ha på en halvtimme, så varför bråka med en egen maskin?
Så har jag gjort några år med mina 1,5 ha, men nu har vi hans kossor där som betar i stället :)

Alla lantbrukare har inte egna maskiner heller, utan delar på dem via en maskinstation.
Dagens maskiner är så effektiva att det inte lönar sig att ha en egen uppsättning av allt på varje gård.
 
Derlandser skrev:
Har funderat på en "hand driven "slåtterbalk tycker det är för dyrt med en till traktorn eftersom jag har så lite åker. Men ändå är det ca 3ha som det är handlar om och frågan är ju då hur jobbigt det är med en sådan 😊
Du kan hitta bra slåtterbalkar till traktorn från 1500kr och uppåt. Kör själv med en Aktiv sprinter, den har en klippbredd på 180 cm och kostade just 1500 kr. Tänk bara på att de behöver ofta lite jobb med inställningarna samt justera shimsen till knivtrycket. Sedan klipper den som tusan! Du har väl en traktor med drivhjulsoberoende kraftuttag?

Handpromenerad slåtterbalk till 3ha.. njaa det lär ta tid! :what:
 
Enklast är nog att hitta någon bonde i närheten som kan tänkas vara intresserad av det som klippts, då blir det ju även upprensat efteråt.

I stugan kör vi med en 2,2m rotorslåtter tror jag det är, tar inte lång stund att klippa av allt.

ta bort kåpan på gräsklipparen är inget bra, jag lånade ut min åkgräsklippare och personen som lånade den körde på en sten, kniven bröts av och gjorde ett större hål i kåpan och for rätt ut, vi har aldrig mer hittat kniven så en bra bit åkte den, kan bara tänka mig vad som kan hända om man tar en sten utan kåpan.
 
Nissepisse skrev:
Till 3ha är jag tveksam till en handdriven slåtterbalk, tar rätt lång tid.
Njae om balken klipper en meter brett så blir det väl "bara" en liten nätt tremilapromenad. Inget som en riktig man bangar för eller? Jag säger nog trots allt :thumbdown:
 
En mil om dagen i tre dagar är ju inget problem, skulle tom. göra de flesta gott och bör inte vara något vare sig man eller kvinna borde banga för. Det tråkiga är hastigheten som är ungefär 1m/s vad jag upplever, men det går kanske att trimma upp.
 
Nissepisse skrev:
En mil om dagen i tre dagar är ju inget problem, skulle tom. göra de flesta gott och bör inte vara något vare sig man eller kvinna borde banga för. Det tråkiga är hastigheten som är ungefär 1m/s vad jag upplever, men det går kanske att trimma upp.
Med tankpauser och lite strultid så lär det nog ta närmare tre hela dar. Förvisso säkert nyttig motion men jag skulle nog ändå försöka hitta en snäll bonde i närheten.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har löst det nu med en Bonde som kommer och slår sen får vi höet 😊 Tack för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.