savio skrev:
Jag tänkte precis som du, om det verkligen var fuktbaggar eller om det var enklast att säga.
Jag påpekade också att jag läst mycket om det och att jag trodde att det var hoppstjärtar.

Planen nu är att dammsuga regelbundet och hoppas på att de med tiden försvinner.
Hej Savio!
har surfat om hoppstärtar och fuktbaggar och sett ditt inlägg! Vilket elände det måste varit att ha dom i huset!
Har en syster som bor i Tyskland. De har byggt ett hus och flyttat in ganska omgående. Det hade varit fuktigt och de fick kämpa mot fukten med avfuktare i varje rum. Först fick de fuktbaggar och sen kom hoppstärtar och dammlus. Enligt henne så är det MÄNGDER av dom. Det är tvåvåningshus utan källare och golvvärme överallt .
när jag läste ditt inlägg så verkade det som du haft exakt liknande problem förra året.
Försvann de av sig själv med tiden eller hur gick det?
 
Hej, återupplivar en supergammal tråd med förhoppning om att Trådskaparen (eller annan) kan återkoppla hur det har gått? Vi har nämligen ett likadant problem, nybyggt hus och nu under senvåren, den första sedan huset stod klart), har det kommit väldigt många ca 1 mm långa kryp som hoppar ca 2-5 cm när man kommer i närheten med fingret.

Jag misstänker starkt hoppstjärt och ska väl kontakta Försäkringsbolag kring detta, men vill gärna höra hur det har gått för er.
 
Hej.

Jag har också hoppstjärtar hemma. Kommer återkommande varje vår/ tidig sommar. I år är det fler.
Vet inte varför. Mitt hus är inte nybyggt utan byggt 1979. Betongbottenplatta som de har lagt nya upphöjda
golv på (2006). Upphöjda betyder att det är limmad gammal plastmatta på betongen (original) och för att
få golven varmare så har man lagt frigolit ovanpå de gamla plastgolven, sen spånskiva och sen ny vinylmatta
ovanpå och 1 två rum laminat klickgolv (med nån plast under).
När vi flyttade in fanns mängder med silverfiskar. Fick spruta (Anticimex) 5 gånger under 5 månader.
Det var 2008. Sen försvann dom.
Men hoppstjärtarna har blivit fler de senaste åren.
Är det fukt/mögel i hela golven eller?
De finns i alla rum men mest i entren innanför ytterdörren. Misstänker att de där kommer från ytterdörren från
plattorna/betongen utanför.
Men i de andra rummen måste de komma nere ifrån golven.
PÅ hösten när vi sätter på elementen brukar de avta för att komma tillbaka framemot nästa vår igen.
Varför?
 
Har ni haft Anticimex (eller liknande) på besök för att undersöka just hoppstjärtarna?
 
Anticimex tycker det ä konstigt att jag har hoppstjärtar.
Och att det tyder på nån fukt, men jag har dom i alla rum så nån fuktskada på nått särskilt ställe
är det inte. De säger också att de inte brukar spruta gift mot hoppstjärtar.

Jag har också märkt att de kommer in utifrån genom ytterdörren och fönster. De kryper på fönsterbrädor på
Utsidan och på betonplattorna utanför ytterdörren
 
A
Berkan skrev:
Hej, återupplivar en supergammal tråd med förhoppning om att Trådskaparen (eller annan) kan återkoppla hur det har gått? Vi har nämligen ett likadant problem, nybyggt hus och nu under senvåren, den första sedan huset stod klart), har det kommit väldigt många ca 1 mm långa kryp som hoppar ca 2-5 cm när man kommer i närheten med fingret.

Jag misstänker starkt hoppstjärt och ska väl kontakta Försäkringsbolag kring detta, men vill gärna höra hur det har gått för er.
Hej!

Jag har EXAKT samma i min källare.. Dock har jag bara sett till ca 40 st tot. Fick du veta vad de var? Tacksam för svar..
 
Vi har inte varit i kontakt med ngt försäkringsbolag eller skadedjursbekämpare, utan nöjt oss med att söka info på nätet. VI är 99% säkra på att det är hoppstjärtar och tydligen verkar de inte räknas som skadedjur då de inte gör någon skada. Nu är de borta men om de kommer igen i lika stor omfattning till våren nästa år så kommer vi att utreda det mer.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack för svar, känns lite bättre nu..

Jag har lagt in golvvärme i källaren, tror de uppkommit efter de?.. Dammsög och städade ur hela källaren igår. Såg någon enstaka idag då jag kröp på golvet. Varför och hur uppkommer dom?
 
