Hej!

Har läst o läst men har svårt att besluta mig..

Hus byggt 1924
Bergvärme 2012 mögel på vinden efter
Tak + takstolar + isolering utbytt 2014.
Tillbyggt 2014

I tillbyggnaden har jag/skall ha ekofiber + halotex vindväv samt halotex D50 ångbroms av goretex variant dvs ånggenomsläpplig.

För att inte hamna i samma situation som tidigare vill jag lägga någon slags ångbroms till kallvinden, det uppenbara valet blir förstås halotex D50 som monteras uppe på kallvinden innan sprutisoleringen av ekofiber typ (funderar på ekovilla nån som har erfarenhet?)

Nu verkar det som att mataki själva skriver att halotex D50 inte skall användas mot kallvind, utan förordar tenotät vilket verkar vara ngon slags ångspärr, antar att det blir samma som att sätta åldersbeständing plast.

Jag tänker mig att halote D50 som är ånggenomsläpplig blir ett bra mellanting (mellan plast och inget alls) i ett gammalt hus.. Vad tror ni?
 
Gamla hus hade inte ångspärrar förr,det borde väl säga det mesta?
 
Jo, jag vet, men eftersom jag har ändrat från att ha en varm murstock till en kall iom bergvärme har ju förutsättningarna för en frisk vind utan ångspärr ändrats väsentligt. Då jag fick mögel ganska snabbt efter att ha ändrat förutsättningarna för kallvinden är det nog läge att fixa något nu när jag har möjlighet. Det vore ju trist om min nya vind börjar mögla igen efter något år eller två. Byta tak är inte varje dag man gör precis.
 
Det är väl just det som är svårt att nuförtiden anses väl vind som riskkonstruktion och man får problem direkt när man börjar mixtra med gamla hus..
När man väl gjort det och ska ångspärra och kasta i isolering så behöver man inte rådgöra med något byggnadsvårdsrelaterat då det är modern byggteknik det gäller.
 
  • Gilla
3T0N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.