Jag fick pris på 45kr/kg ex moms för aludurk av Björns Stålmagasin i Borlänge. För en 3m x 1,5m 3mm durk skulle det bli ca 2200 kr Ink moms (ca 40 kg). Det verkade också rimligt.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Jag tycker inte durkalu är ett bra alternativ. Spaden fastnar när man skottar av sand och grus. En slät aluskiva skulle vara ok men det tror jag är mycket dyrare.
 
Det hade väl varit fint, då kan ju kärran gå i arv sen, barn. Barnbarn osv 👍😆
 
MathiasS skrev:
Jag tycker inte durkalu är ett bra alternativ. Spaden fastnar när man skottar av sand och grus. En slät aluskiva skulle vara ok men det tror jag är mycket dyrare.
Jag har sparat den gamla ruttna slitplyfan så jag kan slänga på den när så krävs. Tänkte då mest på när man kör sten, men det är nog en bra idé när något skall skyfflas också.
 
MathiasS skrev:
Jag tycker inte durkalu är ett bra alternativ. Spaden fastnar när man skottar av sand och grus. En slät aluskiva skulle vara ok men det tror jag är mycket dyrare.
Durkplåten är slät på baksidan. Vänd den upp och ner om du vill ha den släta sidan uppåt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ökar inte risken att lasten glider runt om man har en yta med låg friktion, som tex slät metall?
 
Aluminium är ganska mjuk och sträv och har en dålig glidyta jämfört med annan plåt.
Och man bör ju ha lasten fastspänd.:)
 
  • Gilla
Tollarn
  • Laddar…
Friktionen mot golvet är en viktig komponent när man räknar på lastsäkring. Ett halt golv ställer mycket högre krav på surrning.
 
Jag har durkalu som slitits ner med åren av framförallt skyfflande. Upplever att det är ganska perfekt nu. Lite halkskydd men inte så att skyffeln tar i så värst längre. Alu is the shit håller i evighet
 
mattiasp skrev:
Durkplåten är slät på baksidan. Vänd den upp och ner om du vill ha den släta sidan uppåt.
Många rivfirmor kör just detta knep på sina kärror. Inget vidare för virke/pallar etc dock. Men bra när man bara ska putta av saker sen.
 
nu har jag till 90% bestämt mig för att sätta råspont istället för OSB eller annan skiva.
har ju CC 40 trallen är 110 mm bred så det borde bli stabilt.

tänkte köra med 20x95 råspont från Byggmax/Beijer då det borde bli 23 hela plank och sedan fritt 1-2 cm ifrån ramen på sidorna vilket kanske behövs om träet expanderar beroende på fuktighet?

2 frågor tillkommer
1) fästa med dyckertpicka?
i not/spont eller ovanifrån?
Eller fästa med trallskruv 1-2 st per fästpunkt ovanifrån?
skruv ger kanske mindre risk för att brädan slår sig - men ger ju gropar där vatten kan samlas.

2) olja med trallolja eller måla med golvfärg?
jag har beckers golvfärg lösningsmedelbaserad uretan hemma som är några år men oöppnad.

På Undersidan kommer man ju inte åt att olja på så bra men ovansidan golvet inne i släpet skulle man ju kunna olja på varje år - det krävs ju mindre förberedelser än målning.
vad skulle ni gjort?


ett tag funderade jag på att lägga billig takpapp på råsponten för att få vattenskyddat så det går att spola av och halksäkert - men gissar att det inte är lätt att få det att sitta kvar då man transporterar tunga grejor.


jag har inte helt släppt iden att sätta fler tvärgående trall så att jag har ca 2 cm mellan trallen och sedan lägga tunn plåt eller aluplåt. Även den tunnaste plåten borde bära om det är 110mm trall 20 mm fritt 110mm trall.
Men vet inte om det går att få fast plåten(aluplåten) snyggt utan en massa skruvskallar som sticker upp på golvet. men det blir ju avspolningsbart.
 
Redigerat:
Hur slutade det då? ;)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker inte durkalu är ett bra alternativ. Spaden fastnar när man skottar av sand och grus. En slät aluskiva skulle vara ok men det tror jag är mycket dyrare.
Efter 12 år hade min släpvagns skiva nästan lossnat helt och ovansidan var i dåligt skick. Jag har nu vänt på skivan och skruvar fast med rf vagnsbult i befintliga hål. Som nytt igen!
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.