Status
Inte öppen för fler kommentarer.
largab skrev:
Jag tror det nya köket är ett (stort är väl att ta i) steg framåt.
Vem vill inte ha mera plats i underskåpen ?
Vem vill inte ha ett mera lättmonterat kök ?
Varför hålla fast vid något som kan göras bättre ?

Snart går rätt bredd/tjocklek på skivor köpas överallt. Att det inte finns från dag 1 är
väl förståeligt.
Snart levererar de andra i samma mått även på skåp.

Om man inte gillar/accepterar den nya modellen så kan man väl skita i IKEA och ta något från någon annan.
Jag ska snart, inom 2 år, byta hela köket och jag vet redan nu vem som får leverera.

Men jag har full förståelse för att andra montörer/leverantörer gör allt vad som går för att fortsätta kunna sko sig på denna simpla inredning.
Det märkliga är att det bara är ett fåtal Svenssons härinne som tycker det är ett steg framåt.
Alla de som ska lösa problemen och uppfinna olika lösningar för att det ska bli någotsånär bra och dugligt, såsom VVS, EL, Granitleverantörer, Montörer och andra har ju insett för längesedan att de bara försämrat sina kök med denna nya modell.
Det är lååååååångt ifrån mer lättmonterat än andra modeller och även än deras gamla Faktum.
Mycket mycket fler delar till alla skåpen jämfört med både andra GDS-leverantörer och deras gamla Faktum.

Platsen i skåpen kvittar ju när de sedan inte har rejäla sidor och bakstycke till sina lådor vilket gör att allt ändå bara ramlar ur lådorna. ;)

Självklart kan man välja vad man vill och personligen väljer jag ju hellre kök med både betydligt bättre kvalité och utbud i sortimentet än att jag prioriterar skåp som är 10cm högre och bara ställer till problem för alla inblandade.

Att påstå att andra skor sig på övriga kök stämmer inte så hur du kan påstå detta är en gåta för mig men man tar väl till alla medel för att försvara det svenska Ikea utan att ha kött på benen.

Att få en erfaren montör att montera upp och samordna ett köksprojekt på ex antal skåp ÄR betydligt dyrare så fort det handlar om ett Ikeakök för är det någon gång strul så är det med dessa... fakta vet du. ;)
Så det är på Ikeaköken man som montör egentligen kan tjäna pengar då det blir stillestånd och väntetider för det saknas grejer och man själv ska hitta lösningar för att inte ens deras s.k ritare kunnat rita ihop det funktionellt.

:)
 
Nu har jag bara personlig erfarenhet av gamla Faktum, men finns det någon som är missnöjd med sitt uppsatta Metodkök?? eller är det bara Paul som går miste om HTH kunder som köper lättmonterade ikeakök istället?
 
  • Gilla
stefan_gsx
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Nu har jag bara personlig erfarenhet av gamla Faktum, men finns det någon som är missnöjd med sitt uppsatta Metodkök?? eller är det bara Paul som går miste om HTH kunder som köper lättmonterade ikeakök istället?
Haha... vi pratar inte om att folk är missnöjda när de väl sitter uppe vilket du inte tycks vilja förstå bara för att du som vanligt ska kunna hacka och trolla.

Jag har dessutom INGENTING att göra med HTH Gördetsjälv kök vilket jag ett otal ggr försökt förklara hör också men ibland känns det som att folk hör inne har svårt att läsa innantill.

Jag borde montera en del Ikea med för som jag skrev...där tjänar man bra pengar då de strular så mycket. 😛

OCH oavsett vad ni glada amatörer säger och skriver och tror så VET jag att både HTH G DS och andra är myyyyyycket mer lättmonterade än Ikeas Metod.
 
Redigerat:
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Platsen i skåpen kvittar ju när de sedan inte har rejäla sidor och bakstycke till sina lådor vilket gör att allt ändå bara ramlar ur lådorna. ;)
Men det där hade vi ju redan rett ut, har du glömt det?
Din kund hade ju helt enkelt inte valt rätt utrustning i sina lådor, h*n får helt enkelt köpa dessa påbyggnadssidor så är problemet löst.
Påbyggnadsida för den högsta lådan:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10238860/

Denna detalj är ju ett framsteg jämfört med gamla faktum-köket och dessutom bättre än vad många andra kökstillverkare levererar.
 
