Funderar på att byta termostat på elementen i huset, eftersom det är några element så tänkte jag börja i källaren och ta våning för våning. Anledningen till att jag tänkte börja i källaren är att dom som är där ser ut att vara äldre och i lite sämre skick än övriga, dessutom är en termostat i källaren trasig så det går inte att vrida och ställa in värmen på den.

Nu till min fråga... Ska man satsa på digital eller manuell termostat?! Va tror ni, va har ni för tips?
 
Jag har bara erfarenhet av Danfoss "vanliga" termostater och de funkar mycket bra, reagerar snabbt och det räcker med en grad tempökning i rummet för att de ska strypa flödet.
 
  • Gilla
Eric Lindström1 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Dom vanliga danfoss termostaterna fungerar kalas!

Dom digitala fungerar nog minst lika bra, men det är en ny teknik som du som kund får betala för.

Personligen skulle monterat den mer "traditionella" och beprövade varianten likt Gabbe.
 
Tack för svaren!

Klart att dom vanliga termostaterna är mer beprövade, slipper ju även hålla på byta batterier, däremot har man läst att man kan spara mer på förbrukningen med en digital termostat i förhållande till en manuell, upp till 30%, om det stämmer eller inte vet jag inte. Kanske nån har erfarenhet om det?! En annan "fördel" med digital termostat är att (om jag inte har helt fel) om man åker bort så kan man programmera in den så värmen sänks när man åker och dagen innan man kommer hem så ökar värmen så det är varmt när man kommit hem. Om det är nån större fördel direkt vet jag inte heller..
 
Hej vänner.

Jag satte för ca 2 år sedan in Danfoss living connect (elektroniska) termostater på bottenvåningen. Jag är hyfsat nöjd med funktionen. En var dock död vid leverans. Jag fick utan problem levererad en ny. Batterier får man byta varje år för att dom skall fungera samt att du får satsa på lite bättre batterier annars verkar dom inte fungera. När det var dags för övervåningen så provade jag Danfoss M28 RA 2761, en gammal hederlig termostat. Dom var billigare, jag märker ingen komfortskillnad samt att jag slipper byta batterier. Jag skulle välja dessa om jag skulle byta termostater en gång till.

MVH

Anders
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
AndHay skrev:
Hej vänner.

Jag satte för ca 2 år sedan in Danfoss living connect (elektroniska) termostater på bottenvåningen. Jag är hyfsat nöjd med funktionen. En var dock död vid leverans. Jag fick utan problem levererad en ny. Batterier får man byta varje år för att dom skall fungera samt att du får satsa på lite bättre batterier annars verkar dom inte fungera. När det var dags för övervåningen så provade jag Danfoss M28 RA 2761, en gammal hederlig termostat. Dom var billigare, jag märker ingen komfortskillnad samt att jag slipper byta batterier. Jag skulle välja dessa om jag skulle byta termostater en gång till.

MVH

Anders
Tack för ditt svar!

Ok, då kör jag nog på "gamla" vanliga termostater. Såg att jag har M30 gänga på elementen, är det bättre att man köper termostat med M30 som passar direkt eller ska man satsa på Danfoss M28 RA 2761 termostat som du tipsade om och försöka fixa M30-M28 adapter?
 
Henke_01 skrev:
Tack för ditt svar!

Ok, då kör jag nog på "gamla" vanliga termostater. Såg att jag har M30 gänga på elementen, är det bättre att man köper termostat med M30 som passar direkt eller ska man satsa på Danfoss M28 RA 2761 termostat som du tipsade om och försöka fixa M30-M28 adapter?
Jag är ingen stor termostatexpert. Till bottenvåningen bytte jag även radiatorventilerna och köpte då Danfoss ventiler och termostater. På övervåningen hade jag fräscha MMA ventiler och köpte därför Danfoss termostater som passade direkt på dessa. Om det finns termostater som passar direkt på dina radiatorventiler så låter ju det smidigast. Det finns kanske någon här på forumet som kan råda dig vad som passar.

MVH

Anders
 
Henke_01 skrev:
...däremot har man läst att man kan spara mer på förbrukningen med en digital termostat i förhållande till en manuell, upp till 30%, om det stämmer eller inte vet jag inte. Kanske nån har erfarenhet om det?!
Digitala termostater kommer inte att ge nån nämnvärd energibesparing.
Det handlar fortfarande om energi in/ut ur huset.

Möjligen kan en jämnare inomhustemp (och därav följande mindre chock-vädring av frun) ge marginella, knappt mätbara besparingar.

Den där typen av reklam borde vara straffbar.
 
Jag är absolut ingen termostatexpert heller, därför vore jag tacksam om det är nån som kan komma med lite tips och råd.

Termostaterna som jag tänkte byta ut ser ut som den på bilden, och muttern på den är M30.

20140615_140139.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle då till exempel den här passa direkt på elementen utan adapter!?

http://www.conrad.se/Termostat-Meka...0532&ci=SHOP_AREA_37360_0812045&otp1=tablink1
 
Då får det bli ett par sånna termostatrar och adaptrar.

Tack för hjälpen! :)
 
Jag har satt in digitala termostater från Conrad där själva termostaten är kommunicerar med ventilen trådlöst så att samma givare styr flera ventiler. Jag satte detta på alla radiatorer på samma våning. Några av radiatorerna sitter placerade så luften när dem värms upp snabbare än den där man själv är (kallas även för dåligt placerade radiatorer). Vi har även braskamin på samma våning och jag ville att alla radiatorer ska stängas av så snabbt den ger värme. Vi har även en hel del solinstrålning på morgonen. Min erfarenhet är:

+ jämn temperatur
+ lätta att montera
- de låter när de ändrar ventilläge (skulle aldrig vilja ha dem i ett sovrum, men ok i andra rum)
+ automatisk gymnastik av ventilen en gång per vecka så den inte kärvar
- fula, termostaten är ganska blaffig
- kräver byte av batterier, men våra har klarat sig mer än 18 månader nu så vi har inte bytt ännu
- dyrare än vanliga termostater
+ kan kombineras med magnetkontakt på fönster/dörr för att stänga av värmen vid vädring
+ enkelt att få samma temperatur på alla radiatorer

Nu är det dags att byta på de två andra våningarna. Jag är nog inne på att köra samma digital i källaren där ingen sover. På övervåningen där vi har sovrum blir det traditionella termostater. Så svaret på vad som är bäst beror nog på var, samt också lite på hur mycket tekniknörd man är :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.