Hej duktiga forumsmedlemmar. Jag och min sambo letar efter vårt första hus och har fallit för ett objekt på hemnet. När vi läser besiktningsprotokollet inser vi att det finns en del problem med fukt i såväl grund som vind. Vilka är rimliga åtgärder i det här huset (se bifogad länk till besiktningsprotokollet)? Måste man t. ex dränera om? Byta taket? Verkar det vara några saker man måste göra direkt och andra som kan vänta? Vilka kostnadsspann (ungefär naturligtvis) kan vara att vänta? Finns det några saker som är lättare att ordna själv för nybörjare som har intresse av att lära sig?
Tack på förhand!

Länk till besiktningsprotokoll: http://www.svenskfast.se/resurs/dokument/69867/49fi6slq9rbvqsfs/49fi6slq9rbvqsfs.pdf
 
Ja tak och krypgrund måste du kolla över direkt. Taket kan vara gamla "skador" som man ser för det verkar inte som de fuktmätt där. (Konstigt då hade man ju sett om det var nya eller gamla) är det nya skador kan det bli att byta taket. Men det ska nog inte behövas. Men grunden känns som ett väldigt osäkert kort tycker jag.
MEN !!! Du måste göra en egen besiktning av detta hus om du vinner budgivningen. Denna besiktning är säljarens besiktning. Hade du tänkt blåsa ut allt kan det i vissa fall kvitta med besiktning ( väldigt få fall) men nu har du tänkt fixa lite läser jag mellan raderna men inget större och du skriver själv att du vill lära dig ( alltså kan du inte just nu allt kring dessa saker) ta inte Anticimex !
 
Om det är gamla skador - vad rör det sig om i termer av åtgärder och pris? Finns några saker man kan lära sig göra själv (såklart kan man lära sig göra allt själv, men inom rimliga nybörjar-gränser)?
Du skriver att grunden är ett osäkert kort - så långt är vi också med! Men osäkert hur - verkar det som att hela huset är dåligt på grund av grunden? Vad skulle krävas för att rätta till, vilka pengar rör det sig om? Vi vill gärna ha någon sorts uppfattning om dessa frågor innan vi vinner en eventuell budgivning. Varför inte Anticimex?
 
Nu har jag suttit och läst lite om det här med grund och fukt. Vad jag förstår är det så att den varma luften på sommaren gör att det blir extra fuktigt i krypgrunden, krypgrunder skall dock vara lite lättare än andra hus att arbeta i på grund av att det finns lite utrymme. Eftersom det enligt besiktningsprotokollet ändå är för trångt på flera ställen verkar det dock ändå som att man skulle få bryta upp en del golv för att komma åt? Jag tänker också att fuktproblemen i huset kan ha att göra med bytet till bergvärme 2005 eftersom man tidigare eldat och nu inte använder mer än en eldstad?
Huset står på en upphöjning - innebär det något avseende dränering? Är det så att man skulle behöva både riva ut och isolera om/sätta nytt/skapa nya bättre möjligheter för ventilation och även dränera om för att få bukt med detta hus?
Jag är fortfarande inte införlivad i vad det faktiskt är man gör i källare/grund och vilka kostnader som förknippas med detta - där tar jag gärna emot tips på vad åtgärderna kan tänkas kallas osv:)
Tack på förhand från en nyfiken novis!
 
Man kan inte döma ut hela företaget Anticimex, men tyvärr jobbar de alldeles för många inkompetenta människor där, har själv precis köpt hus som besiktats av AC, och är inte nöjd, så med tanke på vad de kostar med en besiktning så skulle ja hellre ta in någon annan än att chansa på att få en kompetent person från AC
 
Då förstår jag, låter som att det är många som inte är nöjda alltså. Jag tycker dock att det är bra att länsförsäkringars (som samarbetar med anticimex) säljare ofta lägger ut ett besiktningsprotokoll så att man kan få ett hum om vad det är man ser utan att själv betala för en besiktning och sedan kanske dra sig ur. I vårt fall är ju i och för sig det där hummet något avtrubbat:D Vad tror ni bevandrade om övriga funderingar?:)
 
Krypgrunder som sådant finns det säkert någon månads läsning om på forumet, bara att använda sökfunktionen och bestämma vilken ände att börja i och sedan läsa på...

Något som däremot bör kollas tycker jag är kombinationen är plåttak och diverse fukt/vattengenomslag på vissa ställen. Att som hemmapulare eller nybliven husägare lyfta dit en takpanna eller temporärlaga lite takpapp är en sak, att ordna ett läckande plåttag är något som behövs en fackman till. En annan sak att kolla är rapporten om ojämna golv och detta kombinerat med lite putssprickor bör kombineras med att se att det inte finns några sättningar. Givet åldern på huset är vissa putssprickor normalt och även kanske till viss del lutande golv.

Väldigt vackert hus dock, ser ut att vara ett roligt projekt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.