Mikael_L skrev:
Men det där hade vi ju redan rett ut, har du glömt det?
Din kund hade ju helt enkelt inte valt rätt utrustning i sina lådor, h*n får helt enkelt köpa dessa påbyggnadssidor så är problemet löst.
Påbyggnadsida för den högsta lådan:
[länk]

Denna detalj är ju ett framsteg jämfört med gamla faktum-köket och dessutom bättre än vad många andra kökstillverkare levererar.
Jo jag vet att någon pratade om detta också för längesedan men efter det har jag hjälpt vänners vänner med två Ikeakök och samma problem har ju uppenbarat sig gång på gång och jag kan ju nog tycka att det är deras säljares jobb att informera och sälja på folk vettiga lösningar för Svensson har ingen jättekoll på de olika varianterna som finns och det är likadant oavsett köksleverantör.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det märkliga är att det bara är ett fåtal Svenssons härinne som tycker det är ett steg framåt.
Alla de som ska lösa problemen och uppfinna olika lösningar för att det ska bli någotsånär bra och dugligt, såsom VVS, EL, Granitleverantörer, Montörer och andra har ju insett för längesedan att de bara försämrat sina kök med denna nya modell.
Det är lååååååångt ifrån mer lättmonterat än andra modeller och även än deras gamla Faktum.
Mycket mycket fler delar till alla skåpen jämfört med både andra GDS-leverantörer och deras gamla Faktum.
Med all respekt för dig och ditt yrkeskunnande så kan jag inte låta bli att tänka att det här kanske bara är uttryck från en del (konservativa?) hantverkare som gärna bygger/monterar samma lika år efter år eftersom det går fort och de vet hur det ska vara.
Jag skulle inte bli förvånad om andra tillverkare av kök och bänkskivor snart har apat efter Ikea för att kunna erbjuda liknande och kompatibla produkter. Ikea är ju så stora och säljer så mycket att de kan påverka en hel bransch.

Om man tar ett steg tillbaka från ev. monteringsproblem och funderar över vad som är viktigast, att VVS killen/tjejen får slita sitt hår några timmar för att lösa en ev. flytt av avloppet, eller att den som ska använda köket i 10-20 år får x antal 100l mer förvaring?
Kanske kommer VVS:aren svära över denna nya" idiotiska skitkökskonstruktionen", men användaren kommer förmodligen uppskatta det och kanske rent ut av kalla det för genialt.
Jag tror inte Ikeas utvecklingsavdelning enbart består av korkade designers som aldrig har hållit i en avloppskoppling, jag tror att Ikea är medvetna om att tex den låga sockelhöjden kan leda till utmaningar, men jag tror att de också är medvetna om att brukarna kommer uppskatta fördelarna, och jag tror att det är på det Ikea har valt att fokusera.

Slutligen vill jag erkänna att jag bara monterat 2st nya Ikea-kök och ett fåtal Faktum, jag svor varken mer eller mindre med de nya, förutom när överskåp ska hängas upp, då är montageskenan helt överlägsen.
 
  • Gilla
EveT och 3 till
  • Laddar…
Du har säkert rätt till stor del och jag är inte helt motståndare till skenan heller men tar man mu fram den så kunde man ju tagit fram justerbara beslag till skåpen med som vissa har för då hade det varit bra mycket bättre och man hade inte behövt lägga en massa energi på att skenan måste ligga exakt rakt i förhållande till väggen som ofta är som böljan blå och därför gör att den kan vara dryg att få rät. 😉

...och jo... jag tror tyvärr att de som sitter på utvecklingsavdelningen har rent för lite erfarenhet av verkligheten 😉
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Du har säkert rätt till stor del och jag är inte helt motståndare till skenan heller men tar man mu fram den så kunde man ju tagit fram justerbara beslag till skåpen med som vissa har för då hade det varit bra mycket bättre och man hade inte behövt lägga en massa energi på att skenan måste ligga exakt rakt i förhållande till väggen som ofta är som böljan blå och därför gör att den kan vara dryg att få rät. ��

...och jo... jag tror tyvärr att de som sitter på utvecklingsavdelningen har rent för lite erfarenhet av verkligheten ��
Den är väl inte så svår att hålla med om :D , Ikea kök nyttjas väl till större del när man renoverar kök, och mindre vid nybyggen. Så jag tycker att lösningen borde vara tolerant för mindre raka väggar.

Jag tog mig dessutom tid att kolla alla Nobia's varumärken, och av de som jag hitta mått på, så var 870mm allmänt förhärskande skåphöjd, asmt ett djup på 565mm. Det enda som stack ut var Gower som har "65mm service gap" bakom skåpen, vilket borde märkas på bänkskivan. ;)
Sedan varierar 'alla' sockelhöjd och skåpstorlek , så att de ser olika ut.
Kvik har svullit åt alla håll.
 
Jo jag vet också att de flesta har olika storlekar på skåpen men 565mm djupa är det väääääääldigt många som har och 870mm ovankant bänkskåp är också det absolut vanligaste över hela marknaden.
Sen har de flesta även sockel på minst 150mm ;)

Jag ser inget fel i att Ikea gått ner till 80mm sockel MEN FÖR GUDS SKULL... kan säljarna gå en kurs eller två. !!
Informera kunderna om problemet som uppstår när de ska flytta avloppet... ;)
Sååå lite behövs för att det problemet ska elimineras.
Att där sedan är en massa andra saker som jag och andra tycker är helkorkade är ju en annan femma. ;)
T.ex den idiotiska metallskenan i toppen på alla skåpen som är i vägen när det ska läggas granit. ;)
Det kan ju inte vara meningen att man ska hålla på att hitta egna lösningar med att lägga remsor av masonit och limma ovanpå stommarna mellan metallskenorna eller är det verkligen så de har tänkt... ;)
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Eftersom IKEAs kök är "gör det själv" måste man kanske räkna med att göra en del själv, även när det kommer till planerande och tänkande. Det är väl svårt att sälja billigare men ändå leverera samma tjänst som dyrare alternativ.

