Hej!

Jag undrar om det verkligen är någon ekonomi i att investera i solvärme.

Jag har tittat runt lite och en investering på 45000 som sparar 3-4000 om året tycker jag inte verkar så bra.

Är jag helt ute och cyklar?

Skulle gärna satsa på solvärme, men bara om det är lönsamt...

/Jonas
 
Jag värderar varje kwh som jag slipper betala till Storpotäterna, till 5 kr. :)
 
Många som sattsar på solvärmen gör det för att dom redan har en Ack tank då dom tex eldar med ved eller pellets.. o slipper så elda Maj-oktober..

Då är det nog verkligen ekonomisk försvarbart.. Då tillkommer ju inte så Jätte mycket och det blir mycket enklare för dig då du slipper elda ofta.. = spar ved o tid.

Sen så blir elen knappast billigare.. dock verkar sol värmen bli det.. Så om några år kanske det är dax för folk att kasta ut Bergvärme pumpen o skaffa sol paneler i stället ::) ;)
 
Då kanske det inte är helt fel att satsa på en acktank med solvärmeslinga redan nu...

/Jonas
 
Jämfört med att elda med olja, som jag gjorde innan, lönar sig snart sagt allting.

I mitt fall så kommer solpanelerna aldrig att löna sig, jämfört med att elda med ved helt och hållet. Men sommartid har jag det lika bekvämt som någon annan, till en energikostnad på 1-2 öre/kWh, ungefär.
Jag beräknade att under fyra sommarmånader, som kostade 4500 kronor, med dagens oljepris, gör jag nu av med ungefär 100 kronor istället.
Antar man att grejorna håller i 20 år ger det en besparing på 88000 kronor. Så mycket kostade inte solinstallationen, så visst ger det ett bidrag på lång sikt. Fast aktiefonder skulle nog ge bättre.

Men sammantaget, om jag räknar hela installationskostnaden, för ved och sol, och ser till vad den totalt sett sparar in, har jag räknat hem alltihop på mindre än fem år. Det tycker jag är acceptabelt. Sen är det en annan sak att hade jag bara installerat vedpanna hade det betalt sig på mindre än fyra år.

Om man ändå ska installera en ny acktank tycker jag det är mycket förnuftigt att lägga ut några tusen på en, eller rentav två, solslingor i den.
 
och bygger man nytt hus så lånar man ändå till alltihopa och får göra
skatteavdrag.

det kan man inte göra med värmekostnaden sedan när man bor i huset.

Heder åt Karlssonhus som nu har en husmodell där solvärme ingår från början

M.v.h
 
Sen tror jag att 45000 kanske är lite högt räknat.

Räknar du med ett sfinx-system och en Effecta 750BBS blir priset 37000 inkl moms.
Till det kommer rör och installation. Om du kan göra det mesta själv hamnar du kanske på 40 000 i material.

Säg att du sparar 5000kr/år. Det ger en payoff-tid på 8 år om inte elpriset går upp. Räknar du med att elen går upp med 10% per år vilket nog inte är orimligt är payofftiden drygt fem och ett halvt år.

Oavsett om payofftiden är fem eller åtta år är det nog troligt att anläggningen kommer att tjäna igen sig.

Om du sedan skall elda med ved behöver du ack-tank ändå. Skall du elda med pellets kommer du att få en högre verkningsgrad på pannan och högre komfort. Svårt att värdera i pengar, så säg fem år jämt i pay-offtid då.

Jag tror att jag kommer att njuta såpass av nästan-gratis varmvatten på sommaren så att det skulle vara värt den dubbla payofftiden. Bor man inte kvar i huset tror jag att man har igen pengarna på den extremt låga driftkostnaden i mäklarpappren...

 
Diskuterar man payoff tid på kök , bil mm ? ;)
 
Det är väl större mening att diskutera det om något där det faktiskt inträffar?

Om det kan inträffa för kök eller bilar (exempelvis ett restaurangkök eller en lastbil), diskuteras det säkert angående dem också.
 
Jag har bedömt att det måste bli bra mycket dyrare pellets innan det lönar sej med solfångare.. Har under 2 år sett att det går 1 ton pellets från slutet på mars till början på okt vilket gör 1500:- för mej.. En offert på 4 st lesol 5 (plana paneler) med plattvärmeväxlare skulle gå på 32000:- exkl montering men inkl bidrag så jag funderar istället på att köpa in mej i ett vindkraftskoperativ för 4700:-/andel (1000 kWh) o ha el för 12 öre/kWh sedan... ::)

Då kostar värme vv o hushållsel ca 850:- för dom 6 mån över sommaren mot pelletsens 1500:- + hushållselen 900:- med nuvarande avtal men som går ut nästa år.. :'(
Det blir samma pengar som för solfångarna men kommer att tjäna mer då jag får billig hushållsel hela året o vv/värme vår sommar o höst.. :cool:
 
Det är ju också ett intressant alternativ. Men det var det inte för mig, då de förutsättningarna inte fanns här.

Allt måste ju ses efter ens egna förutsättningar.
 
Postad av: 2an Postad den: Igår kl. 14:57
Jag har bedömt att det måste bli bra mycket dyrare pellets innan det lönar sej med solfångare.. Har under 2 år sett att det går 1 ton pellets från slutet på mars till början på okt vilket gör 1500:- för mej.. En offert på 4 st lesol 5 (plana paneler) med plattvärmeväxlare skulle gå på 32000:- exkl montering men inkl bidrag så jag funderar istället på att köpa in mej i ett vindkraftskoperativ för 4700:-/andel (1000 kWh) o ha el för 12 öre/kWh sedan...

Då kostar värme vv o hushållsel ca 850:- för dom 6 mån över sommaren mot pelletsens 1500:- + hushållselen 900:- med nuvarande avtal men som går ut nästa år..
Det blir samma pengar som för solfångarna men kommer att tjäna mer då jag får billig hushållsel hela året o vv/värme vår sommar o höst..
Energiavgifter, moms+ nätavgifterna då, var räknar du in dom...?
 
mato skrev:
Energiavgifter, moms+ nätavgifterna då, var räknar du in dom...?
Det är ingen energiskatt på vindkraft..
Länken nedan är till ett annat kooperativ än det vi fått erbjudande av
http://www.kvarkenvinden.com/dokument/Kalkyl.xls
 
Nä, men grundavgiften får du ju betala, även om du kan tillverka all el du behöver själv. Sådana här enkla kraftverk går ju inte utan magnetisering och frekvensstabilisering från nätet.
Annars är det korrekt att privata kraftverk med effekter upp till 50 kW inte är energiskattepliktiga. Det du genererar för eget bruk mäts inte, bara sälj och köp.
 
Nja , i detta fall gällde det väl att köpa andelar i ett kooperativ och det är väl inte samma regler som när man har ett eget verk som kopplas på "insidan" av elmätaren.
Jag kollade på denna sida ,www.o2.se , (vet inte hur man länkar direkt) som är något liknande där man kan köpa för 13 öre kWh men när man klickar sig till " vad kan jag spara"-sidan eller ngt liknande, så är energiskatter o moms med så priset jag får betala totalt är irunda slängar 50 öre. Och då kommer ju nätavgift till också eftersom elen kommer utifrån. Iofs bra elpris jämfört med dagens hiskeliga men knappast så bra som 2:an vill påskina.
Men jag kanske har missat något så rätta mig gärna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.