Det var inte så jag menade. En värmepump som jobbar mot en grundvattenanläggning har en bättre effektivitet än om den går mot ett borrhål. Detta förklaras av att inkommande brine är varmare på en grundvattenanläggning. Tyvärr blir inte anläggningen så mycket effektivare att det kompenserar för sänkpumpes effekt. Därmed inte sagt att grundvattenvärme är en dålig lösning :)
 
mosquitosweden skrev:
Med anledning av påståendet att effektiviteten hos en grundvattenpump skulle förtas av att sänkpumpen är effektkrävande kan jag bara peka på siffrorna för min VP. Eleffekten är 3,7 kW och värmeeffekten 12,6 kW. Sänkpumpen drar 0,55kW, men givetvis bara när VP:n är i drift. En marginell effektförlust tycker jag nog.
Jag förmodar att du slipper cirkulationspumpen som bergvärmen har för att pumpa runt på borrhålets brine..Om sänkpumpen även förser hushållet med dricksvatten samtidigt så blir effektiviteten än bättre.

Håller själv på att titta på grundvatten värme då jag har en brunn som ger 146 minut Liter dricksvatten. En pump drar 0.36 kW för att pumpa 46L/minut (värmepumpen behöver 25L/min)
Vet inte vad en cirkulationspump för bergvärmen tar men säkert något liknande.
 
Redigerat:
Jag har f.n fastigheter med grundvattenvärme och andra fastigheter med ytjordvärme.

Om jag haft de geologiska förutsättningarna dvs grunt berg så hade jag nog ändå valt i denna ordning;

1. Ytjordvärme om jag har tomtytan - förhållandevis billig förläggning av kollektor och bekymmerslös drift.
2. Bergvärme om jag inte har tomtytan men har grunt berg. Samma som ytjordvärme fast på djupet istället
3:a och sist Grundvattenvärme har större bekymmer med vattenkvalite och järn i vatten som sätter igen returborran. Kräver mer årligt underhåll. Grundvattenvärme kräver bra vattentillgång på relativt grunt djup. Djupborra blir för dyrt enligt min upfattning.

Med detta sagt så är ändå grundvattenvärme bra. Man får se upp så värmepumpens kondensor klarar vattenkvaliten. Om man sätter en mellanväxlare som tex Nibe förordar (dom har inga bra alternativ) så blir verkningsgraden några % sämre. Man får också vara beredd på rengöring av returbrunnen 1-2 ggr/år om man har sediment i vattnet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.