Har sockeln inneburit att det alls inte har gått att lösa, eller har det bara krävt en annorlunda lösning än annars?

Angående informationen kring produkten så är det alltid lite vanskligt med kommunikation. Anledningen till missuppfattningar och brist på information kan ibland härledas till mottagaren... det är ju inte alltid avsändarens fel att instruktionsboken inte läses.;)

Jag har bara monterat det gamla Faktum och såg inga svårigheter med det. Hur det nya är att jobba med vet jag alltså inte, men det är ju ganska nytt så det kanske måste till några generationer av systemet för att bli riktigt bra. T.ex. justerbara fästen, styvare skena etc.
 
IKEA har dock ett stort plus över alla andra - man kan få det man vill ha omgående, 7 dagar i veckan. Blir det felköp så kan man åka tillbaka och byta.

Skulle inte tveka att betala 10-25% mer för högre kvalitet, mer genomtänkt konstruktion MEN då blir genast mer omständigt och åtminstone en veckas leveranstid.
 
oceanis skrev:
Men nu har väl inte IKEA höjt sina underskåp ! Utan man har sänkt nedåt vilket möjligen gör det lättare om man är 30 cm hög vilket få människor är. Höjden är den samma så någon förbättring för långa personer har det väl knappast blivit.
Det fina är ju att man själv väljer vilken höjd bänkskivorna skall hamna på, gäller ju både gamla och nya serien. Skillnaden är att nu har man mer utrymme inne i bänkskåpen.

Ikeas rekommendation på höjd och djup är till för de som slaviskt vill följa deras monteringsinstruktioner.

Själv har jag både det gamla måttet 52,5 cm djup och 105 cm på våra nya bänkskivor med nya Metod. Detta är inte heller unikt för Ikea, går med alla kök. Kräver bara lite mer av den som monterar samt vid beställning av bänkskivor. :)
 
Ang den låga sockeln; upptäckte att den vanliga skarpa rörböjen för centraldammsugarens sockelanslutning inte går under skåpet. Ville inte heller låta det gå på insidan av skåpet.

Men visade sig finnas en speciell röranslutning som blir lägre. Se bifogat foto.

ImageUploadedByTapatalk1404634636.779351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Videonisse skrev:
Det fina är ju att man själv väljer vilken höjd bänkskivorna skall hamna på, gäller ju både gamla och nya serien. Skillnaden är att nu har man mer utrymme inne i bänkskåpen.

Ikeas rekommendation på höjd och djup är till för de som slaviskt vill följa deras monteringsinstruktioner.

Själv har jag både det gamla måttet 52,5 cm djup och 105 cm på våra nya bänkskivor med nya Metod. Detta är inte heller unikt för Ikea, går med alla kök. Kräver bara lite mer av den som monterar samt vid beställning av bänkskivor. :)
Javisst du kan ha bänkskivan 1.20 upp också men det blir obekvämt för en som är 1.60.

Jag utgick naturligtvis ifrån gällande standard i mitt svar och det är definitivt inte 1.05 för ett svenskt kök. Vad IKEA har gjort är precis som jag skrev, man har skapat utrymme i skåpen på bekostnad av sockelhöjd.
Om det nu var meningen att deras skåp skulle vara flexibla till höjder över svensk normal höjd på ett kök skulle man naturligtvis levererat flexibla socklar som medger sådana onormala höjder oxå.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi håller precis på med monteringen av vårt Ikea kök, och jag måste säga att hittills har det gått alldeles utmärkt, trots att vi gör det själva. Enkelt att planera köket, enkelt att köpa det och enkelt att montera.

Det har strulat lite med inpassningen, men jag har svårt att tro att man kan skylla det på Ikea, eftersom vi inte har en enda rak vägg i hela huset, och än mindre något vinkelrätt hörn.

Vi har inte använt Ikeas vitvaror, utan cylinda, och det har inte varit några som helst problem att passa in dem och få på fronterna på dem.

Vi kikade på flera andra kök men dom flesta föll på att dom har helt värdelös information om varorna de säljer, jag vill inte behöva springa runt hos säljare som jag sen måste förklara hur jag vill ha det för, utan jag vill kunna planera själv, och ha tillgång till all information om produkten (inkl pris!), ner till minsta skruv typ. Där är ju Ikea outständing.

Dessutom är det ju kanon att bara kunna åka och köpa sakerna när man behövde dem. När vi byggde kök i vår förra lägenhet så var det vedum, och det var ju ett himla bök med beställningstider och leveranser, och blev det kompletteringar eller ändringar så var man tvungen att vänta en månad eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.