Normalt sett tycker hoppstjärtar om fuktiga miljöer, ett nybyggt hus med viss byggfukt kvar lockar dem säkert, men efter en tid avstannar ju fukten och därmed försvinner hoppstjärtarna. För oss med lite äldre hus är det nog mer regel än undantag att man har hoppstjärtar lite här och där i källaren. Att de uppkommit efter att du lagt golvvärme kanske skulle kunna bero på att du lagt värmen på en från undersidan oisolerad platta, varvid du fått en omvänd fuktvandring upp i väggarna. Därmed en fuktigare miljö. Fast nu spekulerar jag bara.
 
A
EndZone skrev:
Normalt sett tycker hoppstjärtar om fuktiga miljöer, ett nybyggt hus med viss byggfukt kvar lockar dem säkert, men efter en tid avstannar ju fukten och därmed försvinner hoppstjärtarna. För oss med lite äldre hus är det nog mer regel än undantag att man har hoppstjärtar lite här och där i källaren. Att de uppkommit efter att du lagt golvvärme kanske skulle kunna bero på att du lagt värmen på en från undersidan oisolerad platta, varvid du fått en omvänd fuktvandring upp i väggarna. Därmed en fuktigare miljö. Fast nu spekulerar jag bara.
Halva källaren är upp bilad och isolerad och gjutit ny med golvvärme. Tror inte källaren är fuktig, de är dränerat och när jag stoppad ner en "torrboll" i ett par veckor var de knappt någon vattenmängd där i. (ca 1 dl)
 
Skumt. Annars skulle man ju kunnat undersöka en mindre vattenläcka, men det borde ju torrbollen visat i så fall. Du kanske har hoppstjärtar som bara gillar ditt hus? ;)
 
Det är helt säkert hoppstjärtar. Det finns upp emot 40 arter och många av dem trivs även i torrare miljöer så att man skulle måsta ha vattenläcka för att ha hoppstjärtar stämmer inte.
De är väldigt vanliga i nyare hus där betongen ännu inte helt torkat ut. De söker sig också in vid väderomslag och framförallt om det blir torrare ute.

De är inte några skadedjur men är ju inte så trevliga att ha. Det finns även större sorter som dessvärre även söker sig till textiler, soffor, sängar, gardiner, etc.
 
anders07 skrev:
Det är helt säkert hoppstjärtar. Det finns upp emot 40 arter och många av dem trivs även i torrare miljöer så att man skulle måsta ha vattenläcka för att ha hoppstjärtar stämmer inte.
De är väldigt vanliga i nyare hus där betongen ännu inte helt torkat ut. De söker sig också in vid väderomslag och framförallt om det blir torrare ute.

De är inte några skadedjur men är ju inte så trevliga att ha. Det finns även större sorter som dessvärre även söker sig till textiler, soffor, sängar, gardiner, etc.
Nu påstod jag ju inte att man måste ha vattenläcka för att ha hoppstjärtar. Däremot normalt en fuktigare miljö än vad vi människor brukar föredra. Se din egen information om just byggfukt och väderomslag som bekräftar detta.
 
A
Tack för svaren.. Vi har ju gjutit för ett par månader sedan, samt att de börjar bli kring -4 på nätterna. Verkar vara mest i tvättstugan där de bara är betonggolv och putsväggar just nu. Kläderna torkar på ca. 4h (golvvärme) i detta rum samt att de inte sjunker något i hemmets fjärrvärmesystem.
 
Återupptar tråden ingen. Idag låg jag och vred mig i sängen då det var något som kändes i huvudet. Jag ryckte till och satte mig upp. Kändes som en spindel eller fluga. Dock var det något mindre. En svart liten hoppande sak. Inget jag sett eller känt av innan. Jag testar bifoga bild. Jag fångade den lilla och la i en burk för att hitta bevis på vad det var. Jag tror inte lus, då den hoppar. Ja, min lägenhet är fuktig. Jag bor mest temporärt här men jag vill veta så jag inte drar med mig Något härifrån sedan till nästa permanenta ställe. Hoppstjärt tror jag inte heller att det är. Jag har bott här i två tre månader och vi har aldrig sett dessa/den innan. I listen utanför badrummet har jag en gång sett silverfisk om den informationen hjälper. Slumpmässigt? Kommit in utifrån och har inget med fukten att göra? Ja, under mig är en källare. Eller är det pga fukten som jag anar? Är det risk den följer med mig sen när jag flyttar?


20160516_095806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.